Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettoff-topic
Läst 2597 ggr
cokolada
2

SÅ TRÖTT PÅ KÖTT!!

Vet inte vilken grupp detta ska ligga under.. men jag ville bara skriva av mig lite…

Jag är så trött på alla känslokalla köttätare jag har i min omgivning, som skrattar bort och känner sig hotade av mina ord att de svarar med total påhopp och förlöjligar min existens.

Jag är tråkigt nog den enda vegetarianen jag känner, och våga gissa att jag faktiskt bor i Stockholm.. Hur fel har jag hamnat då egentligen eller har jag bara inte hittat rätt?

Jag ser väl inte ut som en typisk vegetarian heller; kan man då se fel ut? (det påminner nästan om när jag går på rockklubbar och till en början får nyfikna blickar för att jag inte "ser ut" som en rockare). Jo, man är ju andra generationens invandrare som har lite halvhård attityd i sig ibland, bara för att *** köttisar inte ska försöka sätta mig på plats!

Jag vill så gärna engagera mig mer i detta av "vegetarianernas värld". Är kreativ av mig både när det gäller matlagning och att skriva tänkvärt. Vet dock inte vem jag ska vända mig till då jag som sagt är den enda vegetarianen i mitt liv! Hur lågt kan man sjunka om man efter 11 år som vegetarian fortfarande inte känner en enda med samma moral och syn på djur, människor, liv och död. Istället sitter man och tjafsar med *** köttätare som gör allt för att provocera mig

*** redigerat av sajtvärd

Sarah
3

Varför inte ta kontakt med grupper? I stockholm finns ju hur många som helst, veganska idrottsgrupper, djurrättsgrupper, politiska grupper osv osv osv. Man vinner inget på att tjafsa med idioter, du har ett moraliskt överläge och din omgivning verkar otroligt omogen.

Typisk veg… är du inne i stockholm så ser du ju att alla veg ser olika ut, gå en promenad på söder, in på goodstore och se hur vegos ser ut, normala människor :)

Tzatze
2

#0 Om du vill att allätarna ska respektera ditt kostval så får du börja med att respektera deras val. Att gå i strid ger bara mothugg och ironiska kommentarer tillbaka.Tagga ner och byt erfarenheter med dem istället, och som Sarah skriver, sök dig till likatänkande. De finns där ute. Glad

pinku
1

#2 Fast det finns väldigt många människor som äter kött som av någon anledning blir provocerade av att man är vegetarian. Det har hänt massor med gånger att när det kommer fram att man är veg hamnar man direkt i en konflikt. Jag respekterar allas kostval, men långt ifrån alla respekterar vegetarianer, utan att man på något sätt attackerat eller ens ifrågasatt deras val. Så jag förstår precis vad TS menar.

Tzatze
0

Jag tycker inte det är så trevligt att bli kallad för *** köttis på grund av mitt kostval. Jag äter kött och gillar det och tänker inte ändra på det, men jag tycker att veggis har de bästa recepten på gröna rätter. Jag har vänner som är vegisar på ett eller annat sätt. Vi sitter inte och bråkar om kostvalen utan byter recept, tankar och idéer istället. men jag förstår om inte alla har fått mina erfarenheter. Jag tycker TS ska stå på sig i sitt kostval och förstår att hon har det kämpigt, men problemet löses ju inte genom att hon använder samma simpla sätt som de köttätare hon har stött på.

Sarah
0

#4 tack för omedveten påminnelse :) jag har redigerat #0 så att det ser lite trevligare ut. Finns ju tom en klistrad tråd om hur vi benämner blandkostare.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sarah
0

tagit bort några inlägg som inte hade med ämnet att göra :)

[elefanta]
1

#0 Säger ju i början av inlägget att hen bara vill skriva av sig lite. Jag förstår henne precis,det är urjobbigt att vara den som alltid sticker ut. (Själv är jag det enda veggot i ett gäng där de flesta läser Mia Törnblom och lyssnar på NicklebackGråter) Det bästa är väl att försöka respektera de man umgås med och försöka provocera så lite som möjligt. Samtidigt vill man ju kunna vara sig själv och då får man väl försöka hitta andningshål bland likasinnade, som ni säger. Det är konstigt hur en sak som kostval kan bli så infekterat och orsak till de märkligaste konflikter.

