Mexikansk lasagne
Här lägger jag på Anterabes begäran in detta recept i egen tråd. Orginalrecepetet kommer från en känd latinamerikansk kock. Men här har jag gjort receptet vegetariskt.
När du ska laga detta recept behöver du gott om tid och lite pengar i plånboken (då det är många ingredienser som ska inhandla och användas)
Mexikansk lasagne
Man behöver:
gott om tid
mjuka tortillas (glutenintorlenat köper de rena majsvarianter som jag berättat om innan, lasagnen har dock då svårare att hålla ihop), hur många beror på hur stor och hög just din ugnsform
mogen avokado och/eller köpt guamoledip
1 pkt tomatsås
1 grön paprika
ca 1 kg färska tomater (kan ersättas med 1 pkt krossade tomater men det blir godare med färska.
1 pkt krossade tomater (ersätter du de färska tomaterna blir de alltså 2 pkt krossade tomater)
1- 2 burkar kidneybönor
1 kruka färsk koriander (om man inte tycker om koriander eller vill "försvenska" rätten så kan man använa färsk körvel)
din favoritvegofärs
för laktoovovegetarianer: 1 stort pkt (alltså 5 dl paket) creme fracieh
för veganerna: motsvarande mängd av din favoritvegan sour-cream som fungerar i ugn.
olja
lök
vitlök
riven ost
1. Klyfta tomaterna. Lägg ie n kastrull med lite vatten (vaten är bara till för att de inte ska brännas vid. Koka tills sönderfaller på svag värme. Är tomaterna ovanligt hårda och inte vill söndefalla så använder d u mixern. När du fått en tomatsås ställer den sidan. Den ska vara till ett av lagern i lasagnen.
2. Bryn lök,vitlök och paprika. Tillsätt färsen och bryn den också. . Tillsätt tomaterna. Låt sjuda tills tomatenra sjunkit in färsen, typ bolognese. PÅ slutet tillsäter du också koriandern. Givetvis saltar du och pepprar du också. Ställ åt sidan. Detta blir ett annat lager i lasagnen.
3. Häll olja i en kastrulla. Bryn vitlök och lök i kastrullen. Häll bönorna (med vatten och allt) i en kastrull. Koka på medelstark värme tills det kokar. Salta rejält på stora de är.. Låt koka på medelstark värme tills bönorna fått en simmig konsistens (typ bröna bönor). Ta fram mixerna och purea bönorna. Sätt på tillbaka på spisen på låg -medelstark värme några mintur tills de fått mer smak och typ tartexkonsistens. Ställl åt sidan.
4. Koka upp tomatkrossen hastigt och lägg i koriander här också. För den ambiösa: Så börjar man här också med lök, vitlök och grön paprika.
5. Nu är dags att sätta ugnen på 200 grader för nu har vi alla lagren och ska bygga lasagnen.
6. Lägg lite av de krossade tomaterna (från punkt 4) på botten av lasagen. Nu ska vi lägga lasagneplattorna, dvs tortilla, du lägger så många som täcker just din form, men innan du lägger in dem, så doppar du dem i den varma tomatsåsen, på sätt så blir de inte hårda och får mer smak. ( Om du anvädner ren majssorten,s å kan det vara lättare att se till att man hela tiden brer tomatsås på "plattorna" och avslutar varje lager med tomatsås.) Nu ska vi göra det första lagret, puntk 7 - 12
7. Ber nu på en del av bönorna, bre på bönorna så de täcker plattorna.
8. bre nu på den del av färsen
9. lägg på lite av tomatsåsen (den du gjorde av färska tomater)
10 Bre nu på lite av avokadon (använder du bara avoakdo och tål chili, blanda avokadon med det och lite citronuice för bättre hållbarhet) eller guamoledippen
11. Bre på lite av cremefraciens.
12. Strö över riven ost
Nu har du gjort det första lagret. Lägg på torillabröd doppade i tomatås.
13. Repetera punkt 7 - 13 tills alla ingredienser är slut (tortilalbröden behöver inte ta slut) eller någon eller flera av dem inte räcker till något mer lager.
14. Obs, de sista tortillabröden täcks med tomatsås, cremefraiche och riven ost.
15. Lägg in lasagnen i ugnen. Låt den stå inne tills den rivna osten är smältoch lasagnen är genomvarm.
Smaklig spis! Servera gärna med en grönsallad. Min mans favorit till denna lasagne är hyvlad gurka, babyspenatt, finskurna tomatskvior dressade med salt, olivolja och färskpressad citron,
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
OJ vilket recept! Låter ju helt fantastiskt.
Jag har ju glömt att säga tack! <3 
Bokmärkt och ihågkommet 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Anterrabe, du har tackat. Men det var ju trevligt att du gjorde det igen :). Men det behöver inte göra det två gånger i fortsättningen :)
Jag såg inte att jag gjort det i denna tråden 
//Ida
Nej, inte denna tråd. Men du tackade i en annat tråd (kanske inte genom ordet tack, men tackade gjorde du).

//Ida

Detta har jag provat igår
tack för ett gott recept
mahre
varsågod mahre!

Om du har fler så får du gärna lägga dom in min inkorg, så ska jag prova det du lägger in..
mahre