ICAs empatilösa reklam
Det här är ingen rolig reklam. Nu bojottar jag ICA. Finns andra butiker att handla i.
Jag tyckte att den var ganska kul… :-)
# 1 Jaha. Vad tyckte du var kul?
Jag ser Scans motiv bakom filmen.
Det pratas mycket om vegetariska alternativ på julbordet och här ser Scan ett bra sätt att förlöjliga vegetarianerna och normalisera köttätarna.
Det är säkert många som inte bestämt sig om de ska äta djur den här julen eller inte. Med denna reklam så vinner säkert Scan över en hel del. Men det är ju det som är poängen. Att få så många som möjligt att köpa Scans köttprodukter i jul.
Köttreklam är en sak, den finns och man kan inget göra åt den i nuläget. Men att skratta åt djuren man äter och åt de som väljer att inte äta djuren det är lågt.
Men visst dövar det samvetet och lättar upp stämningen när man karvar upp grisen….
#2 Jag tror inte att det är många där ute som går runt och tänker "Ska jag äta djur eller inte i år". Det är ju någonting man bestämmer sig för att göra eller inte, helt enkelt, oavsett julen:P
Men ska man inte liksom få äta det man vill? Är det någon form av diktaturskap som du pratar om då eller?
Jag kommer äta kött, om jag så kommer behöva gå ut i skogen och dräpa djuret själv för att göra det. Varför? Jo, det känns naturligt för mig.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Facebookevent: "Vi som diggar ICA-Sebastians vegetariska julbord!"
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Mer "naturligt" om människor själv gått ut & jagat djuren.
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
veggie4every1; hur många tror du det är som tvekar kring om de skall äta kött eller ej under jul? Jag tror ej att det är många…
Det gäller att kunna ironisera sig själv lite grann… Just nu sitter jag i telefon och "försvarar" varför jag säger att jag gör julskinka när det inte är någon "skinka" i den. Se ironin i det hela… ;)
#6 Jag tror nog det kan vara en del människor som inte bestämt sig. Men det finns ju ingen statistik över detta, så här kan vi alla bara tro det ena eller det andra.
Javisst, jag kan skratta åt veganer eller vegetarianer. Jag kan skratta åt mig själv i många sammanhang. Men inte när det handlar om att få människor att föredra att äta dessa djur som har lidit helvetets kval för att hamna på människans tallrik.
Filmen går ju ut på att kött är godare och normalare än det vegetariska alternativet. Normalare därför att alla utom en person föredrar köttprodukterna. Då upplevs de av tittaren som godare och normalare. De flesta människor vill äta det godaste och vara normala.
Det är inte veganerna eller vegetarianerna som blir lidande av den här sortens hjärntvätt. Det är djuren som betalar priset med sina liv.
Om detta gör mig humorlös så bär jag det med stolthet.
Jag håller med TS, retade mig faktiskt också på den reklamensnutten, även om jag gillar ICAs reklam i vanliga fall.
Majoriteten av befolkningen i Sverige äter kött, därmed är det att äta kött som klassas som normalt… Att de överhuvudtaget påtalade att det finns vegetariska alternativ tyckte jag var positivt. Och nej, sojakorv är inte lika gott som prinskorv, däremot finns det annat gott som är vegetarisk. :-)
Tycker inte om reklamen. Den är omogen och omodern. Löjlig och nästan lite ränkande, den förlöjligar oss vegetarianer.
#9 Fast det spelar ingen roll, dom säger nästan rakt ut i reklamen att det är sunkigt med vegetariskmat och så fort han vänder rygger till så ploclar dom fram "den riktiga goda"maten. Det är inte ok, för mig.
#11 Men om det nu är en majoritet där ute som inte gillar vegetarisk mat, varför skulle det då vara fel? Jag menar, om det vore godare med vegetariskt än med kött hade ju fler ätit så, eftersom det helt enkelt är godare då.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#12 Nu är det förstås inte konstaterat att majoriteten inte gillar vegetarisk/vegan mat, bara att majoriteten är köttätare som troligtvis inte smakat särskillt mycket av vegetarisk/vegan mat.
