Demivegetarian?
Har funderat ganska länge nu på att bli Vegetarian, tänkte att jag skulle börja med att vara 'Demivegetarian' alltså att jag äter fisk också, så att jag får koll på alla proteiner jag behöver.
Tycker ni att det är 'dåligt' att inte gå hela vägen med vegetarismen i början?
Samt, skulle ni kunna dela nått värdefullt tips till mig? :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Hej NaDa och välkommen
Det finns olika varianter på vilket sätt man äter och det är viktig att du känner dig bra på vad du äter. Att vara pescetarian (så heter det när man äter vegetariskt plus fisk) det är ett val som du gjör själv. Jag gick samma vägen - de första 2 månader åt jag fisk, men sedan valde jag de också bort. Vad de andra sa brydde mig inte, det var mitt val.
I djurriket finns det själv olika arter som äter vegetariskt, men en eller två gånger om året jagar de (schimpanser, pavianer mm).
När det gäller protein är baljväxter och linser ett bra val. Sedan finns det möjlighet att äta ägg (ovo) eller mejeriprodukter (lakto) = lakto-ovo-vegetarian.
Sen titta lite på höger sidan i de olika flikar - som Hälsa, Näringslära, Livsstil mm. Där finns en del tips och information.
Vänliga hälsningar Stephan
Bry dig inte om vad vi tycker här inne, gö precis som du vill! :)
Ät fisk i en vecka, fem månader eller sju år. Bara du gör det du själv känner för. Om du inte är helt säker på att bli vegetarian fullt ut så är det självklart att du ska äta fisk tycker jag.
Jag slutade med att äta döda djur från en dag till en annan.
Gick jättebra och inte haft några problem (konstigt nog..).
Funderat nu i ett år ungefär på att bli vegan med, men då jag är dålig med maten redan nu så väntar jag. Bättre att ta det lugnt och tänka till hur man verkligen vill ha det.
Så gö precis som du vill! :)
Tror det är bra att inte hoppa från köttätare till helt vegetarian direkt. Jag gick stegvis. Men slutade med det såkallade köttet direkt. Och åt "bara" fisk & kyckling (samt mjölkprodukter & ägg) först. Sen har jag tagit mig ifrån fisk & kyckling mer och mer.
Man gör som man själv vill. Det är ju ens eget val.
Det är ju du som ska trivas med det. Inte vi. 

Protein är ngt av det lättaste att få i sig som vego så vill du bara ha kvar fisken pga det så behöver du inte, spec inte om du ser till att äta mycket baljväxter.
Jag äter vegetarisk kost, men också fisk och skaldjur just för att jag ÄLSKAR det. Jag har flera gånger funderat på att ta bort det och bara äta vegetariskt. Men har kommit fram till att jag tycker fisk är alldels för gott för att jag ska kunna ta bort det. Men alla är olika och man ska göra det som känns rätt för en själv, inte för någon annan skull.
Jag har fått många klagomål på mig och många säger att jag är fejkvegetarian bara för att jag äter fisk. Men jag har aldrig sagt att jag är helt vegetarian till någon, jag förklara oftast att jag äter fisk och skaldjur. Men ändå får jag skit för det. Fast har kommit fram till att det kvittar vad andra säger, så länge jag mår bra av det och det känns rätt för mig.
Så go your own way!
Hannah
http://bokstavsmama.blogspot.com/
Jag äter nu helt vegetariskt (inte vegan) förut åt jag fisk men det gör jag inte nu längre!!. Men gör det helt som du vill så länge du mår bra av det och att det känns rätt för dig!!!
RagnarDivis; grattis till ett bra val! =)