Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: matprat
Läst 15515 ggr
Kaninhopp
0

Hur gör ni med godis osv?

Jag är nybliven vegeterian och har funderat en del på hur ni gör med godis osv? Det är ju gelatin i det och i gelatin är det ju animaliska produkter. Jag är för godissugen för att kunna avstå från att äta godis, men försöker ofta läsa vad det är i godiset. Jag vet att Ica har vegetariskt godis (från sitt eget märke).

(Visste inte vilket grupp det skulle vara i)

[Moa-]
3

Det finns massor av godis utan gelatin!

Till exempel:
Gott och Blandat (Original, salt och blandat, + några av de nya), Tutti Frutti Passion (ej original), Malaco snören och i stort sett all choklad…

I lösgodiset finns det sura colanappar, colaflaskor, skogsbär, marmeladen, tutti frutti passion, "röda läppar", sura vattenmeloner, sura körsbär, bumlingar och återigen i stort sett all choklad…

Godis har jag som ovo-lakto-vegetarian inga som helst problem med… (Jag har dock haft 10 år på mig att succesivt lära mig alla sorter som är okej =) )

redness
2

#1 Dock innehåller ju Gott och blandat E120 (krossade löss), inte allt för trevligt. Samma sak med en rad av lösgodiset du raddade upp. Självklart väljer man ju själv vad man vill stoppa i munnen, men ja…

#0 När jag fortfarande åt godis (äter inte socker, kolhydrater osv längre) avstod jag från allt sådant. Gelatin, E120 (karmin) m.m.

För att vara helt säker på att det inte är något sådant i alls, så är det bästa att kolla upp vilka sorters godis som är veganska, om du frågar mig.

Dessutom finns det många bra listor på nätet där det står bredvid om det innehåller gelatin, karmin, bivax m.m. Beroende på hur strikt man är.

kelfwing
2

" 1 och 2

Det lösgodis som "1 rabblade upp, beror på vilket märke vi tialar om så man måste alltid läsa innehållsförteckningen.  Men när man lärt sig vilka sorter som kan vara okej behöver man bara kolla dem och inga andra, och det har ju inte särskilt lång tid.   Annars kan man köpa garanterat helt djurfritt godis via nätet  t ex på goodstore. (det finns flera sajter som säljer veg.kost online och då ocså veg. godis).

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[isdrakee]
1

Förut så var jag väldigt noga med godiset in på minsta e-nummer. Men efter att a levt på typ mörk choklad och grillchips under flera år så har jag blivit slapp. Numera äter jag både mjölkchoklad och chips som innehåller mjölk. :/

Gelatin är dock inget problem för mig eftersom jag ändå inte tycker om den typen av godis.

[Moa-]
1

redness; jag har valt att frånse eventuella e-nummer, jag undviker det som
jag vet kommer från döda djur och jag har gjort det avvägandet. Löss, ofräscht
absolut, men jag slår även ihjäl myggor och liknande när de biter mig (eller
hotar med det) på sommaren, så det blir för mig jämställt…

Kelfwing; jag tror att de jag läste upp är säkra med hänsyn till
gelatin oavsett märke, däremot finns det vissa som du säger beror på
tillverkaren, till exempel "jordgubbspistoler". Du får gärna höra av
dig om du hittat något av ovanstående som ej stämmer med något märke… =)

(TS; läs självfallet innan, men om du vill och använder dig av min livsfilosofi
så kan du ju använda sorterna ovan som utgångspunkt om det var något av det som du gillade.)

kelfwing
2

Moa:

Nix, de godissorter som du räknade upp är inte alltid gelatinfria.

Jag läser nämligen alltid innehållsförteckningen när jag handlar lösgodis (och när jag köper annat också för den delen)  och hos vissa märken (faktiskt de flesta märkena som säljs i lösvikt både i Sthlm och Malmö) innehåller colanappar, röda lappar, sura körsbär och sura vattenmelor  gelatin.  De enda godissorten av vingummityp eller vad man ska säga så om alltid är gelatinfri är pastellfiskarna. Bumingar är nog också altid gelatinfria.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
1

Kelfwing; vad tråkigt! Då får vi läsa ytterligare en vända vid nya inköp, men trots att jag handlar i många olika butiker/kedjor i flera olika städer har jag aldrig stött på gelatin i ovan nämnda, jag skummar dock redan innehållsförteckningen vid så gott som varje inköp… Hoppas att TS har butiker med liknande utbud som mig! =)

Kaninhopp
2

Jag läser alltid på godisförpackningen innan jag köper godis och försöker hålla mig till de godiset jag vet inte innnehåller gelatin. Som tex. Gott och blandat. Dock innehåller det ju krossade löss osv, men det är typ det godiset och Icas som jag hittat. Men jag funderar på om jag ska testa goodstores godis :) Synd att vi inte har sånna vegetariska butiker här i Uppsala, vad jag vet.. Så då blir det ju att skicka efter.. ;)

Kom gärna med flera tips och så, är ju ny på det här och vill lära mig så mycket som möjligt! :D

vaanjja
1

Mitt tips är faktiskt att lägga ner smågodiset(ja åtminstone det sega och färgglada) och köpa naturgosid! Det är helt klart det bästa jag vet!! I år har jag slutaqt med smågodis helt, har faktiskt inte varit så noga med det förut eftersom jag är/var demivegetarian och kände mig inte så "riktig" helt enkelt. Men nu har jag dratt ner enormt på fisk och skaldjur och är nästan helt endas ovo-lakto. Så nu är jag noggrann. Tycker dessutom inte om smågodis längre efter att ha klarat mig så länge utan. Och min mage gillar det inte heller, varken in eller utsidan x)

Lina R
1

Lotus! Lakritsferrari alltså. Många lakritsar är helt vego.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Trasdockaa
1

Jag äter faktiskt inte godis alls och har inte gjort det de senaste 3 åren, utan enbart kakor och bullar. Mår bättre när jag inte äter godis i kropp och knopp, och känner jag sockersuget finns alltid köket till mitt förfogande :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[TrevorS]
2

Postat listor inne på vegan vilka som är veganska och inte.

[Equidem]
0

Jag skippar allt godis förutom choklad. Det var svårt i början, men efter att jag inte ätit det på ett tag så tappade jag suget, och efter en tid så tyckte jag bara det skulle vara äckligt att äta godis igen. I påskas så blev jag dock sugen, och åt lite gelatingodis. Men jag tyckte som tur var att det var äckligt, så jag har inte ätit det igen efter det :P

storost
0

Äter ingen godis, bara värkligen bra mörk choklad.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.