Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: allmänt
Läst 1911 ggr
lelu
2

Nyfiken på vegetariskt

Hej! har nu gått med i  vegetariskt i fokus,då jag mer och mer har blivit intresserad av denna kost. Har 3 släktningar som är laktovegetarianer,och då det är roligare att själv laga maten,än köpa den halvfärdig,när jag bjuder på middag, vilket inte har varit så ofta,har jag nu blivit mera intresserad av att leta godbitar i denna vegetariska djungel.Det blir bara mer och mer intressant.Det är ännu mycket att lära,men det kommer så småningom.Det är två saker som jag inte har funnit ut än, hjälp ni som vet: hur ersätter jag t.ex ett ägg i bakning, och är seitannyttigt både som pålägg och till middagsmat.Det är ju inte nyttigt med för mycket vetebröd t.ex.Ersätter mjölken med sojamjölk,i t.ex bakning vilket går aldeles utmärkt.

Gammalmormor.hälsar

Sarah
2

Ägg brukar jag ersätta med havregrädde, ca ½ dl per ägg. Annars finns det ngt som heter agar agar som är ett äggersättningsmedel, men det har jag aldrig använt.

Seitan är rent gluten och bara protein, det som folk brukar säga är onyttigt med vetemjöl och liknande är sstärkelsen och kolhydraterna, men i seitan är det borttvättat. Sen är det ju inte så nyttigt att äta gluten om man inte tål det :P

Roligt att du vil lära dig mer, det uppskattar säkert dina släktingar!