Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettdjuretiska-frågor
Läst 6528 ggr
kelfwing
1

Köper du duntäcke och dunjackor?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I denna peta-vido Alica Silverstone berättar om grymheterna som fåglarna utsätts för att vi ska ha lyxen att ha dun till våra jackor och dun.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
0

Nej absolut inte! Det enda från djur jag har, vilket jag skäms över, är läderutrustning till hästarna. Tyvärr finns det inte bra substitut som jag tycker funkar lika bra :(

cokolada
1

Nej det finns jättebra alternativ till duntäcken På Jysk t ex :)) sen när det gäller vinterjackor är det svårare, jag hittade dock en dunfri och jättevarm vinterjacka på Carlings..

Mysan59
0

Håller med dom andra, finns så mycket andra alternativ så idag skulle jag INTE köpa nåt med dun eller läder.

Ulf-S
0

Det är självklart hemskt att fåglar plockas levande och blir allmänt uselt behandlade! Det man bör arbeta för är naturligtvis att förbättra villkoren för levande djur och förbjuda sådant som plockning av levande fåglar.

Jag sover under ett fluffigt, underbart dunbolster och bär en härligt tjock dunjacka på dagarna. Enligt tillverkarna är dunet som används skandinaviskt dun som plockats från döda fåglar. Jag kan inte ta ett personligt ansvar för att dunet som används i alla andra produkter är schysst.

Om alla konsumenter vore medvetna och bara köpte bra grejer skulle de sämre alternativen försvinna. Tyvärr är det många som inte tänker på att deras konsumtion kan vara problematisk, prioriterar sin egen ekonomi framför etiken eller inte har råd att tänka etiskt – det bästa vore då att se till att de dåliga alternativen inte finns i handeln. Helt enkelt tvinga folk att betala för bra dungrejer (som ofta kan bli rätt så dyra) eller välja något annat än dun.

veggie4every1
5

#4 Dun som plockats från döda fåglar betyder att det är fåglar som fötts upp till slakt för köttets skull. Jag tycker inte det är schysst.

Alla som väljer att delta i djurindustriernas utnyttjande oavsett vilket utnyttjande har ett personligt ansvar för att de existerar. Det gäller dig också.

Tack vare konsumenterna lever industrierna. Du talar om medvetenhet och "bra" grejer och kvalitet. När det gäller att utnyttja och mörda en annan varelse, finns inga "bra" alternativ. Alla alternativ är dåliga för den varelse det drabbar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Mysan59
1

Personligt ansvar måste väl alla ta. Om vi slutar köpa saker med dun, päls osv, så kommer ju handeln till slut att upphöra.

Det är klart att det känns bättre att köpa om man vet att djuren är döda när dom plockas/haft det lite drägligt innan dom dödades, men - oavsett det så är det inte helt ok.

Håller med det som veggie4every1 skriver

Ulf-S
1

#5: Jaa du, jag har inga problem med att fåglar och fän föds upp i syfte att framställa sådant som kött, läder och dun så länge djuren får ett så bra liv som möjligt innan de slaktas. Med "så bra liv som möjligt" menar jag då att djuren ska få leva så naturligt det går under förutsättningarna och att äta artriktigt. Inga djurfabriker med kraftfoder alltså.

Det innebär naturligtvis att priset blir högre, men det är det absolut värt. Jag väljer t.ex. alltid gräsbeteskött när jag handlar och betalar gärna extra för djurens högre livskvalitet och den högre kvaliteten på köttet.

Människan är ett djur och bör äta artriktig kost för att må bra, precis som andra djur. Jag har full förståelse för de som vill undvika djurprodukter. Det är ett moraliskt/etiskt val som de gör. Min hållning kanske är mer pragmatisk, men jag låter inte ett trossystem som problematiserar och moraliserar över artriktig kost störa mig. Du kan tycka att det låter kallhamrat – jag ser det som naturens ordning.

