Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 6324 ggr
Busangardens
0

Julbordet

Vad kan man ha för vegetariskt på julbordet?

Jag har soya/quorn korvar och bullar på listan, tofu, vegetariska grekiska biffar. Sallader med egengjord dressing.

Men jag vill ha ett riktigt julbord på vegetarisk nivå så vad kan man ha på det?

Musiken
0

Du maste ju ha en vegetarisk jansson pa bordet! :)
Och inlagd "sill"!
Och viltgrytan som HannaM skrev ner receptet pa inte sa lange sedan kan nog andras lite pa for att blir mer julig.
Och rodbetssallad ar ett maste! :)

Busangardens
0

#1 Jag hatar jansson.

Inlagd "sill" ?

HannaM
1

#2 Auberginesill=) Ska finnas recept här tror jag?

Sett ett recept på quornskinka också, den ska jag prova i år.

Busangardens
0

#3 Ok. Jag får kolla runt lite och se om jag hittar. Glad

HannaM
0

@font-face { font-family: "Times New Roman"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }a:link, span.MsoHyperlink { color: blue; text-decoration: underline; }a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed { color: purple; text-decoration: underline; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

http://www.vegerian.se/0003rec/0412vinter.htm

HannaM
0

Haha snygg länk, så kan det bli när man klipper och klistrar, anyway, det är quornskinka.

Sen är det ju rödkål, brysselkål, kanske västerbottenpaj om du äter ost? Annars kan man ju göra någon annan god paj, kanske ne grönkålspaj? Morotslåda.

HannaM
0

Någon pastej eller pate?

Hembakat knäckebröd med olika röror är grymt gott också.

Busangardens
0

#7 När då sa röror så fick jag smaken för rödbetssallad. Gott gott. Glad

#5 Den ska jag verkligen försöka göra.

HannaM
0

#8 Ja det är gott, i alla fall när den är hemgjord!

[TrevorS]
0

Det finns en bra artikel med det vanligaste på julbordet här - Julartikeln.

[Moa-]
1

Jag förstår inte riktigt varför man ska försöka översätta allt rakt av till vegetariska alternativ, tycker nästan inget av det blir gott…

I min familj äts det istället t.ex. köttfärspiroger (gjorda på qournfärs), filodegscigarrer fyllda med fetaost och bladspenat, minipajer i flera varianter, smördegspuffar fyllda med olika sorters vegetariska ostar, vinbladsdolmar och massor av annat… Få saker hör till det "traditionella julbordet" men hela släkten verkar uppskatta den stegvisa övergången! =)

[TrevorS]
0

#11. Det beror på hr man tillagar det, man kan göra det mesta gott. Skrattande

[Moa-]
0

#12, tror att det beror på den inviduella smaken, du som inbiten vegan äter nog mer av den "typen" av mat än jag skulle kunna tänka mig att göra, är inget fan av vare sig tofu eller griljerade kålrötter…

Jag menar mer att man inte behöver vara så traditionsbunden utan mera pröva något nytt, det är jul ät det du gillar bäst, sak samma om det är julmat av tradition eller inte, det kan alltid bli… =)

Musiken
0

#13 Jag tror mycket handlar om traditioner och minnen. Det "ska" liksom vara pa ett visst satt. Jag skulle aldrig kunna tanka mig en jul utan nagon slags kottbullar t.ex. Skulle bli konstigt och inte kannas som jul om de byttes ut mot piroger, liksom det skulle bli konstigt och inte kannas som jul om granen byttes ut mot en bjork.

HannaM
0

Vi kör blandat till jullunchen, både väldigt traditionella saker som skinkan och den gravade laxen för köttätarna och fuskbullar och någon skinkersättning för vegetarianen (mig) och en del annat som inte alls kommer från det traditionella julbordet som sallad med rödbetor och fetaost och kikärtsgrattäng och sånt.

[TrevorS]
0

Tror man kanske kan fortsätta med matdisskutionen på JULARTIKELN eftersom den handlar om just maten till jul. Skrattande

ARTIKELN

HannaM
0

#16 Eller så ligger den alldeles utmärkt i tråden om julmat?

[TrevorS]
0

Det ni känner känns bäst, men kan vara lite förvirrande när man pratar om man i en tråd när det finns en artikel som handlar om vad man äter på julbordet. Kan vara bra att ha allt i samma?

HannaM
0

#18 Fast man kan ju inte hänvisa allt som har med julmat att göra till den artikeln då skulle det bli hysteriskt mycket kommentarer i den, bättre att man får ställa sina egna frågor tycker jag.

[TrevorS]
0

#19. Jo kanske.

Grönkålsoppa kan passa till jul också. Skrattande

HannaM
0

Ja grönkålssoppa eller grönkålspaj! Mums, och brysselkål är ju bara hur gott som helst.

Kan tänka mig att någon form av dipp/röra på aubergine som krydas lite juligt med kanel, kardemumma och nejlika kan vara en julig upplevelse=) Som pålägg på macka eller som någon sorts sås.

[Moa-]
0

#14 Jag kan delvis hålla med om det, men känner mer att det är kryddningen och lukten som är viktig inte själva maträtten. Jag har ibland t.ex. samma smaksättare som det är i köttbullar i mina piroger, samt har inlagd lök på mackan (dock var det den jag gillade bäst även när jag åt fisk). Sen har man de klassiska vegetariska komponenterna kvar, i vår familj äter vi tillexempel alltid apotekets senap, massor av julgodis och fika givetvis… Alla är givetvis olika =)

noir
0

innan jag började med vegetarisk kost hata jag janson! kan ocksp vara för att jag aldrig tyckt om fisk. sluta äta fisk vid 2 års ålder. har smakat ibland nån gång men nej usch inte min grejj.

När jag börja äta vegetariskt och vi kom till julen kom jag på en god "janson" säkert inte alls ensam om iden heller!
**
Gör enligt orginal receptet för janson, men ta bort anjovisen och ersätt med morötter i samma storlek som som potatisen :)**

Super gott!

gyllenetider
0

Jag kommer äta som jag alltid gjort - bara byta ut det köttiga mot vegetariska alternativ :)

[Wera]
0

#5 Den julskinkan gjorde jag tsm med min farmor förra julen, den var god tycker jag och ska göra den iår tsm med min svärmor :)

Sarah
0

Hanna, ska jag lägga in din blogg som länk?

HannaM
0

#26 Om du vill, men den innehåller ju fisk..

Sarah
0

Men många vegetariska recept oxå :) ligger uppe nu.

kelfwing
0

puttar upp denna tråd, då det finns många bra tips till julmat i den.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.