Annons:
Etikettekonomiska-frågor
Läst 2545 ggr
Toomai
2012-11-08 19:05

Behöver tips!

Hej! Glad

Jag vill så himla gärna bli vegetarian men mina föräldrar är inte så sugna på att köpa vanlig mat OCH vegetariansk, eftersom att den är ganska dyr. Min kusin är vegetarian men hon går på gymnasie så hon är ju inte hemma varje dag. Hur gör ni som bor hemma med era föräldrar? Köper ni eran egen mat? Eller föräldrarna? Jag vill jättegärna ha mycket tips på hur jag kan lösa detta! Glad

MajaGlad

Annons:
DesK
2012-11-08 19:12
#1

Detta är ju inget stort problem om din familj äter en väl balanserad allkost. Då bör du i princip bara kunna avstå från animalierna och tillsätta lite extra baljväxter. Om så icke är fallet bör du nog ta dig ett allvarligt snack med din familj, för då äter ni en kost som knappast någon mår bra av! Oavsett vilket kosthåll vi väljer så ska där ändå finnas mycket grönsaker!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Toomai
2012-11-08 19:15
#2

Okej, tack för tipset! Så då skulle jag kunna äta samma mat som dom, avstå från kött, äta mer grönsaker, och tillsätta linser, bönor etc.? Om så är fallet skulle det vara väldigt smidigt! Glad

MajaGlad

DesK
2012-11-08 19:18
#3

#2 Precis just så kan du göra! Om du sen äter mjölkprodukter och ägg så är du riktigt hemma. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Afturelding
2012-11-11 19:58
#4

När jag bodde hemma så köpte mamma min mat, men jag fick laga den :) Ganska bra överrenskommelse, jag lärde mig laga mat ordentligt på kuppen, något jag är väldigt glad åt nu när jag flyttat!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Saga85
2012-11-22 18:21
#5

Jag hade aldrig det problemet (tack och lov), min äldre syster var också vegetarian ett par år, men på den tiden fanns det inte mycket att välja på.

Att det skulle vara dyrt tycker jag är, pardon my french, skitsnack. Om man kör på halvfabrikat är det klart att det kostar en del, men det gör det väl med kött också?

Det allra billigaste är att köpa på sig torkade bönor, kikärter och linser.

Ett exempel: Om du köper 500 gram torkade kidneybönor för 22 kr så blir det ett kilopris på 44 kr. Efter blötläggning och kokning blir dessa tre gånger sin vikt och du har därmed ett kilopris på knappt 23 spänn.

Annars kan man antingen köpa hem torkade sojabitar, linser, eller färdigkokta bönor.

Men lycka till.

Upp till toppen
Annons: