Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 6009 ggr
[Virvelvindsflickan]
0

Vegansk jul.

Är det här kanske din första veganska jul
eller är du möjligtvis proffs på veganska jular?

Oavsett så är du välkommen in för att dela med
dig av dina recept, dina erfarenheter & bilder!

Det här är min första veganska jul &
det ska bli väldigt spännande.

Vegansk jul.

Tawny
4

kokt spaghetti med ketchup och en flaska whiskey = veganskt :)

så har väl mina jular sett ut de senaste åren..

[Virvelvindsflickan]
0

Detta blir min första & jag tänkte slå på stort.
Julmat för hela slanten!

kelfwing
2

Det här tänkte jag ha med med till julbordet (jag och den andra veggien har utan avsikt år för trängt undan större delen av blandkostarnas kötträtter, då alla alltid vill ha mer av "våran" (veggisarnas mat) varje mathelg inklusive julen. Jag är visserligen fortfarande lakto-ovo men maträtterna där jag med komemr att vara veganska

Jansson på kanelen (ny maträtt för mig denna jul)

Morotslåda

Kålrotslåda

hemmagjord veganska kaviar (fick nylien reda på att det var löss i caviart och det ville jag inte äta och att det var chili i konkurrenten på D vegeariska caviar och chilia är jag allergiska, så det blir till att göra egen)

glasmästarsill,  löksill,  senapsill, vitlök och dillsill, skärgårdsill, chilisill (till andra veggisen som älskar starka saker)  av aubergine.  tips för att få riktig sillkonsistens och sillsmak: ångkoka först auberingen, "snabbsillmarinera"(vatten, sillkryddor och vitvinsvinäger någon minut) auberingen innan man lägger ner i inläggningen med kryddorna.

getig caswhew (nytt för i år,har inte testat att göra tidigare)

hemmagjord hyvelbar ost både cheddarstil och whiskeyost (har prövat göra osten utan smaksättningen 1 ggr tidgare men inte lyckats ännu, men det är ju en bra bit till jul kvar, så det borde ju hinnas att testas några gånger.

cream cheese (också ny grej)

vegansk brieost  (också ny grej)

mock salmon (en nötröra , också ny grej)

prinskrydad polentakorv (också ny grej)

lammälskarens korv (också ny grej)

veganiserade falska köttbullar (har gjort falska köttbullar förut men det är lakto-ovo-vegariska)

rödbetsallad

tomtewok (nytt för mig i år)

brysselkål har vi alltid men i olika varianter. I år tänkte jag pröva  med hasselnötter och lingon

gravad squash (också nytt för mig i år)

vegetarisk  dopp i grytan kommer också finnas till jul men den kör vi innan risgrynsgröten och inte på julbordet

Vart mest nyheter för mig, men det kanske kan fungera som inspiration ändå.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

annochtommy@yahoo.se
2

Jag skall på storjul med båda köttätare och veganer. Det blir lite knytkalas,

jag tänkar ta med en stor seitan stek, samt citrongravad Tempeh se gärna receptet på tempeh på hemsidan www.60-plus-lifestyle.se Seitansteken finns inte med där än, har inte gjort den förut, så skall testa mig fram här under oktober - november när det lyckas hamnar även den på hemsidan.

Sarah
1

titta på www.vardagsmatad.se :) det är två kompisaar till mig so mhar den och de ordnar veganskt julbord varje år, sjukt gott!!

E-l-vira
2

#3 vegansk brieost, hurra! gör du den själv eller köper den? var och hur?

det här blir min första veganjul och jag har också tänkt göra massor så alla köttätande släktingar kan smaka! :) har dock varit vegetarian i flera år.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

kelfwing
0

#  6 Evira, det är ett recept jag hittade på internet  som jag idag testar för första gången. Nu ligger en sats övertäckt i kylen (den ska ligga minst ett par timmar och helst över natten.. Enligt det amerikanska receptet på http://www.food.com/recipe/brie-cheeze-vegan-324841 ska det vara tofu i , men jag uteslöt den.  Jag modiferade även andra delar. Så här gjorde jag

olja

100 g ekologiskt mandelmjöl

3, 5 dl vatten

3 msk agar- agar flingor (om du använder agar-pulvar så ska du ha i en 1 matsked

1, 25 dl hackade cashewnötter

0,5 dl, rågat mått, bjäst-flingor

0,5 dl, rågat mått, färsk citronjuice

1 1/2 cups water or 1 1/2 cups soymilk

1 1/2 tsk lökpulver (det vill säga rent lökpulver, som bara är pulvriserat lök och ingenting annat)

1 tsk salt

1 pressad vitlökskluyfta

1/4 tsk mortlade dillfrön

1.  Jag smörjdein  en ugnssäker rund pajform (ta den rundaste och grundaste pajformen du har) med olja och strödde över mandelmjölet. Jag försökte lägga mandelmjölet i ett jämt lager. Sedan ställde jag pajformen åt sidan.

2. Jag blandade vatten och agar agar i en liten kastrull och lät det börja koka. Så fort de första bubblorna kom sänkte jag värmte. Sedan sjöd jag under nästen konstatn omrörning tills det löstes upp. Det tog antaligen cikra 5 minuter.  (det kan ta 5 - 10 minuter)

3. Sedan hällde jag över agar-vattnet i en skål. Därefter tillsatte jag resten av ingredienserna i en skålen. Därefter tog mixerstaven ch mixade till jag fick en helt slät smet.

4.  Därefter la jag smeten i pajformen i ett jämt lager.

5.  Sedan täckte jag pajformen med plastfolien.

Nu ska "osten" vila i kylskåpet tills imorgon (i recept står det flera timmar eller över natten). Sedan ska den stjälpas över så att nötsidan kommer uppåt och smakas av. Jag återkommer med resultatet.

E-l-vira
0

#7 Tack!

kelfwing
0

Varsågod! Men du kanske ska vänta med tacket tills vi vet hur resultatet blir Flört

kelfwing
0

Nu har jag smakat den den veganska brieosten. Den är mjuk som en mjukoste men har inte segheten som brie och smaken  är inte heller mild som en brieost ska vara. Funderar på om det skulle funka bättre att använda en neutral veg grädde (som t ex cashew), någon gnuta bjäst (för att få lite ostig smak) och agar- agar då brieost ska smaka gräddigt. Recepten ovanpå påminner mer om mjukost (sån man kan köpa på tub,ni vet) och skulle kunna användas om man minskar bjäst-mängden då den var för överväldigande.

E-l-vira
0

#10 okej, då är det fritt fra för alla att experimentera vidare efter din slutsats nu då ;) :)

kelfwing
0

Självklarat är det fritt för alla att exprimentera efter min slutsats.  Ju fler som exprimenterar desto fler, mer och bättre vegetariska/veganska recept får vi ju.  Det är först när man exprimenterat fram ett guldägg så att säga, som man får vakta det…