Komma igång?
Hej på er alla!
För att göra en lång historia kort har jag nu bestämt mig för att skippa köttet. Har egentligen undvikit kött i fyra år pga lathet, men först nu bestämt mig för att verkligen sikta på vegetariskt. Har inte ätit middag på ett bra tag då jag inte orkat laga eget och familjen äter kött.
Min fråga till er som vet vad ni talar om; hur ska jag gå till väga? Vad finns det för något som ersätter köttet? Är väldigt kräsmagad av mig och har svårt för konsistenser, och tycker jag "sådär" om maten skippar jag den hellre än pinar mig igenom. Har svårt för t.ex linser, bönor, kikärtor, broccoli, spenat… Desvärre, då det (Vad jag vet) är ganska nyttigt? :c
Kommer fortsätta med mejeriprodukter.
Har på senaste tiden ätit väldigt dåligt och känner allt mer av hur det tär på kroppen. Är fysiskt aktiv nästan varje dag då jag är i stallet, cyklar någon gång i veckan och är ute och joggar någon dag. Är trött mest hela tiden och har ont i huvudet, mår illa.
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp, komma in på rätt spår. En liten knuff i rätt riktning. (:
(Btw, är osäker på vart inlägget ska ligga så chansar, förlåt om det är fel)
Hej!
Vad kul att du vill göra ett aktivt val kring ditt matintag!
Den "enkla" vägen till att bli vegetarian är rena substitutprodukter, soja eller quorn finns i många olika varianter och i alla vanliga butiker, genom dessa produkter kan du alltid äta något liknande vad din familj äter. Korvar, filer, färs och korvar finns från båda dessa produktgrupper.
Finns det några grönsaker som du uppskattar, låter som du tar bort en del genom listan ovan… Har du testat bladspenat? Det är väldigt gott i pasta, i paj eller på pizza och är inget lik den spenat som serverats i skolan eller den stuvade "geggan" till spenat.
Är det något särskilt som du önskar ersätta?
Lycka till! =)

Om du inte mår bra och äter dåligt som det är nu kanske du ska försöka vänja dig vid baljväxter. Det behöver ju inte vara bara linser rakt upp och ner, men du kan göra smörgårpålägg, äta gröna ärtor som inte har samma mjöliga konsistens osv. Baljväxter är viktiga om man vill skippa kött, de innehåller en stor mängd av de mineraler och proteiner du behöver, speciellt om du är ganska aktiv. Många saker kan man lära sig att tycka om om man bara försöker tillräckligt mycket.
Som #1 säger finns det massor med köttsubstitut (inte bara soja och quorn utan även en del grönsaksbiffar osv) som gör det enkelt för dig att äta "samma" mat som familjen 
Finns jättemycket gott från hälsanskök och quorn! :)
Så ska ni äta tex pasta och köttfärsås så är det ju jättelätt att ha en liten stekpanna med vegetarisk färs, supergod är den och tilllaga precis som vanlig :)
Sen är det ju lätt att bara köpa sånt som finns, strunta i bönor och det där om du inte gillar det sålänge du märker att du får i dig det du behöver.
Korv, hamburgare, "kött"bitar, färs, "kyckling"filer/bitar osv.
En kul grej kan väl vara att hjälpas åt i familjen och prova att laga något vegetariskt alla kan äta? :) Någon gång sådär. Nya saker är alltid kul att prova!
Köp en vegetarisk kokbok eller leta på internet och skriv ut bilder + recept så blir det lite roligare och spännande! ^^
Och om du känner dig trött, ont i huvudet och sådär tycker jag du ska gå och kolla ditt blod. Se dina värden och sådär.
Då kan dom ju berätta vad som hjälper om det är något sånt.
Ja, om du är kvinna kan du behöva äta järntabletter, det fick jag börja göra. Dock gäller det inte alla men en del behöver det!