(Tycker förresten att det är helt ok att säga veggo och köttis)

Tzatze
1

#9 Pss. Det är inte ordet köttis som var anstötligt utan det censurerade order före köttis. Flört

[Moa-]
2

elefanta; kan inte vegetarianer läsa böcker av Mia Törnblom och lyssna på Nickelback? Hmm… Vad skall vi lyssna på för något då? ^^ Kanske måste börja gå igenom mina Spotifylistor så att inte de antyder att jag bör äta kött?!?

cokolada
0

För det första ville jag bara säga att jag även känner köttätare som inte alls provoceras av det faktum att jag är veggo. MEN majoriteten av de jag känner är faktiskt sådana att de känner sig hotade så fort man "inte är som dom" att det är de själva som börjar provocera fram bråk helt utan anledning och det är dessa människor jag stör mig såå mkt på! De antar att man sitter och knaprar på sallad hela dagarna, kallar en gräsätare, kanin och säger saker som "åhh jag skulle aaaaldrig kunna klara mig utan en blodig köttbit".. Hur provocerade är inte det?? Då ursäktar jag mig faktiskt inte för det censurerade ordet före köttis. Det är precis som #3 skriver.. Så ser min vardag ut tyvärr! Jag ger mig ogärna in i såna diskussioner faktiskt men när jag startade tråden hade bägaren börjat rinna över av kommentarer jag hört under dagen :/

Sarah
0

ja det var orden före köttis som är redigerade :)

#12 det är tyvärr så många vegos möts och det har förmodligen att göra med att vi trampar in på ngt väldigt privat, även om vi inte säger ngt, men vad folk äter är väldigt privat och många känner sig hotade av att ngn tar en moralisk ståndpunkt som går emot hur de lever själva. Även om vi inte säger orden så kritiseras deras sätt att leva genom vårat beslut.

Vissa saker tar folk runt omkring mig upp konstant, som att min närvaro gör dem nervösa. De berättar hur mycket kött de äter, de säger att vegetarisk mat visst kan vara gott eftersom de smakade ngn rätt nyligen och de säger att ja man borde ju äta mindre kött… Kommentarerna som "ska du inte ha dig en köttbulle" har som tur var min omgivning vuxit ifrån, men jag har hört det hundratals gånger.

Varför ite bjuda dem på god vegetarisk mat och visa att kött inte är det enda som går att äta.

Du behöver inte ursäkta dina ord framför köttis, men på det här forumet vill jag inte ha en sådan ton. Jag vill att alla ska känna sig välkomna här oavsett vad de äter, så att även blandkostare kan få bli inspirerade till att äta mer veg utan att känna sig påhoppade.

kelfwing
0

Sarah:

Jag tror helt enkelt att vi med vårt kostval gör det svårt för många att fortsätta  att blunda för vad kött egentlgien är, det gick ju så bra innan vi kom och medvetet tog ställning.   Jag har hört många som tycker synd om djuren och tycker att det egentligen är fel att kött…. men de fortsätter.   Och det enda jag gör för att få såna kommentarer att äta min vegetariska måltid (jag brukar undvika att nämna det om det inte är relevant för sammanhanget)  och då brukar frågan komma: om jag är vegetarian, hur länge jag varit det och efter ett tag varför och deras inställning till vegetarisk mat och den är ofta som ovanstående.  Fick mer av dumma kommentarer av allätare när jag var yngre och hade varit vegetarian kortare tid.  Nu när jag säger jag varit det sedan jag flyttade hemifrån (men bestämde mig när jag gick i mellanstadet) och idag är vuxen (34 år) som ifrågasätts det inte i de kretsar där jag rör mig iaf.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
0

ska väl förtydliga att det är nya människor i omgivningen som ställer dessa frågor, sen är de flesta av mina vänner vegos, men nytt folk som inte är det är ofta lite nervösa.

