Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 6213 ggr
[CatsOnMars]
0

Varför vegetariskt?

Jag är ny här så jag vet inte om denna tråd funnits förr, men det vore roligt att veta varför just du är vegetarian? :)

(om tråden hamnat under fel rubrik får ni gärna flytta den)

Sarah
0

Finns, men vi kan köra en ny för nya medlemmar :)

började för 15 år sedan för djurens skull, nu med för miljöns skull, men för djuren oxå. Sen mår jag väldigt bra av det och jag är övertygad om att en kost med lite kött är det mest hälsosamma.

Anterrabae
0

Jag är det för min hälsas skull. I våras/somras började jag märka av svårigheter att hantera kött. Det utvidgades succesivt att omfatta alla animalier så sedan Juli i år är jag vegan. Mår såå nycket bättre, och har dessutom börjat minska i vikt. Glad Kroppen normaliserar sig på massor med områden, bla har jag minskat mitt insulin (har typ1 diabetes) och även på levaxin och andra mediciner.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
0

Jag  är vegeterian,  för jag skulle inte kunna med gott samvete döda ett djur.   Och jag anser inte att det är rätt att låta andra göra det onda grovgörat åt mig, så säga.

Så därför jag började jag som pescotarian (dvs åt fisk) eftersom det faktiskt var ett djur som jag kunde döda dvs. fiska.

Men nu är jag lakto-ovo-vegetarian för det mesta (i vissa sitatuationer  äter jag tyvärr fortfarande fisk vilket jag tycker är en dubbelmoral från min sida, därför undviker jag det största möjlig

Men jag skulle nog helst vilja vara vegan,  men jag har inte hittat alternativ till mejeriprodukter som funkar för mig än.   Men jag är relativt ung ännu, så den dagen kanske kommer.

Det var det långa svaret. Här är det  korta:  Etik/moral

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
0

Kom på en sak till:

Sen har jag aldrig varit någon köttfantast. Redan som liten (innan det moraliska kom in i bilden) tog jag alltid grönsakerna först och kunde  t o m glömma att  ta av köttet.  Så antagligen passar grönsaker min kropp bäst.

Så svaret är två delar:   Etik/Moral  samt för det är godare att äta grönsaker än kött.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Jetaime
0

Jag har vatt vegetarian i lite mer än fem år, och jag kommer nog aldrig att gå tillbaka till köttet. Aldrig gillat kött, varken smaken, eller tanken på vad det är jag igentligen stoppar i mig. Till slut gick det inte längre. Pelade alltid bort köttet i min mat och åt tillbehöret.. tills jag bestämde mig helt för att sluta.

I första hand var det väl för djurens skull, men också för att jag helt enkelt inte tyckte om att äta kött samt blev äcklad av att jag hade döda djur på min talrik..

vaanjja
0

jag har varit det nästan hela livet, i nästan 15 år alltså. när jag avr mindre så var det väl bara för att, eftersom hela min familj är vegetarianer så jag är väl infödd i det ;)

men nu så tycker jag att det känns hälsosamt att inte proppa i sig en massa kött, jag är demivegetarian också det för att t ex fisk och mjölkprodukter och ägg är mkt nyttigt. dessutom är det etiska skäl. tycker det känns mycket äckligt att äta andra däggdjur. vi är ju nästan likadana inuti.

linoleum
0

Jag blev vegetarian´som 10-åring, vilket betyder att jag varit det i 9 år nu.
Som för många andra som blir veg unga handlade det ju först om att jag tyckte synd om djuren. Detta var innan jag blivit påläst och visste vad hela industrin gick ut på.
Nu har det även gått så lång tid att jag helt enkelt inte skulle kunna tänka mig att stoppa ett djur i munnen.

Men mycket handlar nu om djuren, industrin och miljön. Jag läser på så mycket och ofta jag kan, så egentligen byggs mina åsikter på hela tiden.
Jag försöker dessutom hålla mig ifrån mjölkprodukter, åtminstone de större företagen där kalvar endast föds upp för att korna ska kunna mjölkas. Kalvarna slaktas sedan för att mjölken inte ska gå till spillo.

