Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 1857 ggr
[Aquelegia]
2

Menyförslag

Min syster är vegetarian men har noll idéer för vad hon skall laga. Därför har jag nu börjat komma med veckovisa förslag på mat. Till skriver jag vad som bör finnas hemma och vad som behöver veckohandlas. Lite som en matkasse.
Tyckte (ber om ursäkt för ev. egoism) att menyn lät så läskigt god att jag tänkte att fler vegetarianer nog är intresserade av mattips!

Syster äter fisk dock kan fisken bytas ut mot motsvarande ickefiskhaltig produkt.

Till menyn:

Spenat och fetaostpaj
Thaiwook med tofu och risnudlar
Linsmoussaka
Chili sin carne med ris
Dragonlaxgryta med potatismos
Couscous med svarta bönor, rattatouille och myntayoghurt.
Panerad fisk med tzatziki och klyftpotatis

Håller det proteinmässigt? Skriv gärna egna förslag på mat så jag kan sno era ideér ifall knoppen inte vill sig någon veckaGlad

stereolife
1

Det där låter inte helt fel!
Vill även tipsa om "Lasagne med chili, keso och bladspenat" som man hittar på ica.se… Man tar den pastasås man anser vara godast om man inte gillar den pastasåsen de rekommenderar och gärna en stor påse FÄRSK spenat så är det bara att köra sen. Går fort och lätt att göra. Galet god enligt mig.

Sen är "Daal" grytan på tasteline.com riktigt god.
Den som kommer upp som första sökning med 279 likes.
Kanske något att kolla upp om du får idétorka någon dag ;)
Jag föredrar att ha ris till Daalgrytan.
Tycker att det blir tråkigt utan.

[Aquelegia]
0

#1 Då min syster i flera år livnärt sig på pasta om man inte tjatat på henne så försöker jag undvika pasta i menyn ett tag tills hon fattar att man inte bara behöver leva på detTungan ute Valde risnudlar till wooken då hon aldrig äter det och då inte påminner henne om durumvete/vetemjölspasta ^^

Skall dock erinra mig om receptet med keso i! Alltid haft problem med att få in protein i lasagne för syrran annars. Skall kolla upp daalgrytan låter gott! allt indiskt är sagolikt ju!

[Aquelegia]
0

Kollade upp nu toppenrecept! Allt hon ändå brukar ha hemma Skrattande Finns mycket i hennes skafferier som jag köpt som hon glömmer av då pasta är "lätt att grabba tag i"

stereolife
0

#3 Båda maträtterna är både lätta och goda även om jag förstår din frustration över pastan… För mig så blir det främst pasta också då det är både gott och är bekvämt att fixa i ordning ;) Försöker dock ta ris till alla grytor och potatis så fort det dyker fram en quornbulle och lite sås så att man får variationen xD Det är ju svårt att hitta nå godare än rotfrukter i ugn. Sen vill jag bara tipsa om att bladspenat, broccolli och en liten bönsallad fungerar till det mesta om man vill pressa in lite järn och protein i en maträtt ;) Det blir ju gott med grönsaker och bönor på sidan om till en lasagne t ex! Sen finns det ju småsaker som keso, mozzarella, fetaost och annat som är galet gott och innehåller massa kalcium och protein också :'''D Galet gott till det mesta som innehåller tomatsås av något slag.

[Aquelegia]
0

#4 Syster är laktos, glömde nämna det! Hon tål dock får/get hon är allmänt inte mycket för ost hehe

stereolife
0

#5 Jahaja! Då blir det svårare xD
Det är tur att det går att få tag i laktosfri creme freash i alla fall!