Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 14814 ggr
missemel
2011-01-12 18:17
0

chips?

Jag tycker det låter dumt men många säger att chips inte är helt vegitariska. Är detta sant?

Nu tänker jag inte på chips med bacon smak eller så ;)

[isdrakee]
2011-01-13 00:08
2

Det stämmer att många chips inte är vegetariska eftersom mjölk är en vanlig krydda (mjölk är en animalisk produkt).

Men att det skulle vara kött eller djurdelar i chips år ovanligt.

missemel
2011-01-15 12:38
0

1. Inget djurfett då? (:

Ellenfyrkant
2011-01-15 17:35
3

Fast med mjölk är de ju vegetariska, men inte veganska ? ovo-lakto.

Mvh Ellenfyrkant

[isdrakee]
2011-01-15 18:23
4

Ifall man vill kalla chips med mjölk för något så är det väl lakto-vegetariska eftersom dom inte är "hel-vegteriska" (vegetariska).

Ovo-vegetariska chips skulle innehålla ägg men ingen mjölk. :P

Att chips skulle friteras i animalisk olja har jag aldrig sett. Så sånt behöver man nog inte oroa sig för i Sverige.

Ellenfyrkant
2011-01-15 18:40
0

#4 Haha, precis.

Mvh Ellenfyrkant

lillaisa
2011-01-18 20:49
1

En del chips innehåller vasslepulver som blir till när man blandar Löpe med mjölk.. Så där är det lite upp till var och en att bestämma om man anser att det är vegetariskt eller inteFlört

/Isa

81an
2012-05-07 17:27
0

läste om vasselpulver på nätet o där stod det att det blir till av mjölk- inge om att det blir till av Löpe också.  usch! visste inte att det innehåller Löpe också…

<3 kärlek <3

81an
2012-05-07 17:29
0
missemel
2012-05-14 20:30
0

ojdå.. menar veganskt ;)

81an
2012-05-14 20:48
1

lättsaltade kan va veganska.   dom flesta chips innehåller både mjölksocker  o vasselpulver. en del även Löpe.

<3 kärlek <3

szirius
2012-05-15 18:42
5

tips: mkt godare att göra egna chips! Och så slipper du alla onödiga extraämnen som är i de köpta.

Skiva potatis med osthyvel och bred ut på bakplåtspapper, blanda en liten "dressing" med olivolja och de kryddor du gillar o pensla över. In i ugnen tills de blir krispiga.Glad

lillaisa
2012-05-16 09:47
3

De chips (eller produkter öht) med ost i innehåller i regel Löpe och vasslepulver. Annars är det som #10 säger att lättsaltade ofta är fria från det.

I ungefär ett och ett halvt år undvek jag allt som innehöll vasslepulver men i julas gav jag upp det. Äter fortfarande ingenting med Löpe, men däremot vasslepulvret har jag slutat leta efter. Jag orkar helt enkelt inte. Tycker även att man ska kunna äta det utan att få dåligt samvete eftersom det är såpass lite och "obetydligt" (om man står ut med det förstås, själv gjorde jag det inte tidigare). Man är inte en "dålig vegetarian" för att man äter lite chips nu och då, kom ihåg det. Glad

/Isa

81an
2012-05-16 10:19
0

men vasselpulver ska väl inte innehålla Löpe?? på wikipedia står det att det bara är mjölk

<3 kärlek <3

lillaisa
2012-05-16 10:39
0

#13 Det är en restprodukt som blir till när man blandar mjölk med Löpe (eller någonting ditåt, minns inte riktigt). Så det är svårt att riktigt säga. Men jag skulle gissa att det är otroligt små mängder det handlar om ifall det skulle vara så.

/Isa

81an
2012-05-16 10:57
0

på wikipedia står det inge om att vasselpulver skulle innehålla Löpe, även om det är små mängder. skulle inte det stå på wikipedia isf? jag är också skeptisk om vasselpulver innehåller Löpe för så många säger det så man blir lite orolig. kalvmage vill jag inte äta, fy då :/

<3 kärlek <3

Sarah
2012-05-16 11:52
1

vissa chips har köttextrakt, typ pepparchips… kolla innehållsförteckningen innan du köper :)

81an
2012-05-16 13:18
0

aa, pepparchipsen vet jag innehåller köttextrakt.  men vasselpulver blir jag lite tveksam om, på wikipedia står det att det innehåller Löpe, men många säger det ändå tydligen kan innehålla Löpe. va ska man tro ? jag vill inte äta Löpe helst :/

<3 kärlek <3

[Moa-]
2012-05-17 09:46
2

81an; "När löpe enzymatiskt spjälkar det fettlösliga proteinet kasein innesluts mjölkfettet. Det som då blir kvar av mjölken kallas vassle." Källa: Wikipedia

Så som jag förstår det så är med andra ord en restprodukt från en tillverkningsprocess där Löpe har använts.