Majoriteten har dålig kunskap om vegan/vegetarisk mat och många äter kött av bekvämlighetskäl och vana. Människor har svårt bryta sin vanor, det upplevs av många som väldigt jobbigt.
Folk tycker kött smakar gott, finns lätt tillgängligt i butiken, det är lätt och snabbt att laga. Många tror också att det är väldigt nyttigt och att man får proteinbrist och järnbrist utan kött.
Kött och mjölkindustrin har härjat fritt i många herrans år. Inte många har ifrågsatt och industrierna har blomstrat och kött och mjölkindustrin har blivit en mångmiljardbussines.
Men nu har något har förändrats. Folk blir sjukare, hjärtinfarkt och stroke är vardagsmat. Diabetes och cancer är folksjukdomar, till läkemedelsindustrins stora glädje.
Människor börjar förstå att även djuren har känslor och lider, man börjar få upp ögonen för andra alternativ. De veganska och vegetariska ersättningsprodukterna blir fler och fler och de säljer hyffsat bra. Människor söker kunskap på internet och upptäcker nya vägar och en sanning som industrierna lyckats dölja effektivt innan. Jag lovar att internet är en av kött och mjölkindustrins värsta fiender.
Det klart att det är negativt för kött och mjölkindustrin om folk köper mindre av deras produkter. Så nu är det dags att ta tag i dessa vegetariska alternativ med hårdhandskarna. Nu räcker det inte med att visa "lyckliga" Arlakossor och "välmående" grisar på reklamen, nu måste de även svartmåla de vegetariska alternativen så att budskapet verkligen går fram. Smart är förstås att välja en populär och folkkär reklam, som ICA Stig och hans vänner. Alla gillar ju ICA Stig…
Vi kan mycket väl komma att få se liknande reklamfilmer framöver, där kött och mjölkindustrin lyfts fram på ett positivt sätt och där de vegan/vegetariska alternativen nedvärderas.
Reklam och media är ett sånt kraftfullt verktyg som påverkar så många människor och det vet djurindustrierna.
Man ska inte acceptera den här typen av reklam om man bryr sig om djuren.
Visst självklart - MEN i den här reklamen så förutsätter man att kött är godare/måste finnas på julbordet.
Och DET stör mig. För OM ,det finns dom som ens funderar på kött-fritt bord/mera grönt julbord -så säger ju den här reklamen - att, nej det är sååå mycket godare med kött/korv/körrbullarn vhat ever.
Hela reklamen säger ju: "ok vi smakar, för att vegeterianen vill det, men så fort han vänder ryggen till,så slukar dom kött.
För att det är godare? Kanske, eller så kanske inte, för vem tusan, har lust att prova efter den här reklamen?'
Det FINNS goda alternativ till kött, men enligt den här reklamen så… näe.
Sen skiter jag i om majoriteten gillar kött, i DEN HÄR reklamen så lär dom sig att kött är godare….
#13 Fast det är ju eget val det där.
"Diabetes och cancer är folksjukdomar, till läkemedelsindustrins stora glädje." Jag hoppas inte du försöker påstå eller något att kött ligger bakom dom två :)?
Ledsen damen, men jag har sagt det förut. Jag värderar inte djur högre än min måltid, så det är. Jag ser inget fel med att äta kött, och kommer inte göra det heller, annat än ur miljösynpunkt.
Helt seriöst så att vegetarisk mat ens lyfts fram är ju enormt stort, men du lyckas ändå se det negativt, hur tänkte du då?
Jag bryr mig om djur, sure. Men jag ser dom inte som människor. Jag kan se husdjur som individer, eftersom jag lär känna dom. Men det är så långt det kommer:p
Tycker du är något blåögd om du tror att vegetarisk mat och vegansk är per automatik bättre än köttartade rätter, dom spenderar väldigt mycket tid på att kopiera både konsitens, smak, färg och annat. Som Quorn. Eller Sojakorv. Om det inte vore så att man härmade kött måltider skulle man inte forma produkterna så dom liknar dom.
