Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: allmänt
Läst 4446 ggr
mahre
2

hjälp, vad ska jag använda?

Hej

min dotter är sedan några år vegeterian och nu ska jag laga mat till henne med familj.

Hon äter inte ost med Löpe, så nu undrar jag vad man kan använda i gratäng som inte har Löpe i sig.

sen undrar jag om det finns någon med ett gott resept på burgare, vilka grönsaker som helst i dom, bara dom är gooooda??

mycket tacksam för svar

mahre

[Moa-]
1

Använd ost utan Löpe i gratängen? Behöver inte vara svårare än så, färdigriven mozzarella brukar sällan innehålla animaliskt Löpe, till exempel är Ica Basic och Arlas fria från animaliskt Löpe. Finnas massor av trådar kring detta på forumet om du kollar runt…

Jag brukar göra färsburgare på Quornfärs, bara att blanda i det du vill ha (min favorit är lök, fetaost, oliver och soltorkade tomater hackat och blandat i färsen), krydda, ha i ett par ägg och en klick cream fraiche och grädda utklickade på plåt i ugnen. (Svåra att få bra av att steka i stekpanna.) Annars så är tipset även där att kolla runt på forumet, finns massor av tips… =)

storost
0

Bönburgare och morotsburgare tycker jag smakar super bra

Sen har Lidl en hel del ost med vegetabiliskt Löpe. Halloumi från Lidl och den från Zeta (Willys) är gjord med veg. Löpe.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Kajsa91]
1

Finns en riven pizzaost från Willys som inte har Löpe i.
Deras egna märke eller eldorado har jag för mig.

Assii
0

Kanske inte hör till, men vad är Löpe? :)

[Kajsa91]
1

#4 Kalvmage

Assii
0

aha…. Är det det i all ost, typ mjukost osv? :/

[Moa-]
1

Assi; löpe är ett enzym som utvinns från kalvens mage efter slakt, används framför allt vid ostystning.

storost
1

#5 Det är inte själva magen, det är ett enzym som finns i kalvmagen som gör att mjölken stelnar.

#6 Det finns vegetabilisk Löpe som är syntetiskt framställt och sen finns det ett växt (gulmåra) som har själva enzym i.

min egen hemsida.

[Moa-]
1

Assii; som storost säger finns det vegetabiliska (mikrobiella) alternativ till det traditionella löpet idag, så i stort sätt allt som inte heter "löpe" eller "ostlöpe" är okej att äta. Det finns både mjukostar, vanliga hårdostar, samt dessertostar med vegetabiliskt Löpe. Mjukostar är dock svårare då det ofta endast står "ost" i innehållsförteckningen…

Gällande färskostar i stil med "Crème Bonjour" (samt smörgåsmargarin med låg fetthalt) gäller det att även se upp med gelatin som de kan smyga in för att få till konsistensen…

TatsuOni
0

Det står ibland vassle på osten och det inehåller Löpe.

Vegetabiliskt Löpe får inte skrivas som "löpe" i sverige. Så om det står Löpe så är det animaliskt.

I b la Finland är det förbjudet med Löpe, så finska ostar och choklad går att äta. Finns några sådana ostar bland det laktosfria.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Moa-]
0

Vassle diskuteras vad det innehåller och accepteras av de flesta vegetarianer då det är en minimal risk att Löpe förekommer, vassle är en slaggprodukt från ostystningen.

TatsuOni
0

Det är upp till var och vad man vill äta, men som sagt så kan det inehålla Löpe och jag vet fler än mig som väljer att inte äta någonting som innehåller det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pe

Man anväder Löpe för att få fram vassle och därför så borde det ju rent logiskt ingå en liten mängd Löpe i det också.

[Moa-]
0

Löpe binder vid ystningen, det är bindningsmedlet, det som ej binds blir vassle, vilket logiskt sett ej innehåller Löpe.

Information om Vassle hos Wikipedia

Diskussion om Vassle på Vegetariskt i Fokus

TatsuOni
0

Som sagt så väljer ju alla själva vad de vill äta och jag försöker inte på något sätt vara kritisk mot dem som inte gör samma val som mig, men för egen del skulle det vara samma sak som att äta en köttsoppa där jag petat bort köttet.

[Moa-]
0

För mig är det skillnad om det är vid framställning där saker blir kvar och produkten lika gärna skulle kunnat vara gjort på mikrobiellt Löpe (vilket det är i vissa fall vad jag förstått), då är det något som tas tillvara på, den delen jag äter anser jag vara "ren" från Löpe. Jag äter även godis från samma skål som gelatingodiset, även om jag aldrig skulle äta just de godisarna.

Som du säger, det är individuella val som alla får göra för sig själva…

TatsuOni
0

Just det med mängden Löpe finns det också olika information om. Jag gick en treårig latbruksutbildning där vi fick lära oss att det finns Löpe i vassle. Det stod i all kursmaterial både äldre och nyare. (Har det i någonstanns i förådet)

Säger varken att det är rätt eller fel, men som sagt så säger olika källor olika.

[Moa-]
0

Ja, diskussionen pågår, jag anser dock att i och med att Löpe är bindande bör det kvarbli i det bundna… Men ingen verkar veta något 100 % säkert, vet dock ej hur ofta det ens blir en fråga.

storost
1

Jag gick själv en mejeriutbildning i Schweiz och där lärde vi oss att det inte finns Löpe i vassle kvar.

min egen hemsida.

Sarah
0

TS, titta på vegusto.se annars, där finns det jättegoda smältostar som inte innehåller ngt från djur :)

Sarah
1

ang burgare, jag brukar kasta vad jag har i matberedaren :) olika bönor och ngn grönsak, i med lite majzena eller vetemjöl så håller det ihop bättre och kanske ngt som är lite blött. har man i ex färska kryddor i stora mängder brukar det bli väldigt spännande och gott.

Anibaz
0

Men vad står det på innehållsförteckningen om det inte är animaliskt Löpe i?

storost
0

#21 Det står veg. Löpe eller vegetabilisk Löpe eller Löpe enzym

min egen hemsida.

[Moa-]
1

Det kan även stå ystensym eller mikrobiellt löpe… (Allt som ej heter Löpe eller ostlöpe, brukar vara en vegetarisk motsvarighet, det finns inga riktlinjer från Livsmedelsverket om korrekt benämning ännu…)