Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: recept-varmrätter
Läst 10562 ggr
[Moa-]
6

Torkade sojastrimlor - tillagning?

Jag har tillrett torkade sojastrimlor enligt instruktionerna på förpackningen, (sjudit i buljong). Hur gör ni med dessa sedan, innan ni äter dem? Någon som har några tips?

Idag stektes dem sönderklippta tillsammans med lite grönsaker till en wok med kokosmjölk och röd curry.

[Virvelvindsflickan]
0

Prova i en gryta, kanske en currygryta eller så?

[Moa-]
0

Ja, får väl göra det, detta blir dock ingenting som tillagas igen. =P Märklig konsistent…

[Virvelvindsflickan]
2

Hm.. gav du strimlorna den tiden de behöver sjudas? :)

[Moa-]
0

Ja, de låg där den tiden som paketet angav och svällde som de skulle… Dock saknas "yta" på dem, jag stekte dem ganska hårt men det är klart att detta försvinner när de sedan kokas ihop med kokosmjölken och det andra i woken…

[Virvelvindsflickan]
0

Kan ju bero på det…

[Moa-]
0

Dock vet jag ej hur de skall tillagas för att undvika detta…

[Virvelvindsflickan]
0

Stek dom först.. kanske? :)

Jag har inte provat mina än så jag vet inte. Haha.
Men om jag kommer på det så ska jag berätta! :>

[Moa-]
2

Stekte dem först gjorde jag, men de "stängde" sig ej riktigt, utan sög upp mycket av fukten och blev nästan (men inte endast) "svampiga", svårt att förklara… =P

Men så är det, alla kan inte gilla allt… =)

Sarah
2

Kläm ur dem efter du sjudit så att du blir av med vätskan.Själv steker jag dem som de är med mycket kryddor eller har i grytor. Men, i grytor lägger jag in dem sist så att de inte blir svampiga. Sen beror det lite på vilka strimlor man har, testa olika märken. jag föredrar de ljusa smala strimlorna, ca 6 mm breda och 3 cm långa.

[Moa-]
1

Okej, tror mina större än så… Jo, det stod att man skulle pressa ur vätskan så det gjorde jag. Har dock alltid tidigare endast ätit frysta sojaprodukter. (Ofta för lat för att hålla på att förebereda.)

Men du äter dem stekta som dem är med kryddning också alltså?

Sarah
1

Ja ofta är det gott att steka dem och äta dem som de är med ngn sås till. Senast jag åt dem åt vi med kantarellsås och potatis, enkelt och gott. Killen sjöd upp dem, la dem i marinad och stekte ganska hårt. Glömde säga till om marinad tidigare :)

[Moa-]
0

Okej, får testa att blanda ihop någon marinad att lägga dem i innan stekningen. =)