Tips på mat man kan frysa in?
Istället för att köpa veg. färdigmat ska jag börja tillaga hemma och frysa in, nu behöver jag bara några recept.
Har mest tänkt mig olika biffar som man sedan bara kan koka potatis eller quinoa till. Rätterna måste vara baljväxtfria och nötfria. Men om ni vet ett gott recept med de ingredienserna kanske ni kan komma med tips på vad man kan ha i ist?

jag brukar göra ett 50-tal biffar åt gången och frysa in, iofs använder jag baljväxter, men det går ju lika bra med grönsaker, morotsbiffar etc. du kan göra biffar på vad som helst du har hemma, jag brukar blanda de kryddor, grönsaker (och baljväxter) som jag har hemma i en matberedare och få till en halvkladdig konsistens, sen steker jag dem i mycket rapsolja. Äter mestadels veganskt så jag har i majsmjöl eller vetemjöl för att de ska hålla ihop ordentligt.
Okej tack! Tror du att det funkar att ha i brockoli eller spenat? (för att få i mig lite järn)

jo det funkar säkerligen det med :) jag har svårt att följa recept och brukar alltid improvisera. I biffallet kastar jag bara i det som finns och kryddar.
Okej det låter bra x)
Är du öppen för mejeriprodukter och ägg?
shepherds pie och fyllda paprikor är några favoriter som tar tid att göra men lätt kan göras i storpack, frysas in och tinas upp..
Sen är pizza något jag har testat att göra och fryst in i portionsbitar för att bara mikra (Zeta har löpefri mozzarella som även finns i eko-variant), annars är Västans helt löpefri och ekologisk :)
Är detta nytt för dig och om du vill ha recept är det bara att säga till! Bor du i Stockholmsområdet så kan jag rekommendera Goodstore (vegobutik), en liten butik som typ har aaallt ;)

Sojafärssås i storkok är utmärkt att frysa in.
Alla typer av grytor och soppor går också fint.
#5 Cokolada: Ja, jag äter mejeriprodukter och ägg så länge det är ekologiska. Ska genast kolla upp den affären 
Tack för alla tips både HannaM och Cokolada!
Som flera har sagt så är biffar och soppor utmärkta att frysa in. Bifogar ett ganska enkelt recept och bild på goda biffar jag gjorde häromveckan :)
½ zucchini
2 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl solrosfrön
1 ägg
1/2 tsk salt
2 tsk sambal oelek
1 tsk spiskummin
1 tsk paprika
2 msk hackad persilja
1-2 dl havregryn
Det är bara att blanda allt och sedan låta stå 10 min innan du rullar ihop dem. Det är en fördel att hacka zucchinin riktigt smått och eventuellt försteka den eller steka biffarna länge och på svag värme så de blir mjuka. Går utmärkt att byta ut ingredienserna också, exempelvis linser istället för zucchini är super men nu var det ju inga baljväxter det gällde 
Mums, låter super! 
Som HannaM skrev så är nästan sojafärssås ett prio nr ett i veggisens kök. Men det kan du göra allt från bolognese, chili sin carne, färsfyllda paprikor osv osv osv utan att hinna tröttna :)) jag är oxå på gång med en vegimatblogg :) lycka till!
Säg till när bloggen är klar, läser gärna =)
Absolut! Jag har väl lite svårt med att välja rätt portal där man får lägga in egna teman/bilder osv men skriver här när det är fixat! Känns tråkigt att hålla inne med alla vegoidéer :))
Fast sojabönor, kikärtor, linser och andra bönor/ärter är alla baljväxter. Om man utesluter det får man väl hålla sig till svampprodukter som de vegetarariska alternativen till vegetariskt protein och diverse grönsaker, sädesslag och rotfrukter. (äter du mejeriprodukter och ägg får du även i dig animaliskt protein på den vägen).
Men det går det som sagt att göra goda soppor, grytor och egna grönsaksbiffar. Eller varför inte en spenatlasagne? Himelskt gott, bara att dela upp och frysa in i portionsbitar.
_No way! Yes way!
Mmmm det var ett tag sen man gjorde spenatlasagne oxå! Med smulad fetaost i dessutom :))
Sen vet jag inte riktigt hur det är med kötträtter, men jag tycker att vegmat odta tenderar att smaka bättre dagen/ar efter (när det gottat in sig).
_No way! Yes way!