Jag undviker själv inte att äta vegetariskt, jag låter mina smaklökar och hur min mage reagerar på saker avgöra allt om en rätt, så jag har inga fördomar kring vad som har använts i den.
Jag har personligen aldrig sett en annan reklam som tagit med vegetarisk mat, alls. Så jag ser det, om något, som en framgång.
-Stephen Hawking
-_- Så många vegeterianer som inte anser att man ska få äta vad man vill äta, mörkrädd, är vad man blir.
-Stephen Hawking
#17 Det vegetariska alternativet lyfts inte fram på ett positivt sätt i denna filmen. Man gör inte reklam för en produkt genom att visa att majoriteten föredrar andra produkter.
Ersättningsprodukter finns därför att många veganer inte blir veganer av smakskäl utan av etiska skäl.
Då är det trevligt för dessa människor att inte behöva avstå från köttliknande produkter som inte orsakat lidande.
Inte alla människor prioriterar sina smaklökar framför en annan individs lidande.
Då ska jag visa dig en annan reklamfilm här eftersom du aldrig sett någon. Alpro soya exempelvis. Men de sjönk inte till den nivån att de nedvärderade komjölksprodukter.
#17 Har inte sett den där reklamen på TV.
Precis. Men du kan inte tvinga på din etik och moral på någon annan. Det blir totalt fel, och haverar hela din avsikt.
Du gör reklam genom att visa en produkt. Bara att visa den är reklam, och till och med att snacka skit om någonting är reklam. Som exempel kan man ju ta SD - som trots att dom blir sågade så brutalt i media fortfarande får fler anhängare.
Jag ser inte dom flesta djur som individer, inte på det viset i varje fall.
Jag ser som sagt inte hur det kan vara kränkande i ICA reklamen. Om något är det kränkande att du tycker dom ska äta någonting som dom inte vill äta, alltså bli tvingade att göra det. Reklamen ska dessutom tilltala majoriteten, och det gör den. Annars kan dom ju göra så att dom skiter fullständigt i att ha vegetariska produkter alls i dom, i framtiden? Jag menar, folk gnäller ju bara ändå, eller hur? Vägra se det positiva i saker, och vägra se förändring, så får du ingen. Förändring kommer inte heller alltid som man själv vill, om man vill ha det ens.
-Stephen Hawking
#16 "-_- Så många vegeterianer som inte anser att man ska få äta vad man vill äta, mörkrädd, är vad man blir."
Tror du skojar - eller?
JAG får inte säga ett knyst till en blandätare - men det är helt ok att skämta/komma med dumma kommentarer om vad jag äter. Har alltid varit så och kommer förmodligen alltid var "ok" enligt blandätare. I alla fall här i Sverige, i England var det ingen som knystade ett dugg och då var jag ändå där på besök hos en MC-klubb, dom tjafsade inte ett dugg, utan såg bara till att jag fick äta det jag ville.
Men som sagt, här i Sverige, ska det alltid ifrågasättas av nån konstig anledning…
Jag håller faktiskt med Geru i denna debatt, se det som ett framsteg att det vegetariska alternativet ens lyftes fram.
De vegetariska alternativen som finns är gällande det klassiska julbordet ej jämförbara med originalen. Därför ser mitt vegetariska julbord ut som medelhavsmeze snarare än klassisk julmat, mycket godare, och även många av de som äter kött äter av min mat, detta hade ej skett om jag istället ätit sojakorv eller quornbullar, något jag inte heller känner för att plåga mig med under julen… =)
Min familj har fått äta halvvegetariskt i mer än 10 års tid, de är fortfarande väldigt övertygade om att kött oftast är att föredra. Mina föräldrar äter gärna min mat när jag lagar, men ej annars, mina syskon har genom alla år protesterat och gör det ännu.
