Lite frågor..
Har velat bli vegeterian i hela mitt liv, (främst för djuren) men har inte fått för mina föräldrar osv. Nu är jag snart 16 och får tack o lov välja det själv (dels för att jag vill jobba med healing, och då är det lämpligast att vara vegeterian) och jag vill inte äta mera kött.
Så kött, kyckling och fisk är uteslutet, men jag undrar:
- Vad behöver man äta speciellt för att ''ersätta'' köttet (protein osv)?
- ägg, äter ni ägg? Det är ju trotts allt inget djur som dör för de, men har det några andra negativa effekter att äta ägg?
Det låter bra det! :)
Det som är så bra är att du kan äta i stort sett allt som du är van vid att äta. Kött ersätts med t.ex. quorn och soja. Det finns allt från bitar, färs, korv och fileer som är vegetariskt. Mycket protein i.
Som vegetarian kan du äta ägg. Det är veganer som inte gör det. Klart att det är bra att avstå från att äta ägg ändå, hönsen mår ju inte direkt bra i sina små trånga burar. Men som sagt, ägg kan du äta som vegetarian :)

Vegetarian betyder egentligen att man bara äter någonting från växtriket. Men det har etablerat sig att kalla sig lakto (mejeriprodukter) ovo (ägg) vegetarian. Jag själv är lakto-ovo-vegetarian.
Baljväxter och linser har bra protein. Sen en del mejeriprodukter och ägg.
Vänliga hälsningar Stephan
1# Okej tack för svar! Vi funderar på att skaffa egna höns så då är ju det ''problemet'' löst, :)
2# Okej tack för svar, så jag är en lakto-vegeterian då? :)

#3 Om du äter mejeriprodukter och vegetariskt, ja, då är du lakto-vegetarian.
Om du äter ägg och vegetariskt, då är du ovo-vegetarian. 
Vänliga hälsningar Stephan
Assii; skaffar ni egna höns som du tänker äta äggen från och även dricka "vanlig" mjölk så blir du ovo-lako-vegetarian… (Att äggen kommer hemifrån till största del ändrar ej på detta.)

Jag äter ägg, helst endast från min kompis höns. Måste jag köpa så köper jag från höns med utevistelse/möjlighet till utevistelse.
Som har sagts så ersätter man bara köttet med produkter som inte är kött men ger samma värde av näring.
Finns bra artiklar om det här, bland annat kan mycket ersättas till en början med sojafärs (texturerat sojaprotein), veggobitar "istället för kyckling" (texturerat veteprotein). Du kan även gå in på min blogg som du ser nedan länk till där finns det massor av bra tips på maträtter, på så sätt lär man sig vad man kan göra för ersättning. Lycka till. 
…ochså, kan man självklart tänka på att rätt sorts fett är viktigt speciellt för att hålla hjärnan i trim. Ni vet, hjärnan är ju instrumentet man ser allt genom!

ät baljväxter i alla möjliga former, då får du inte bara det protein du behöver, utan även en mängd mineraler.
#10 kommer att bli fullt vegetarisk så fort jag kan