Sacreficum
0

Jag är uppvuxen på en bondgård med en massa djur, men sedan jag och min sambo flyttade ihop så minskade vi med kött då vi käkar väldigt mycket grekiskt, och senare så övergik vi helt

jag pga min hälsa och sambon för att han tyckte synd om djuren

har testat att äta kött 2 gånger, men det är inget som tilltalar längre då det 1. smakar salt och fett 2. har blivit dålig båda gångerna 3. vegetariskt smakar mycket bättre/renare^^

Pluupp
1

har varit vegetarian i 3,5 år. bor också på en bondgård med massa djur, det är väl en sak som har avskräckt mig från att äta djur, när man hör grisarna skrika när dem blir hämtade :(

mycket beror det på djuren att jag är veg. , att man äter något som har varit en livs levande varelse, får mig att må så dåligt …

Sen så mår jag så mkt bättre utan köttet, har nästan aldrig varit sjuk sen jag blev vegetarian! man känner sig friskare och fräschare utan kött!

Plus att veg mat är mycket godare!! Glad

[PiercedNymphaea]
0

Jag är vegetarian pga att mina eksem blir värre av kött och min mage blir tung och orolig av kött.  Blev vegetarian för ca en vecka sen igen, var veg när jag var tonåring.

[Myraan]
0

Lite gammal tråd, men jag skriver ändå!

Jag har varit vegetarian sen ungefär fyra år tillbaka. Men jag hade problem med att äta kött även som barn. Jag såg framför mig hur djuren i köttbiten såg ut och betedde när de levde och kände mig äcklad.

Jag är vegetarian för att jag inte ser djur som mat. Jag vill inte stödja köttindustrin och jag tycker att det är helt onaturligt att djur föds upp för att vi ska äta dom.

Sen är det även för miljön också som jag har valt bort kött.

Jag kan ärligt säga att det bästa val som jag har gjort var att sluta äta kött!

missemel
1

Mer hälsosamt och så ser jag ingen anledning till att äta andra individers kroppar när alternativen finns.

szirius
0

Jag slutade äta kött av etiska/moraliska skäl när jag var 15. Nu har jag även en övertygelse att det är mer hälsosamt för kroppen.

Kaninhopp
0

Det började med att jag bara tyckte det smakade illa.

Sen slutade jag äta kött för att jag tyckte det var så himla äckligt. Tanken av att veta att jag åt ett djur som haft ett eget liv äcklar mig. Jag spyr nästan om jag äter kött. För mig är det "onaturligt" att äta något som har levt. Lite ironiskt då hela min släkt är i stort sett älskare av kött.

lillaisa
0

Slutade när jag var tolv, för att jag inte stod ut med tanken på att äta kött. Trots alla det-är-naturligt-att-äta-kött-kommentarer jag fick, kändes det så himla morbidt att äta ett djur. Jag vet inte riktigt varför.

/Isa

annica77
0

Jag konverterade från att ha varit asätare till vegetarian av den anlädningen att min mage inte längre tål kött! Jag får magkatarr problem,magknip och ibland illamående vid intag av kött av olika slag, samt diarré ibland, ungefär samma som när en mjölkallergiker dricker vanlig mjölk..Man skall vara snäll åt sin kropp, den säger banne mig nog till om den inte klarar av den födan man äter…så blir magen sjuk av kött så är det bara att hålla sig borta från det. Så är det bara…

KyssMy eternal love to my beloved flame! Kyss

http://pleiades.site40.net/xkumjat

hoppetossan
1

Jag blev vegetarian av hälsoskäl, hörde från en kompis vars mamma har fibromyalgi, precis som jag , att hennes läkare hade rekomenderat veg.kost så därför kör jag på det nu. är helt veg, sedan februari och jag mår faktiskt bättre av att inte äta kött, inte så att jag har fått mindre värk (än), men magen mår bättre. Det känns helt enkelt mer nyttigt och hälsosamt och man blir mätt på ett skönare sätt med veg.kost än av kött tycker jag mig uppleva. som det känns nu så kommer jag fortsätta att vara veg hela livet.

Kristall
1

Främst pga köttindustrin, men också för att jag varken vill eller anser mig ha rätten att ta någon annans liv bara för att jag kan. Att döda, och äta en annan varelse, utan att ens behöva det, går rakt emot mina starkaste principer. (Något som tog mig sexton år att inse…)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)