Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: djuretiska-frågor
Läst 2042 ggr
veggie4every1
0

Köttets psykologi av Martin Smedjeback

Det här föredraget om köttets psykologi är särskillt tänkt till dom som inte är så insatta i djurrätt och veganism. Men intressant även för andra :)

http://www.youtube.com/watch?v=s7UIsKZcDu4

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ulf-S
0

Ganska tramsig föreläsning… Jag kan kommentera ett par saker.

Självklart är det delvis kulturellt betingat vad man anser vara OK att äta. Det vi betraktar som husdjur eller ohyra kan betraktas som delikatesser på andra ställen. Något som vi äter kan betraktas som oätligt av andra. Jag ser inget särskilt fel med att en korean äter hundkött eller att vi äter gris eller skaldjur.

Som jag ser det har mycket gott åstadkommits i takt med att vi blivit mer och mer "civiliserade", men även en hel del ont i form av religiösa/filosofiska tankegångar som rättfärdigar krig och olika typer av förtryck och våld mot kvinnor och minoriteter.

Jag tycker att det blir väldigt märkligt när man jämför köttätande med krig, kvinnomisshandel osv. ur ett normalitetsperspektiv. Nu är det ju så att få människor idag anser att det är normalt, önskvärt eller moraliskt försvarbart med t.ex. kvinnomisshandel, medan en majoritet gärna äter kött utan moraliska tvivel. Särskilt i traditionella kosthållningar, som då ofta är av jägar-/samlartyp, ingår animalier i hög grad.

Det jag gärna vill slå ett slag för är en mer miljömedveten, etisk djurhållning där djuren behandlas så bra som möjligt, får möjlighet att leva ut sina naturliga beteendemönster i möjligaste mån och får artriktig föda. Djuren mår bättre och producerar godare och nyttigare kött, ägg och mjölk.

Det är inte realistiskt att få folk att avstå från animalier. Vill man arbeta för att värna djur bör man sikta in sig på att förbättra djurhållningen.

Maten blir då dyrare, men det är det värt både för djurens och för vår skull. Jag ser gärna en supertuff lagstiftning gällande lokal djurhållning, med skyhöga straffskatter på importerad animalisk mat som inte framställts på ett bra sätt. Helt enkelt tvinga fram en hållbar och etisk djurhållning. Våra politiker bör även arbeta för en bättre djurhållning globalt.

Ulf-S
0

Jag vill gärna påpeka något som kanske är uppenbart: om man undviker kött men äter ägg och mjölk så bidrar man förstås också till dagens djurhållning.

Köp alltid ägg och mjölkprodukter från mindre tillverkare som tar väl hand om sina djur. Det är ofta både dyrare och svårare att hitta bra grejer, men det är absolut värt det.

kelfwing
1

# 1 Jag har inte sett hela föreläsningen än, men jag tycker det är trevligt med att du la upp en föreläsning på svenska.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
0

Ulf - S:

Anledningen till att man t.e x jämför djurens förhållande med kvinnomisshandle, slaveri är att det förr ur normaltitesperspektiv var helt naturligt att äga andra människor (slavar eller kvinnor) och äganderätten av kvinnor och barn ses som naturligt ur ett normalitetsperspektivet fortfarande i många delar av världen.    Idag är det ur normalitetsperspektivet vanligt att se det självklart som att äga djur (därav kommer konsekvensera).  Det var  en gång i tiden inte realistiskt att få bort slavhandeln men flera länder i världen har ju lyckats med det bra, eller hur :).  För övrigt äter traditionella samhällen av jägar/samlar betydligt mindre kött än vi västerlänningar gör i modern tid.

Att något är orealiskti att nå för tillfället betyder inte att man inte ska kämpa för dig.  Jag tycker också att djurhållningen ska vara mer miljömedveten och etisk men skillnad från dig tycker jag att det är ett delmål och inte ett slutmål.

Sen för övrigt undrar jag varför du propagerar för köttätande på ett forum för vegetarianer.  Här samlas folk som vill äta vegetariskt nån gång då eller hela tiden.   Detta forum är inte riktad till att konvertera alla köttätare utan hjälpa de som vill äta vegetariskt. Sen finns det vegetarianer som vill omvandla hela världen och de som låter alla göra som de själva vill.  Men detta forumet är speciellt riktat till de som vill äta vegetariskt oavsett om det är en gång, några gånger, under en viss period eller alltid.

Klart man bidrar till dagens djurhållning om man äter mjölk och ägg.  Men alla är inte vegetarianer för att de inte håller med om hur dagens djurhållning sköts. En del är vegetarianer för hälsans skull, andra för att de inte tål fysiskt äta kött, en del äter inte kött för att de helt inte tycker om smaken av kött och en del för att inte skulle kunna döda ett djur och då tycker det är fel att låta nån annnan göra smutsjobbe. Detta är de vanligase anledninganra som jag kommer direkt till att vara vegetarian.  Men det finns betydligt fler anledningar.

Ulf-S
0

#4: Jag propagerar faktiskt inte för att alla bör äta kött. Jag tycker det är helt OK om andra vill äta vegetariskt, men jag gillar inte när kost problematiseras och förklaras enligt en dålig, förenklad psykologisk modell.

Jag är medveten om att det finns alla typer av konsumenter som struntar i var deras mat kommer ifrån så länge den är billig. De kanske struntar i det, men våra kostval får konsekvenser i slutändan.

kelfwing
0

Ulf-S:  Då har jag missförstått dig.