Laktoovovegetarian?
Vad är skillnaden mellan att vara en laktoovovegetarian och vegetarian egentligen?
I en rapport defenierades en laktoovo så här:
En laktoovovegetarian äter inte kött, fågel eller fisk. Däremot ägg och mejeriprodukter.
Där jag läste så åt laktoovovegetarian fisk och kyckling?
Minns inte varifrån men står tydligen olika på olika sidor :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
lakto-ovo betyder laktos-ägg på latin så det verkar logiskt att de äter, tja, mejeriprodukter och ägg men inte någonting annat från djurriket. Där en vegeterian äter fisk och fågel och en vegan inte äter något utav det, antar jag.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Fridaakesson; då har du hittat en opålitlig källa tyvärr.
sheltiesarna; en vegetarian äter inga animaliska produkter. En ovo-lakto-vegetarian ger två tillägg, ägg och mjölk som denne person faktiskt äter. Många som säger sig vara vegetarian (däribland jag själv ibland) är egentligen ovo-lakto-vegetarian.
Vidare har du demivegetarian/pollotarian eller översättningen av demi, halvvegetarian, som äter kycklig.
Äter du fisk brukar det kallas för pescetarian.
#3 Det var just det jag skrev, att det står olika på olika sidor. Alltså har jag inte sagt att det är en pålitlig källa :)
En fråga då Moa, vad är skillnaden på "riktig" vegetarian och vegan?
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Fridaakesson; helt sant, och bra konstaterat. =) Däremot vill jag framförhålla att det finns enhetliga definitioner, och den som du nämner ovan är direkt felaktig, och detta ville jag påpeka endast för att undvika förvirring eller tveksamheter kring detta.
iWontBite; en vegetarian äter inte animaliska produkter, en vegan nyttjar inte animaliska produkter. (Veganen tar med andra ord även bort skinn, ull och vax för att nämna några exempel.)
Moa och frida:
Jag trodde att vegetarian och vegan egentligen betyder samma sak, att man inte äter animalsika produkter men eftersom ordet vegetarian hos gemene man betyder lakto-ovo- vegetarian så behövdes man göra en åtskiljnad. Det var alla vad som framkom i en liknande diskussion på vegan i fokus förra året. Om det är sant eller inte vet jag inte.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#7: Nä, en vegan äter inte kött, ägg, mjölk eller någonting annat som kommer från djuren
En vegetarian äter helt enkelt inte kött, men däremot ägg o mejeriprodukter.
Det jag undrar är bara att ifall en laktoovovegetarian äter både kött, ägg o mejeriprodukter, vad är då skillnaden?
#9 Kött äter ingen slags vetegarian. Vissa kan äta fisk eller kyckling men minns inte vad det hette.
#10: Hm, det var inte direkt något svar?
#11 Vad menar du med det? det hade med #9 att göra.
sheltiesarna; nej, du har fel, den vardagliga tolkningen är sådan, men ej ordets egentliga innebörd.
kelfwing; jag vidhåller att en vegetarian ej äter, och en vegan ej nyttjar. Detta är ordens ursprungliga innebörd, däremot ej alltid så som de används i dagsläget.
Fridaakesson; fisk och kyckling är kött enligt mig… =P Orden du letar efter är semivegetarian, Pescetarian eller liknande… =)
Nedan följer ett långt citat från Wikipedia:
"Veganism är ett levnadssätt där en person avstår från exploatering av djur i den mån möjligt och praktiskt. En vegan avstår därför från alla animaliska produkter såsom kött, fisk, fågel, mjölkprodukter, ägg, honungs- och vaxprodukter samt olika tillsatser av animaliskt ursprung.
Veganer avstår även från att använda andra produkter utöver mat som är av animaliskt ursprung, till exempel skinnkläder, pälsprodukter, ylletröjor och dunkuddar. Produkter som tagits fram med hjälp av djurförsök, gå på djurparker, gå på cirkus som handhar djur, rodeos, tjurfäktning m.m är saker som de flesta veganer även avstår ifrån.
Samtidigt finns det många människor som enbart håller en vegansk, helvegetarisk, kost, som då inte är veganer i ordets gamla mening men ändå definierar sig veganer i och med sin kost. Skillnaden från det vardagliga ordet "vegetarian" här är då att de med vegansk kost väljer bort alla animaliska födoämnen, medan ordet "vegetarian" i Sverige oftast åsyftar lakto-ovo-vegetarianer. Om man får frågan på en restaurang om man är vegetarian, vegan eller har någon allergi åsyftas alltså om man inte äter kött, inte äter något animaliskt alls (kött/ägg/mejeriprodukter) samt om man har någon födoämnesallergi eller överkänslighet. Det kan vara av vikt att ta med denna moderna allmänna syftning av ordet när man samtalar kring ämnet."
