Hmm, ska finnas en eller två till. men jag kommer inte ihåg på rak arm nu… ska se om jag kan kolla upp. Har du sökt på nätet?
Är det mycket dyrare med löpefri ost?
Jag har ju köpt mjölkfri ost ett par gånger och det kostar ju skjortan ^^'
Hanna
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Det lät ju inte jättetrevligt.
Undrar om jag är helt fel ute, men är det inte vanligt att man har artificiellt Löpe nu för tiden? Eller är det verkligen kalvmage fortfarande?

Här kan man läsa om Löpe och även veg. ystenzym
www.ostframjandet.se/index.html?
Västan och ekologisk hushållsost säljs av Ostkompaniet har veg. ystenzym.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#9 Jag körde tidigare med den ekologiska hushållsosten, den var jättegod men tyvärr så har de slutat med den. Jag hittade den ingenstans så jag mailade ostkompaniet och svaret jag fick var att det inte lönade sig att tillverka den längre, trist.

Valios Emmertal måste jag prova. Älskar lagrade ostar. Skall också prova Icas……..
Tack!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
hallomi o grekisk fårost
#14 Löpe
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hårdost - Västan 5% sen finns det en till,
men vet inte vade den heter :)

Jag har ätit Löpe hela tiden som vegetarian, först förra veckan som jag tänkte på att Löpe kommer från kalvmagar
Fast nu har jag, mamma + pappa kommit överrens om att jag kan äta ekologisk ost, eller, dom ville att jag skulle äta ost och då sa jag att om dom köpte ekologisk kunde jag äta :) Det är ju fortfarande kalvmage, men det är ju iaf bra framtaget.. :)
Mvh Sigrid

#18 Jag brukar köpa Västan 10%, det står vegetabiliskt ystenzym i innehållsförteckningen.

#22, Yep, Västan 10% EKO, hittade den får ett par månader sedan, äter den nu.

Fetaosten jag köpte förut var utan Löpe iaf.. kanske ingt man har på mackan men ja.
Löpe kommer från kalvmagar och det förekommer att man på en nyfödd kalv opererar in en shunt till magen så att man ka ta Löpe flera gånger innan kalven slaktas.
Djurhållning enligt Krav skiljer sig inte mycket från vanlig djurhållning. Kalvarna tas från mamman när de är tre dagar om jag inte missminner mig. Att Löpe i Kravmärkta ostar skulle vara framtaget på ett för djuren bättre sätt än för andra ostar är inget än önsketänkande. De långa djurtransporterna är samma för alla djur oavsett om det är från Krav-gårdar eller ej.
Det finns en helvegetarisk mjukost utan Löpe, Tofuline, i två smaker.
På sätt och vis är har de mjölkproducerande djuren det värre än de som hålls för slakt. Alla drabbas av de bedrövliga transporterna och att stå i kö för att dödas men djur som hålls för köttets skull får gå mer lösa och kalvarna får gå med sin mamma länge.
Jag har haft problem med detta i de vanliga matbutikerna. Däremot har vi turen att ha Ekostore inne i stan (Göteborg) och där inhandlas ost. De har en suverän ostdisk med många ostar utan Löpe - Gouda (tre olika starkt lagrade), Emmentaler, Almkönig, Edamer… Priset varierar beroende på sort, men den billigaste kostar inte mer än en vanlig ost som inte är ekologisk och dessutom innehåller Löpe.
Järnaost innehåller inte Löpe heller.
Ostkompaniets eko. hushållsost slutade våra Coop Konsum och Hemköp i närheten sälja för något år sedan - tyvärr.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#28, Läs länken av #15.

# 20 kan du inte be dem köpa löpefri ost då?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Var på coop konsum nyss och insåg att Xtras edamer och gouda innehåller mikrobiellt Löpe, båda dom är riktigt billiga!
Tur att jag hittade den här tråden annars hade jag fortfatande ätit ost.(Med Löpe i!!!)

kolla även www.vegusto.se :)