Ribbing om matfrågeförsvar
Klokt. Det här ska jag ta till mig. Jag råkar, förmodligen i likhet med er, ut för samma typ av jobbiga människor som frågeställaren här.
/NeferNefer
Fråga: Jag har i många år nu levt som vegetarian, och det har väldigt sällan varit några som helst problem vid middagar, vare sig dessa varit på restaurang eller hemma hos vänner och bekanta. Nu är det tyvärr så att vissa personer av någon anledning verkar bli väldigt provocerade av mitt livsval och kan ställa väldigt onödiga och ibland direkt otrevliga kommentarer. Det kan vara allt från oskyldiga frågor i stil med ”men vad äter du istället då?” till opassande skämt i stil med ”Jaså! Har du bränt ner några lastbilar på sistone då?” (de syftar på sådant som SCAN-transporter osv).
Ibland händer det även att folk istället för att bara godta saken, fortsätter att argumentera med mig om mitt val. De verkar inte kunna släppa ämnet utan ska absolut inleda en diskussion (oftast i negativa ordval) när jag inte är ett dugg intresserad av att försvara mitt val.
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att vare sig kommentera eller börja tjafsa om någon annans matval. Samtidigt vet jag inte alltid hur jag ska besvara eller ställa mig till de kommentarer eller påhopp jag får. Hur bör jag resonera?
Svar: Nästan varje gång jag öppnar min frågelåda finns minst en matfråga bland alla övriga. Det är faktiskt häpnadsväckande att människor inte förstår att de inte har med andras mat och ätande att göra. Att kommentera vad andra äter eller inte äter är bedrövligt ouppfostrat, tölpigt och direkt pinsamt. När ska alla inse att de ska avstå från att säga något annat än positivt om mat i sällskap? Det är hög tid nu, och därför fortsätter jag att svara på denna typ av frågor, i en svag förhoppning att tjat lönar sig.
Du ska inte alls försvara dig när andra kritiserar ditt val av matvanor. Du får väl vänliga kommentarer också hoppas jag, några som säger ”åh så klokt!” eller “berätta mer, jag är jätteintresserad” eller något sådant. Och då berättar du, eller säger “ja, jag mår bra av det här” och så byter du samtalsämne om du inte vill diskutera det mer.
Men när det kommer syrliga eller kritiska påpekanden kan du lugnt lyssna på dumheterna och lika lugnt svara ungefär ”jaha, det tycker du, men inte jag” eller bara ett svalt ”jaså” eller lite mer engagerat till en insisterande tölp ”vet du, jag har faktiskt inga synpunkter på din mathållning och du behöver inte ha några på min.”
Du skriver ju att du inte är intresserad av att försvara ditt val och det ska du inte heller behöva göra. Då är det enklare att svara lite undvikande i sällskapssammanhang än att sätta igång ett resonemang om djurens rätt eller miljöpåverkan eller moralisk hållning.
Magdalena Ribbing
Vilket bra svar av Ribbing och vad bra att du postade det här, NeferNefer. Det kan säkert vara till hjälp för många.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Ja, jag hoppas det
Jag har sen några år tillbaka en princip, och den rör alla delar av mitt liv: Jag behöver varken förklara eller försvara något! Fast jag kan såklart förklara om någon är ärligt intresserad, och inte bara ute efter att ta billiga poäng på min bekostnad med dumma så kallade skämt som "Men du är ju elak mot djuren för du äter ju upp deras mat!" och andra saker som jag är säker på att alla vegetarianer redan har fått höra hundratals gånger. Därför blev jag så glad när jag såg frågan och svaret i Ribbings spalt.

Jag tar de flesta av de kommentarerna med en miljödiskussion och försöker förklara. Oftast skäms folk då och försöker släta över med hur lite kött de åt igår osv…
# 3 Det tycker jag är konstigt. Det är helt ok att inte äta kött för miljöns skull men att inte kött för att man inte vill döda djur tycker många blandkostare är konstigt…

Mmm, tror att folk måste distansera sig från djuren för att klara av att äta dem. Övertygar man sig själv för att djuren är till för oss så lyssnar man inte på djuretiska argument. MIljön däremot påverkas vi alla av och pratar man om kött och miljö så pratar man ju om att förbättra människors egna värld. Då uppmuntras folk att ta hänsyn eftersom de påverkas själva, men pratar man om djuren så målar man upp folk som elaka som tycker att det är ok med plågade djur. Självförnekelse och en ren reflex att folk försvarar sig. tror jag.
Sen är det en del som säger att de äter kött för att orka med, för de tränar så mycket och behöver kött då. Då blir jag elak och säger att "ja, elefanter och tjurar är ju kända för att de är så svaga för att de inte äter kött …". Jag orkar inte med dumma argument, vill de äta kött kan de stå för det och inte försvara sig med okunniga påståenden tycker jag!
# 5 Sarah: Du har antagligen helt rätt!
#6: NeferNefer: Hur tar de dina skämt? Tål de dem eller ?
Lika bra som jag tål deras, så numera undviker jag att prata mat med folk