Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 13729 ggr
81an
0

djurtestar max factor?

nu har jag kikat runt på nätet o försäkt få fram fakta om max factors smink. jag är emot djurtester, iaf på kosmetika o sånt. o jag vill helst inte det ska innehålla några animaliska ingredienser, isf bara honung o lanolin. på nätet står det så olika. en del säger dom inte djurtestar o andra säger dom visst djurtestar. jag undrar om nån här inne  vet????? tycker deras smink är kanonbra så vore tragiskt om dom djurtestar…..

<3 kärlek <3

81an
0

vill påpeka att jag har mailat dom för snart 2 mån sen men ännu inte fått svar.  därför jag undrar om nån här vet?

<3 kärlek <3

[Myraan]
2

www.djurensratt.se/sminksmart

Där finns det en lista på märken som inte djurtestar sina produkter, och max factor står inte med på den, så jag skulle tro att de gör det tyvärr..

81an
0

ok :/ men är max factors smink veganskt/ vegetariskt?? nån som vet det??

<3 kärlek <3

Rumblebee
3

Lättast är nog att kolla vem som äger Max Factor. Bara för att det står ett namn på produkten, så kan 'moderföretaget' eller vad jag ska kalla det, heta något annat. Som t.ex Pringles chips ägs av Proctor & Gamble, och såvitt jag vet så djurtestar det företaget.

När det gäller smink så förespråkar jag mineralsmink. Sådant har jag själv börjat använda för att täcka röda partier som jag har i ansiktet, och det är enligt tillverkarna (ett svenskt företag till och med), inte djurtestat och djurvänligt.

81an
1

max factor ägs av proctor & gamble så då djurtestar dom säkert….. :/ tydligen ska det va  förbjudet att djurtesta sen 90-talet har jag hört. men antar att företag ändå djurtestar…

<3 kärlek <3

[Moa-]
3

Det är skillnad på att djurtesta slutprodukten och på att djurtesta ingredienserna… Sedan har som nämnts i andra trådar vissa länder istället ett absolut krav på djurtester, så det varierar mellan marknaderna (och vilka marknader som företaget vill att produkten skall slå sig in på).

sandra74
0

Det beror lite på hur man ser det, t ex kan en hudkräm vara "inte djurtestad men ändå innehålla djurtestade ingredienser som t ex parabener. Mer info på www.shenet.se

[Moa-]
0

Exakt, men allt är en avvägning, tidigare tester på "mindre värda" människor i olika sammanhang vill vi inte heller ha tillbaka… Givetvis är jag dock emot djurtester för kosmetika (och huvudvärktabletter i stil med Ipren/Alvedon), däremot om det finns en stark hypotes för att hitta ett botemedel/läkemedel mot MS eller HIV/AIDS så skulle jag i detta fall ej motsätta mig det om det skedde så etiskt korrekt som möjligt…

[Santagirl]1
0

Det brukar vara så att det smink och andra kosmetikaprodukter som säljs i Kina är djurtestade, för där är det en lag att allt måste djurtestas innan människor får ta del av det. Annars finns det en lista på de produkter som inte djurtestats på internet. Glad