Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 8590 ggr
Rönisch
0

Pescetarian

Vet att detta är ett veg forum men i alla fall..=)

Finns det fler pescetarianer här? Jag är ovo-pescetarian brukar jag säga..=)

Jag är emot farmer och därför äter jag fisk, känner inte heller samma medlidande med en fisk som kossa eller gris tex.

TerriZue
7

Äntligen någon jag kan ställa frågor till!

Jag är inte pescetarian men jag undrar en del om det. Det jag främst undrar är: Varför inte samma medkänsla med en fisk som en ko eller gris? En fisk är ju lika mycket ett djur och kan känna lidande i lika stor grad som någon annan varelse.

Jag har varit nyfiken på det här länge men inte haft någon att fråga direkt. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

storost
1

Jag är inte heller pescetarian, men var det i början när jag blev vegetarian.

#1 En skäl kan vara att man behöver en annan protein än en vegetarisk. Ibland blir jag jätte sugen att äta en bit fisk, men inte kött. Under tiden jag har varit vegetarian åt jag 3 gånger fisk. Att man väljer att bli vegetarian har inte alltid någonting med medkänsla att göra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Rönisch
0

#1 Jag är inte emot att äta kött, däremot vill jag inte äta kött från djur som har föts upp på ett dåligt sätt! Visst lever nog inte fiskarna ett glatt liv heller, men som sagt har jag mer känslor övers för landlevande djur.

[090403]
4

En undran bara, äter du t.ex odlad lax? (från laxfarmer i t.ex Norge)

Rönisch
0

#4 Jag äter alla sorters fisk

Trasdockaa
3

Studerar till husdjursagronom vid SLU, och kan informera att det inte är mkt till skillnad mellan farmer för fisk än andra djur :) Men däremot förstår jag om du äter vildfångad och även äter viltkött så som rådjur, älg etc.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Rönisch
0

#6 Jag vet att fisken mår dåligt, men känner inte samma sak för en fisk som för andra landlevande djur som tex kossa och gris. Egoistiskt kan man tycka men så är det!

Jag äter vilt, men tyvärr gillar jag inte smaken på mycket och då får det vara..

Aribigga
4

Personligen tycker jag mer synd om en fisk som kvävs till döds än en ko som skjuts. Men det är min högst personliga åsikt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Cazzos
0

Jag är precis som dig TS. Jag känner inte samma empati för fiskar och skaldjur som för kor, grisar osv. Men jag äter sällan fisk/skaldjur, ska övergå till vegan så fort jag flyttat hemifrån. Undviker allt kött så mycket jag kan men när det serveras fisk hemma så äter jag det.

Jag vill bli vegan nu till sommaren känner jag, när jag börjat gymnasiet.Glad

Sarah
1

Alla är välkomna här, även om det är ett vegforum :) Men, det är inte tillåtet att lägga upp recept med fisk :)