Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 1133 ggr
[Loca Diaz]
2

De som inte förstår "vitsen"

Berättade idag till min kille att min pappa hade gjort en god vegetarisk variant av "inlagd sill". Han höjde på ögonbrynen och förstod inte alls varför man ska hålla på att efterlikna kött/fisk/kyckling för då kan man ju lika gärna äta kött. Den var på aubergine berättade jag och han lät nästan irriterad?! Han sa att han inte förstod vitsen med att jag var vegetarian om jag ändå vill ha mat som liknar de "vanliga rätterna". Det är inte första gången man får denna reaktion (från han och andra), ex. Nugets påminner om kyckling, vi har provat "fiskpinnar" som man inte ens ser skillnad på, julskinka som smakar lika och mycket annat. Jag förklarar att grejen är ju VARFÖR välja LEVANDE VARELSER och döda dessa när man kan välja andra alternativ som är nästan lika?! DET förstår inte jag. Men han tycker det är onödigt och ja det vanliga dumma ointelligenta argumentet är "äter vi inte kött kommer djuren förröka sig för mycket i världen". NEJ det är ju INTE sant? Äter vi inte kött - producerar vi ju inte kor, grisar m.m. Det är vi människor som väljer hur många djur som föds i princip. Det är inte vanligt att vi äter häst - massproduceras dom? Kryllar det av dom? Nej. Det enda är KANSKE älg och andra viltdjur men det tycker jag är mer ok att äta - de har haft ett bra liv i skogen och levt naturligt. De är inte födda för att bli mat som grisar och kor. Ursäkta, men jag blir irriterad på att han inte kan förstå min livsstil. Jag har varit vegetarian hela mitt liv. Precis som att han ätit kött hela sitt liv och jag accepterar han? Jag försöker inte ändra på han mer än att jag vill att han smakar lite (och det gör han gärna) :) men han hoppas och t.o.m tror att jag kommer ändra mig en dag.

Mysan59
0

Ja fast jag tror inte han (och vissa andra)  förstår vad du och andra veg. menar. Många väljer ju bort kött av etiska skäl, alltså vi vill inte att djur ska lida/dö för att vi ska äta god mat.

Sen kan man ju tycka att smaken av kött är rätt god. Eller det är lättaren att följa med blandätare.

Det händer att jag också stöter på folk som inte förstår eller ska göra sig "roliga" på vegeterianer kostnad.

Har nog inget bra svar - mer än - varför äter folk kött/lik?

Dumt inlägg av mig,när jag inte ens kunde ge dig ett svar Flört

cokolada
2

Oj då… han låter nästan som mitt ex som provocerades av att jag var vegetarian och varje gång jag t ex gjorde sallad vid sidan av maten och gav till honom trodde han att jag försökte "omvandla" honom, och världens gräl bröt ut…

Om man inte kan acceptera varandras val är det nog inte mkt annat man kan göra, då det oftast handlar om rädsla och osäkerhet från hans sida t ex, därav resultatet att det blir bråk och massa saker ifrågasätts.

Jag gillar t ex smaken av dessa köttsubsistanser, men det är nog att jag vet att inget djur råkat illa ut som gör maten så god. För ja, VARFÖR ska man äta kött när det finns ersättningar som tillochmed är godare. Den frågan ställer jag oxå mig

[Loca Diaz]
0

#2 vi bråkar inte riktigt om det :) han brukar prova allt nytt vegetariskt om det inte är för mkt grönsaker… Han tycker mkt är riktigt gott (schnitzel och nugets äter han gärna) men reagerar ändå på vissa saker :P