Sen forskar jag om köttets miljökostnader vilket gör att det är ett ämne som ofta kommer upp iom att det är mitt jobb. På alla ställen där jag presenterar mitt arbete kommer den här nervositeten fram. På jobbet känner många att de måste ursäkta sin mat inför mig etc.

kelfwing
2

Tzatse: Jag vill be om ursäktt  at du här på forumet blev kallad ### köttis av annan användare här. Jag tycke rvarken ordvalet på ditt kostval eller orden före kan ursäktas.  Som  Sarah nämmer har vi en klistrad dår där vi mynnar ut i slutsatsen att vi kallar de som äter kött för allätare.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
1

"De antar att man sitter och knaprar på sallad hela dagarna, kallar en gräsätare, kanin och säger saker som "åhh jag skulle aaaaldrig kunna klara mig utan en blodig köttbit".. Hur provocerade är inte det?? Då ursäktar jag mig faktiskt inte för det censurerade ordet före köttis."

Hmm? Hur kan det vara provocerande att andra vill göra och stå för sina val på samma sätt som du vill stå för ditt? Jag har hört ovanstående kommentar många gånger, aldrig tagit illa upp, utan svarat med att jag inte skulle klarat av att äta köttet.

Är du trygg och stabil i ditt val så tar du inte åt dig av vad andra tycker. Att jag inte tar strid varje gång, eller predikar min uppfattning gör att få personer har problem med mitt val, på samma sätt som jag inte vill få mitt val ifrågasatt varje gång jag träffar någon.

En bra grundtanke: Respektera andras val på samma sätt som du vill att andra skall respektera ditt val!

Tzatze
0

#16 Tack. Jag läste tråden du refererar till och den var bra Glad.

pinku
2

#17 Jag måste säga att du har haft tur isf. Jag har aldrig predikat vegetarianism, eftersom jag tycker predikan är fel sätt att övertyga nån på, plus att det är tråkigt. Men likväl har jag stött på otaliga människor som blir provocerade, ja arga, av det simpla faktum att jag valt att inte äta kött. Det är inget som jag brukar ta upp om det inte är nödvändigt, och jag tar själv aldrig upp en strid om ämnet. Men förr eller senare blir man less när man måste försvara sin quorn-biff, enbart för att någon ser att man äter den.

cokolada
0

#17 Så du menar seriöst att människor som nedlåtande kallar en för kanin och och medvetet pratar om blodiga biffar,så fort man bara säger att man är vego,bara står för sina val? Du menar att de inte alls har någon baktanke i det? Eller att det bokstavligen är DE som är de osäkra.. Om jag inte hade varit säker i mig hade jag nog inte stått ut med påtryckningar i 11 års tid nu så jag tror nog att du är ute och cyklar. Kanske ser du någon kommentar hit och dit inte som något stort för att du själv har mkt stöd av egna vegovänner? Eller så har du helt enkelt tur Jag är stark i mig men det betyder inte att det är roligt att ständigt bli påhoppad, och som #19 Pinku skriver så måste man själv inte ta strid för att maniska osäkra köttisar ska bestämma sig att håna en. Fram tills nyligen höll jag sådant inom mig tills jag insåg att varför ska jag hålla tyst ens? Svara mig du som verkar tycka det?

[Moa-]
0

cokolada; jag är den enda person jag känner som äter vegetariskt, har gjort så i över tio år.

Diskussionen kommer upp i stort sett varje gång man är ute med vänner och äter, men jag blir inte ett dyft störd om någon vill kalla mig för kanin. Vill de äta en blodig stek så får de göra det, det är deras val, du vet att de äter det så hur kan det störa dig?

Jag vet vart jag står, så varför störa mig? Har syskon som älskar att driva med det hela och kommentera att vegetarianer ej bör få adoptera etc., varför engagera sig i rena provokationer? Ge igen istället och gå vidare… =P

cokolada
0

Det är du som kommenterar på min tråd och tar illa upp över att jag känner så som jag gör.. Vem ska då ta och vända :)

[Moa-]
0

Tar illa vid mig? Inte ett dyft, men jag håller inte med dig, anser att du överreagerar kraftigt.