Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: allmänt
Läst 5135 ggr
[TrevorS]
0

Hur ska du fira jul?

Ska du fira jul? Vart och med vem? :)

[TrevorS]
0

Första gången med min familj på flera år. :)

HannaM
0

Så lite som möjligt=p Nej det blir väl makens föräldrar på förmiddag och mina på eftermiddagen, hemma hos mian föräldrar är det mjukisbyxor, mackor och te. Mysigaste stunden på julafton. Dagen efter mängder med risgrynsgröt hos mammas kompis.

Sarah
0

Brukar bli lunch eller middag hos mamma med hennes man och hans barn och allas respektive. Lite nervös i år då min mya kille kommer och han pratar inte svenska så alla kommer att bli obekväma med att prata engelska…

[TrevorS]
0

Men det låter mysigt i alla fall..:)

[Wera]
0

Jag åker ner till Göteborg med min syster, vi ska bo hos min farmor och fira jul :) något nytt den här gången, alltid stannat hemma och firat jul med mamma och pappa här i Dalarna ^^

Creation
0

Hemma med släkten, som varje år :-) Det är mysigt med traditioner. Ska titta på Kalle Ankas jul, äta middag i tiimmaaar och sen öppna julklappar, som varje år. Myys.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

annaelfie
0

min kille pratar inte heller svenska och ska också vara här över jul! jättejobbigt tycker jag med tanke på han okunskaper i svenska. jag vet hur du känner dig SaraH

Jetaime
0

Det blir väl som vanligt.. hemma hos farmor&farfar på julafton och mormor&morfar dagen efter (eller om det är tvärt om, minns aldrig). Sen är min faster, morbror och kusinerna där och sånt..

Clariiz
0

Hemma med släkten, som vanligt (:

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Abico
0

Hos mormor och morfar med familj och mammas sida av släkten. Det blir nog lika hysteriskt som det brukar när vi fira jul i det sällskapet, med massor av galna barn <7 år. Å andra sidan uppskattar man juldagen desto mer då, när man får komma hem och njuta av ett lugnt avslut på julen :P

Hanna 

Sarah
0

#7 ja eller hur, lite obekvämt kommer det att bli. tur att mammas mans barn har mycket tatueringar så de är vana vid det iaf. annars hade det säkert blivit dubbelt jobbigt ;)

Peachtrees
0

Vi firar knappt jul, vi brukar ha lite knyt med några i släkten. Sedan sitter vi själva hemma med familjen och dricker lite glögg och bara tar det lugnt, i år ska även min brors kompis vara hemma hos oss och fira.

Tycker det är så himla skönt att inte fira med hela släkten som man gjorde när man var liten.

Saga85
0

På tal om icke svensktalande partners - min syster var förlovad med en engelsman, och det var jättesött att se min farmor med honom. Hon satt och babblade på på svenska, han satt och log artigt medans min syster försökte översätta så diskret och snabbt som möjligt Flört

Hos oss kommer det bli ett par nya ansikten i år. Vi brukar vara familjen plus faster, farbror och kusiner. Tillskotten blir min lilla systerson, pappan (min systers sambo), dennes mamma samt två av syskonens respektive (sambo och fru). Och det ryktas om att tomten ska återvända! Vi slutade med tomte för 10 år sedan då barnen växt upp, och min far kom med ett ultimatum - "När jag får barnbarn får ni tomte". Tyvärr valde min lillebror att åka till USA, så det blir första julen utan honom.

Förutom mig är det 1½ vegetarian, och dessutom ska jag lura i släkten tångkaviar Flört Har en farbror som är skeptisk till "kaninmat", så vi brukar jävlas med honom ibland och servera vegetariskt utan att avslöja det i förväg. Och han har aldrig tänkt på det (innan vi berättat).

Vi har våra traditioner - varannan jul hos mina föräldrar, varannan hos faster och farbror. Kollar på Kalle, käkar julbord, dricker glögg, byter julklappar - och vi syskon brukar avsluta med spel- och vinkväll.

Lore
0

Precis som vi själva vill!

Förr i tiden alternerade vi mellan familjerna vart annat år men nu är både mina och min frus föräldrat skilda vilket skulle resultera i att vi skulle vara vid var familj vart fjärde år. Så vi sa, Fu@# it och meddelade familjerna att vi är där vi känner att julen är för oss. Jularna har sedan dess varit underbara.

I övrigt har vi en ganska avslappnad men standard jul med en del bohemiska inslag insprängda.

www.urmoderjord.se

Lore
0

Ursäkta dubbelposten. I fokus mår tydligen inte så bra i kväll! och jag vet inte riktigt hur jag tar bort inlägget.

www.urmoderjord.se

Lore
0

Ursäkta dubbelposten. I fokus mår tydligen inte så bra i kväll! och jag vet inte riktigt hur jag tar bort inlägget.

www.urmoderjord.se

kelfwing
0

Puffar upp den. Kan ju vara trevligt att veta hur just du tänker fira jul i år.

Själv åker jag till mina morföräldrar och firar.  Normalt sett är det dem, jag, min morbror  och mina föräldrar. Men i år åker mina föräldrar till japan för att fira med min bror.

Vårt julfriande går till så att på julafton äter vi dopp i grytan och risgrynsgröt med mandel till lunch . den som får mandeln får en chokladask.

Mellan lunch och klockan tre skriver vi rim till klapparna och lägger dem under granen.

Klockan tre tittar vi på Kalle Anka med glögg och kakor.

På kvällen är det julbord.

Därefter är det julklappsöpppning där den som skrivit rimmet läser det och ska mottagaren gissa vad det är i klappen innan öppningen.

När detta är klart är det klart läggdas

Sen på juldagen brukar det var julbordsrester til lunch  och isländsk hangukjött till blandkostarna serverat med gelé och stuvade ärter och kokt potatis till middag.  Vi vegetarianer brukar få någo fuskkött till, men det varierar år från år

Däremellan är det traditonell isländks chokladfika med isländsk choklad och minst sju sorters småkakor

Hur firar du?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Saga85
0

I år blir det jul hos faster och farbror. Kommer kännas tomt då vi från och med i år kommer fira varannan jul(afton) utan min äldsta syster och yngsta storebror då de har barn och firar med deras respektives släkt istället. Ska fira hela familjen på annandag istället.

Sedan blir det frujulen med tre vänner, men det blir nog inte förrens i januari. Då kommer talibantomten och ger klappar till alla barn som hatar USA Oskyldig