Sagolika
5

Enligt tänder, saliv och tarmsystem är människan frugivor, dvs. fruktätare. Vi ska absolut inte äta animaliska produkter.

Ulf-S
0

#8: Du har nog missförstått det hela.

chilisalsa
0

Jag är inte mer frugivor än mina katter är det,… kan jag säga…

Varken dom eller jag skulle överleva på nordisk frukt  ! Flört

Medarbeterare på Kost

Mysan59
3

Men ok - VAD åt vi människor innan vi tillverkat ETT ENDA VAPEN? Vad kan vi fånga/döda vapen? Vi har inte huggtänder/klor och kan inte springa ikapp nåt djur. Så vad åt vi innan vi hade uppfunnit ett vapen?!

chilisalsa
1

Är det nåt människan är bäst på är det just att springa ikapp ett byte…

Man behöver inte vara snabbare än ett byte bara uthålligare, plus att djuret vill fly från oss som dom ser som en farlig predator. Vi är uthålligare än de flesta tänkbara byten. Vi har t.ex inga problem att springa ner en förtida häst… eller ens en modern häst.

Sen behöver man inte jaga alla djur heller, det räcker med att samla. Skaldjur, kräftdjur vid ebb eller insekter som är långsamma såsom larver. Hittar man ett honungsbiställe samlar man naturligtvis och sparar på den mesta honungen men äter larverna ganska direkt.

Moderna människor har alltid haft både vapen och tillverkade redskap, och har aldrig haft behov av att utveckla huggtänder eller klor. Även många förtida människor tillverkade både redskap och vapen och i en del fall även bemästrade eld.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskans_utveckling

Vår nutida närmsta släkting chimpansen både tillverkar vapen och redskap för jakt och samlande av föda, samt använder det som finns färdigt som redskap, sten för att knäcka nötter t.ex

Medarbeterare på Kost

kelfwing
0

Enlig Born to Run är människan kropp inte gjord för att gå utan för att springa länge….

chilisalsa
0

Det är människans föråga att svettas (på relativt bar hud) som gör att vi kan vara uthålliga. Mångna djur blir överhettade och kan kan inte ens svettas över kroppen i stort. En del (som en modern travhäst) svettas som "djur" vid överansträngning, på de sätt de kan genom t.ex tassar och genom n isolerande päls.  Men en moden travhäst som tvingas springa mer än några tusen meter… förmodligen räknas det som djurplågeri idag ? Hur långa kontinuerliga löp har vi ?

En människa kan springa i flera dygn i sträck…

Medarbeterare på Kost

kelfwing
0

Enligt born tu run är det även hur vi är uppbygda i muskulaturen om jag kommer ihåg rätt.

chilisalsa
0

Ja människan har alltid överlevt av någon anledning. Konstigare att inte andra människosläkten har överlevt såsom neanterthalarna. Å andra sidan kanske vi gör det ändå med tanke på att vi nu vet att många av oss nordeuropéer har genblod från dem. Vi skilde oss från dem när vi utvandrade från Afrika men var ändå så lika att vi efter miljoner år kunde para oss med varandra när vi träffade på varandra…

Men åter till ämnet…

Plockad dun (skördad) Man utnytjar inte fågeln, bara nyttjar,  och den påverkas inte negativt av skördningen och får något istället. Ovanligt att finna idag dock, Ejderdun från Sverige lär vara en svår sovsäck att få ihop idag…

Allt djurnutnyttjande där djuret utnyttjas för dunproduktion bör såklart olagligförklaras… utopi, men en önskan iaf…

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
2

Observera att med skördad menar jag såklart dun från redet inte från fågeln. Det är alltså dun fågeln plockat av sig själv till redet.

Medarbeterare på Kost

Denna kommentar har tagits bort.
Ulf-S
0

#16: Ejderdun lär vara OK, ja. Tyvärr kostar väl ett schysst täcke från 20 000 kr och uppåt. Det jag drömmer om kostar ca 40 000, så jag fortsätter drömma tills vidare.