McDonald's öppnar vegetarisk restaurang
Har ni hört att McDonald's ska öppna vegetariska restauranger i Indien? Jag hade gärna sett en vegetarisk McDonalds i Stockholm men det dröjer nog väldigt väldigt länge innan det sker…men hoppas kan man ju alltid.
Jag tror inte att det kommer att ske i Stockholm (eller Västvärlden i stort). Jag ser inte heller något behov, nu när de faktiskt har ett dugligt vegetariskt alternativ, Mc Donalds är ej en hälsosam vegetarisk restaurang och bör hålla sig till vad de är bra på.
Att det däremot kan fungera i Indien där religionen i mångt och mycket förbjuder köttätande förstår jag mycket väl att det kan tänkas gå runt betydligt bättre än deras traditionella utbud.

Jo men dom äter ju iaf animalisk mat. Dom dricker ju t.ex mycket mera mjölk än svenskar och det är deras största källa till animalt protein. Och Ghee är stapelvara för mättat animaliskt fett…
Medarbeterare på Kost
I Kina dricker de endast laktosfri mjölk, hur det ser ut Indien törs jag ej lova.

I Kina dricks det väldigt lite mjölk generellt. Mjölk med laktos har dock börjat drickas allt mer i städerna då de börjat anamma västs kaffekultur.
Laktosintoleranta som många sydeurope'er är, tål normalt de mindre mängder mjölk som ingår. Lattevarianter med mer mjölk än kaffe är väl inte stort väldans stort bland laktosintoleranta i syd men väl i Sverige efter att Svenska mjölkindustrin lobbat hårt för lattekultur när det rena mjölkdrickandet gick ner hos vuxna. Men det hade kommit hit ändå som allt från USA tenderar att göra, och där är det stort bland de som tål det.
Indien är största mjölkproducenten i världen, och laktosfritt förekommer nog inte skulle jag tro. För en Hindu, varav många är vegetarianer, är inte bara kon helig och får inte skadas, utan också dess närande mjölk, som bör drickas och användas. I princip all produktion är småskalig, med enstaka kor, upp till små kooperativ ibland. Vägen från kon till indierns mage är väldigt kort… max någon dag. Knappast att den ens är pasteuriserad, och definitivt inte homogeniserad eller laktasbehandlad till laktosfri. Och många har ingen kylmöjlighet. Den levereras ofta från enkla mjölkkannor direkt till en enkel plastpåse för kunden…
I matlagningen använder man skirat smör (Ghee) i nästan allt… Ghee är mycket hållbart i värme om den lagras i oöppnad förpackning.
Man vill dock i Indien införa produktion i större skala och en mjölkproduktion i mejeriform för att fördubbla totalproduktionen så att det kan användas som en exportprodukt… då lär dom också producera laktosfritt för t.ex den europeiska marknaden…
Medarbeterare på Kost
chilisalsa; att i butik köpa vanlig mjölk i Kina går ej i dagsläget, den mjölk som finns är laktosfri och dessutom extremt dyr i de allra flesta fall. Sedan om de stora kaffekedjorna har vanlig eller laktosfrimjölk törs jag ej säga.
Det du beskriver i inlägget ovan i Indien låter väldigt mycket som den klassiska landsbygden, men även Indien har väldigt många storstäder, hur ser det ut där? Det är inte så att de i skyskrapor kan ha en personlig ko för släktens mjölkförsörjning.
Jag har ätit på McDonalds i Indien, i Mumbai.. Det var dock inte vegetariskt, men helt utan nötkött.. Det fanns både vegoburgare och kycklingburgare, och massa olika sallader och såklart pommes. :)
www.maliinnordlund.blogg.se

Tja, i ett entimmesprogram om mjölkens historia på kunskapskanalen påstods iaf att den nymodiga västerländska kaffekulturen i storstäderna i Kina var mest för den nya medelklassen. Och man påpekade att den blivit poppis trots att kineserna är laktosintoleranta.
Hursom är lejonparten av mjölk som konsumeras i Kina i form av torrmjölk och inte alls laktosfri. Detta pga att den ingår i modersmjölksersättning… och spädbarn är naturligtvis inte laktosintoleranta. Det förekommer iofs men är ovanligt. Förr i tiden dog helt enkelt de barnen, även i Sverige. Förmodligen är det mesta importerat från väst, men de har även egen produktion. Ibland legal och ibland piratkopior av västprodukter. Nu och då förekommer jätteskandaler med undermåliga inhemska modersmjölkersättningar. Det tragiska är att det har blivit status med ersättning trots att de kan amma, bland de sämst ställda… Det samma gäller många fattiga regioner runt om i världen.
Man kan få tag i mjölk överallt i Indien, även i storstäderna. Man har allt från gatuförsäljare till mjölkbarer till affärer som säljer pasteuriserad mjölk. Både komjölk och den mycket vanliga buffelmjölken. Den dricks både ny och lite senare kokad, och är mycket vanlig i matlagningen. Och kor kan man se även i storstäderna även om det säkert inte är de som blir mjölkade 
Medarbeterare på Kost
Hur smakade vegoburgarna? Vilka ingredienser var de gjorda av?