Yeay
2012-05-17 21:41
3

Är inte vassle det som rinner av själva ostmassan när man tillverkar ost? Isf borde det ju finnas Löpe i det mesta vasslet, men i väldigt små mängder.

Personligen så uteslöt jag vassle helt under ca ett och ett halvt års tid men jag tyckte helt enkelt att det var för mycket jobb för något som jag ser som väldigt litet så jag har slutat att titta efter det numera.

Sen är det som #16 säger att en del chips innehåller köttextrakt också så det får man ju vara lite uppmärksam på.

81an
2012-05-18 07:23
4

tycker det är så dumt mot vegetarianer att nästan allt innehåller Löpe o vassle. kan inte förstå varför dom måste tillsätta djur i nästan allt :/

<3 kärlek <3

Trasdockaa
2012-05-24 17:08
1

Vassle har inget med Löpe att göra. Vassle är ett mjölkprotein (även kasein) som finns i mjölk. 

Löpe däremot är ett enzym som finns i komagar som koagulerar mjölk. Kalvar har en speciell gång som gör att magen inte går igenom de tre första magarna i början utan går direkt till löpmagen där löpet finns. Där gör det så att mjölken blir lite som en ostklump och på så sätt tas upp under längre tid, istället för att kalven i princip skulle kissa ut mjölken på en gång :) Vet däremot inte hur det fungerar på människor :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

81an
2012-05-24 17:10
0

så det va som jag först trodde? att vassle INTE innehåller Löpe??

<3 kärlek <3

Trasdockaa
2012-05-24 17:13
0

#22 Nej, det skulle vara om det kommer från osttillverkningen och man isf redan blandat ihop Löpe med mjölken och att det råkar komma med Löpe när man tar bort vasslemassan. Men nej inte annars.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Fridaosx
2012-05-30 18:17
3

#19, jo, det är själva vätskan som "rinner av" osten vid tillverkning.

När man gör ost tar man mjölk och pastoriserar den till rätt fetthalt. man tillsätter ämnen - oftast löpe- som får massan att koagulera och vasslen är den del som inte koagulerar utan skiljs från själva ostmassan. den rinner alltså av och används i all möjlig sorts mat.

Från wikipedia:
Vassla, även vassle, är en biprodukt från osttillverkning. Det som blir kvar av mjölken kallas vassle. Det mesta av mjölken består av vatten, och därför utgörs nästan allt innehåll i vasslen av vatten, men där finns även vattenlösliga ämnen som mjölksocker och mjölksyra.

alltså: vassle = mjölk där proteinet är borttaget typ.

You haven't lived until you've found something worth dying for

storost
2012-06-10 17:39
0

#24 Det finns även ett protein kvar = albumin. Med vassle producerar man tillsammans med syra vasselost = Ricotta, Ziger eller Panir.

När mant tillverkar ost, då använder man Löpe (enzym) för att få att mjölken stelnar. Löpe kopplas till caseinet och blir egentligen inte kvar i vassle. Vassle använder en del bönder (i Schweiz) som grisfoder.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

RagnarDivis
2012-10-06 08:36
1

#11 Bra tips jag tror jag ska testa idag!!Glad

När det endå är lördagFlört

chilisalsa
2012-10-06 12:14
0

Mja, de flesta av ursprungsproteinerna (aminosyrorna) finns ju kvar i vasslen + mindre del av fettet och mjölksocker. Ca en femtedel mängdmässigt av proteinet hamnar i vasslen och resten (huvudsakligen kasein) hamnar i osten, om det är det man gör eller i kaseinråvara som man t.ex gör kaseinpulver av. Vid osttillverkning är det väl oftast (nästan alltid) Löpe som används. Om huvudsyftet är råvaru-pulvertillverkning misstänker jag att man använder andra metoder allt oftare.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11092&lang=sv

Vid  whey(vassle)-tillverkning plockas såklart sockret bort i normalfallet då det inte är önskvärt i ett proteinpulver. Här är ett vanligt svenskt fabrikat där inte Löpe använts. http://www.gymvaruhuset.com/whey-stevia.html

Medarbeterare på Kost