Länkar till Wikipedia gällande olika typer av kosthållning:
sheltisarna; en liten fråga, varför frågar du om du ej lyssnar på svaren?
Fråga vem du vill som äter vegetariskt så kommer du att få svaret att en lakto-ovo-vegetarian ej äter kött, fisk eller kyckling, men däremot nyttjar ägg och mjölk.
#13 När jag hör ordet kött tänker jag på gris, osv allt kött utom fisk och kyckling, det är första jag tänker på ;)
Ja det var det ordet jag letade efter :P
Fridaakesson; jag förstår det, många gör det. =) Allt beror på vilka förutsättningar man ser saker utifrån… =P
Moa:
Du sa : "jag vidhåller att en vegetarian ej äter, och en vegan ej nyttjar. Detta är ordens ursprungliga innebörd, däremot ej alltid så som de används i dagsläget" .
Vad bra då jag fick svar. Jag sa ju att jag inte visste ( och min källa till kunskap var en diskussion på internetforum förra året och minnet är alltid den pålitligaste källan. Jag har misstänkt att det förhåller sig som du själv säger (har för mig att det var så jag lärde mig ordens betydelse i början på 90-talet) Tack för upplysningen 
kelfwing; okej, jag hade skrivit det redan tidigare i tråden, därav min formulering. =)
Min tolkning utgår dock från orden egentliga innebörder, ej den dagliga användningen som tidigare sagt. Jag som är ovo-lakto-vegetarian kallar mig ofta för vegetarian om människor i förbigående frågar och utvecklar när det är mer lämpligt…
Moa: Okej, tack! Då förstår jag att laktoovovegetarian är en "svensk" vegetarian. Intressant :)
sheltiesarna; okej, aldrig hört det begreppet, men om det nyttjas och innebär samma sak så stämmer det. =P Kul att lära sig något nytt. =)

Fisk och kyckling hör inte till vegetarianism öht. Det är kött det med. LÄs gärna krönikan, men då äter du väl ändå fisk, här på sajten :)
Sarah: Vilken krönika?
Sheltisarna: Sarah menar denna krönika: http://vegetariskt.ifokus.se/articles/4d712edbb9cb46221d045084-men-da-ater-du-val-i-alla-fall-fisk
Men någon som äter fisk & lakto-ovo-vegetariskt eller vegetariskt (veganskt) räknas ju som pescetarian & en som äter kyckling & lakto-ovo-vegetariskt eller vegetariskt (veganskt) brukar kallas för stockholmsvegetarian.. alt. demi/semi-vegetarian.. Vet inte om det finns något annat "fint" - inte vegetarianrelaterat uttryck?
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Jag har knappt läst några kommentar, så ursäkta mig om jag upprepar något.
En vegetarian äter som en vegan - varken kött (inte heller fisk/kyckling) & inte heller ägg/mejeriprodukter.
Medans en vegan varken äter kött (inte heller fisk/kyckling) & inte heller ägg/mejeriprodukter. Dessutom bojkottar de cirkusar som handhåller djur, går inte på djurparker osv. + inga skinn/läder/päls/ull/dun-produkter. (inte heller någon honung)
En lakto-vegetarian: mjölkprodukter + vegetariskt.
En ovo-vegetarian: ägg + vegetariskt.
En lakto-ovo-vegetarian: mjölk + ägg & vegetariskt.
En demi/semi-vegetarian alt. "stockholmvegetarian" (såg nog i en kommentar något i stil med pollentarian.. var det rätt?): kyckling (möjligtvis även fisk?) + ägg, mjölk & vegetariskt.
En pescetarian: fisk + mjölk, ägg & vegetariskt.
/vegosessan.
#24 Är inte det bara så att "man inte äter rött kött" då? Det är ju mer en hälsotrend, eftersom rött kött tydligen ska vara skadligt, medans fisk och kyckling framstod som "nyttigare".
Observera att det är min tolkning:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#25 det finns faktiskt ett samlingsord för den som endast äter vitt kött & vegetariskt. (+ ägg/mjölk) - pollentarian, eller något liknande. Nämns i någon tidigare kommentar.
/vegosessan.
#27 Ah:p Jag vet att min mor undviker att äta rött kött:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking