Tål inte baljväxter och är vegetarian!
Undrar om det är någon annan som är allergisk mot bajlväxter (bönor, ärtor mm.) och nötter? Jag är det och har gått till en dietist två gånger för att försöka se till så att jag får i mig allt man behöver. Det har inte hjälp mycket och har fortfarande stor brist på järn, c-vitamin och ev. protein.
Just nu är jag tvungen att äta kött 2 ggr i veckan samt fisk 2 ggr (dock bara ekologiskt kött (helst lamm) samt MSC märkt fisk) Äter ekologiska ägg och mejeriprodukter.
Någon som har tips på vad jag kan äta för att höja mitt järnvärde?? Någon annan som också är allergisk mot detta och ändå är vegetarian?
Glad för recept samt tips på vad jag borde göra! :D Borde också nämna att jag är 15 år, tjej, vilket betyder att det är extra viktigt att jag får i mig järn?…
Äter du kött fyra gånger i veckan kan du inte riktigt kalla dig vegetarian… Möjligen ange att du har en vilja att bli detta.
Quorn är svamp, fungerar ej det att äta? Soja fungerar inte efter framställningen heller? Järn finns i spenat bland annat, apelsiner till exempel hjälper till med upptaget och c-vitaminer.
Kosttillskott?
Jag var 100% vegetarian förut men "förbjöds" ganska snart att vara det efter att de såg mina värden. Borde kanske inte kalla mig vegetarian då men vad ska jag säga? Så jobbigt att förklara för alla hela tiden. ^^ Vill vara vegetarian av etiska skäl, pga djurplågeri och miljöproblem.
Men ifl, quorn har jag fått nog av! Det ända vegetariska skolan kan komma på är tydligen quornfiléer och vegobiffar, så nej, inge mer quorn. Sojaprodukter efter behandling har jag än så länge inte reagerat på men det är inte särskilt bra för miljön och arbetsförhållanderna suger! Kan tänka mig äta det ändå någon gång ibland, men hur mycket av vitaminerna finns kvar i sojan efter att den är behandlad?
Äter spenatsoppa eller någon annan rätt med spenat i en gång i veckan men det räcker inte särskilt långt! 
ebazi; som du ser på trådar här på forumet så är soja som odlas för människobruk ej skadligt för miljön. Det kött du äter förbrukar 10 gånger mer soja i foder än vad samma du skulle kunna tillgodogöra dig om du åt sojaprodukterna i första ledet. Soja innehåller mycket protein och är en bra källa till fullvärdigt protein.
Om du har två fullgoda alternativ som du ej nyttjar med hänsyn till din personliga smak så ser jag dig på intet sätt som någon form av vegetarian. Du äter blandkost med vissa vegetariska inslag möjligen.
Spenat, broccoli, andra grönsaker går att äta nästan dagligen i olika sammansättningar. Blutsaft är ett enkelt tillskott att ta för att få i sig järn och B-vitamin, samt är vegetariskt.
Här kan du läsa mer om järn.
Här kan du läsa en diskussion om att få i sig allt och ej gilla bönor/baljväxter.
Här finns många trådar om soja och soja odlad till människor:
Vad tänker ni när ni läser detta
Här fick evelinana svar från Ica om deras soja produkter av märket Gott Liv:
"De sojabönor vi köper måste vara hållbara i alla avseenden. Vi köper inte sojabönor som har odlas på skövlad regnskogsmark. Bönderna vi arbetar med måste följa Basel-kriterier för ansvarsfull Soja produktion. Denna bestämmelse ingår i alla sojabönskontrakt som vi tecknar och har granskats av CertID (ProTerra standard ® 1).
De organiska sojabönorna som vi köper från Kina och Brasilien är EcoSocial ® 2-certifierad."
Jag skapade den här tråden för att få tips på vad jag kan äta för att inte få järnbrist/vitaminbrist, inte få komentarer om jag vegetarian eller ej. Och jag försöker verkligen hålla mig så vegetarisk som möjligt, men det är inte lätt, även om ni kanske tycker det. Så snälla släpp det där om jag är vegetarian eller ej och hjälp mig.
Nu ska jag förkara vad jag äter i vannliga fall och så får ni säga till om det är något ni tycker jag borde ändra/tillägga.
Frukost: Havregrynsgröt med sylt och havremjölk samt pumpakärnor, solrosfrön, sesamfrön, katrinplommon/russin/aprikoser beroende vad som finns hemma, ev. äpple. . Ett glas juice.
Lunch: Skolmat (ofta quorn). Ett glas mjölk.
Mellanmål: Hårt bröd med messmör eller ägg. En frukt, ofta apelsin.
Middag: Sallad: Brockoli samt sallad med ex. tomat, grönsallad, frön (pumpakärnor), gurka, morot. Ev. paprika, färsk spenat, fetaost och majs. 1 eller 2 ggr i veckan en rätt med spenat och en proteinrikare rätt med ex. mycket mejeriprodukter eller ägg. Citronvatten. (Just nu även MSC märkt fisk och ekologiskt kött)
Kvällsmål: Händer inte ofta att jag äter kvällsmål men när jag gör det är det, mild youghurt eller knäckebröd med ost och te.
Har druckit blutsaft i någon månad för att kunna akut höja mitt blodvärde men inget jag kmr kunna fortsätta med, eller rättare sagt, inget jag får fortsätta med. Mina föräldrar är mycket tydliga med att om jag vill vara vegetarian måste jag också se till så att min kropp får i sig allt den behöver, om inte, måste jag äta kött. Att ta tillskott är inget alternativ.
#3 Det där med att det går åt 10 ggr så mycket soja till en portion kött som en vegetarisk portion vet jag. Det kött som jag äter är lamm från våra kompisar, 100 % ekologiskt och utan soja och vilt som älg eller rensakv, även det utan soja. Och nej, jag ratar inget bara för att jag inte tycker om det. Men har hört att det inte är bra att äta för mycket quorn, vilket jag redan tycker att jag gör + att jag trodde att ingen soja var bra. Det var/är därför jag inte ville/vill äta det.
Tror jag har rätt bra koll på vad jag ska göra för att höja mitt proteinvärde samt c-vitamin, bara järnet kvar. Några tips?
”Brist kan vidare förorsakas av underskott på magsyra samt brist på B6-vitamin, B12-vitamin, C-vitamin, folsyra, zink, koppar eller mangan.”
”Vitamin C kan förbättra upptaget av järn, medan kli, te och kalciumrika livsmedel kan försämra det.”
”Järn påträffas vanligtvis i livsmedel som inälvsmat (speciellt lever), ägg, fisk, fjäderfä, bladgrönt, fullkornsprodukter, katrinplommon, russin, öljäst, rödbetor, vetegroddar, sesamfrö, vallmofrö, solrosfrö, bananer, persikor och aprikoser.”
Så fortsätt äta frön och katrinplommon till frukost, lägg till mer spenat till lunch/middag, båda tillredd och även kall/rå i en sallad. Lägg till en smoothie med bär, gärna rika på C-vitamin och frön som kvällsmål så äter du relativt väl. Ät mer frukt som mellanmål under dag.
Tillskott är ej heller av ondo, utan ett bra stöd som komplement till en varierad kost.
Källa till citaten ovan; vitaminsidan.
#5 Okej tack för tipsen! Vet du någon god smoothie med c-vitamin och frön för jag har ingen aning?
Jordgubbar, apelsinjuice, en skvätt mjölk, en bit banan, linfrö/sesamfrö och andra frön… =)
Det går att mixa ungefär vad som helst, jag brukar ta vad som finns hemma!
Okej, har inga jordgubbar men hallon borde ju funka lika bra 
Jordgubbarna är rikare på C-vitamin som underlättar järnupptaget… Dock innehåller hallon något mera järn är jordgubbar, så det beror lite på hur du blandar i övrigt. Pumpafrön innehåller massor av järn så blanda det och jordgubbar så lär du ha en dundermix!
Super! Tack så mycket 
farfar har jordgubbar så kan ju fråga lite snällt… ^^
Lycka till! =)
Juste en snabb fråga som jag funderat mycket på:
På messmörsburken står det att den är både rik på kalcium och järn, men hämmar inte kalcium förmågan för kroppen att ta upp järnet? Får jag i mig något järn när jag äter messmör eller är det helt onödigt? 
Enligt informationen ovan så hämmar kalcium upptaget, dock ej sagt att det helt hindrar det. Till viss del är det säkerligen individuellt…

Mörkgröna grönsaker och gärna c-vitamin till. Blomkål ska vara jättebra att äta samtidigt för att få upp järnvärdet. Sen finns det gott om järn i vetegroddar etc. Länken nedan visar många järnrika livsmedel.
Protein: Quorn, ägg, mjölkprodukter
C-vitamin (hjälper att ta upp järn): Citrusfrukter, tomat, färska bär
Järn: Blutsaft, spenat. Undvik kaffe och te som hämmar järnupptaget.
Du kan även komplettera med vitamin- och mineraltillskott. :)
Jag har börja ta blutsaft idag, för mitt hår och min trötthet. Och jag läste att man ska vänta två timmar efter man tagit det + C vitamin med att dricka te kaffe coca cola alltså all dryck med koffein i. även mjölk såg jag inte var bra av någon annledning.
Men man behöver inte sluta dricka det för de, bara man väntar två timmar så kroppen tagit hand om järnet. sen sa hon på life vänta 1 timma med att äta då du tagit blutsaft står 30 minuter men är du köttätare ska du gärna vänta en timma eller längre om du kan…
Äring och Fred.
Ha en fortsatt trevlig dag.
Med Vänliga Hälsningar Veronica.
**
**
Du äter ägg, quorn och mejeriprodukter så protein behöver du knappast oroa dig över. Du bör dock fortsätta med blutsaft tills du fått upp dit järnvärde och sen kan du övergå till att få det enbart via kosten.
Ät alltid något med mycket C-vitamin till järnrika måltider och undvik mjölkprodukter, te och kaffe i samband med dom måltiderna då dom hämmar järnupptaget.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ett tips för att hålla koll på dina värden och få hjälp gratis är att bli blodgivare. Då ser de till att få upp dina värden genom att du får de bästa järntabletterna som finns på marknaden GRATIS och de testar dig var 3 månad tills du fått bra värden och kan ge blod, och samma sak under resten av ditt liv. Jag har aldrig mått så bra och haft så bra koll sedan jag blev blodgivare :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Trasdockaa; är det inte så att du helt enkelt nekas från att bli blodgivare och efter flera försök helt stängs av och anses olämplig som givare?
#18 Om det stämmer är det ju jättebra! Ska tänka på det när jag blivit lite äldre, vistt måste man vara 18 år? Är bara 15 x)
ebzi; ja, det är 18 års åldersgräns, samt att du är frisk och väger minst 50 kg som är kraven för att kunna bli blodgivare.
#19 Absolut inte! Klart du inte stängs av :) Det viktiga är att du ser till att få upp dina värden ordentligt nu, för din egen skull. När man fått upp sina värden får man ge blod, och har du en gång gett blod vill de självklart behålla dig, och hjälper dig därför att fortsätta hålla dina värden bra :) Jag är som sagt blodgivare, och jag kan utan tvekan rekommendera det till alla som har möjighet, som sagt är topicstartaren än så länge bara 18 :)
Trasdockaa; då är det olika på olika blodcentraler. Om jag skulle nekas givning på grund av dåliga blodvärden, jag vet inte om det är två eller tre gånger så blir jag "avstängd" och mitt blod anses inte längre önskvärt.
#23 Självklart tar de inte nya prover på dig gång på gång om du inte skärper till dig och bättrar dina värden :) Men jag har svårt att tro att du inte skulle kunna få bättre värden när du får deras hjälp :) De hjälper dig att både bättra dem med hjälp av järntabletter, men också bibehålla dem genom kompetent livsmedelsrådgivning :)
Trasdockaa; det handlar inte om att skärpa till sig, vissa har genetiskt dåliga värden. Jag har inte heller hört om någon som inte är inskriven som fått järntabletter, men även det är möjligt att det skiljer sig mellan landstingen…
Vid min första provtagning sa de i stort sett innan de hade tagit proverna att jag troligen inte var aktuell som givare eftersom jag var vegetarian, däremot blev de positivt överraskade då mina värden var klart över gränsen…