#23 Men vad är det negativa med det? Att dom inte äter det? Dom provar ju det, eller hur? Just med julbord finns det massvis med traditioner, som just involverar kött.
#21 Har jag drivit om vad du äter? Nej. Tycker jag det är okej att folk driver med dig om det? Nej. Anser jag att man ska bli behandlad som man behandlar andra? Ja.
Enkelt. Du gör inte ett fel till ett rätt genom att göra ett fel. Det enda du gör är mer fel, då, och hur hjälper det dig? Du fyller bara på en kedja med problem istället.
Dra inte alla över en kam, annars gör jag detsamma med dig.
#22 Åh, vilken utmärkt idé för vegeterianer och oss vanliga allätare. Aldrig tänkt på att ha annat än julmat på julbordet, men att ha ett tema på själva julmaten torde vara en bra idé :)
-Stephen Hawking
Varför välja att döda en levande individ för att få äta ex köttfärssås när man kan äta quornfärs som ingen känner skillnad på?
#25 Det är skillnad, i varje fall dom gångar jag ätit. Och beror på tillagning med det där. Quorn smakar i sig inte som kött gör.
-Stephen Hawking
#25 Skillnad känner jag i alla fall. Tycker inte alls det smakar som kött.
Själv tycker jag att det är lite fånigt att reta upp sig på en sån här reklam. Om det är någon som ska reta upp sig så är det icke-vegetariska människor, här framställs de ju som djur som hugger in på köttet utan bordshyfs.
Jag är vegetarian av etiska skäl och fattar inte varför många verkar vara så upprörda över icas reklam. Jag tycker faktiskt att den är rolig (och om fler blandkostare skulle uppföra sig mot vegetarianer och veganer som de andra gör mot Sebastian skulle det vara trevligare än bemötande man ibland får).
Fakta 1: De flesta i Sverige idag är blandkostare och tycker om att äta kött.
Fakta 2: ICA har en grej med att skoja om folkgrupper på detta sätt.. Sebastian kom ut som vegetarian och fick frågan: Hur vet man om att är en så sån där vegetarian. Den reklamen borde ju homosexuelal stöta sig på då (jag har dock inte hört talas om att de fått såna invändningar). Innan dess hade vi flera reklamen med den utvecklingstörda skådespelaren där själva utvecklingstörningen var i fokus. Jag tycker personligen att ica-reklamen lyckas skoja med dessa folkgrupper oavsett om de är vegetarianer, homosexulla, eller utvecklingsörda utan att nedvärdera dessa grupper ellr göra det på ett stötande sätt.
Sen får hela den här debatten mig att tänka på denna bok (som jag ännu inte läst ) som jag tycker har en talande titel för Sverige av idag: Ingen tar skit i de lättkränkta land. ( om ni inte förstått så tycker jag alltså att man att begreppet kränkt har tappat sin betydelse för alla känner sig kränkta av det minsa lilla. Att du tog illa upp eller inte du tycker om något betyder inte att du blivit kränkt. Kränkt är ett starkare begrepp men de verkar få veta idag.)
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#25 #27 Lite skillnad ja, särskilt otillagad men lagar man rätt så känns det inte mkt, om ens alls. Jag har serverat det min kille och massa barn som inte märker något. Då pratar jag quornfärs, ex. köttfärssås, tacos osv. Men andra quornprodukter smakar inte alltid lika. Men nugets, schnitzel m.m är många gånger mer omtyckt av mina vänner :) korv och sojabullar är dock inte så lika.
Nä qournfärs som inte som köttfärs, qournfärs är mycket godare. Har till och med vänner (blandätare) som också tycker det 
#9 din åsikt att sojakorv inte är lika gott som "riktig" prinskorv är som sagt bara din åsikt. Jag har varit med om att sojakorvarna gått åt som mest på grillfester (där jag var den enda vegetarianen) just med anledningen att -sojakorv är godare. På en liten julmiddag hos mig var storsyrran tvungen att smaka av mina sojabullar för första ggn någonsin. Gissa om hon var förvånad för att de var så goda, för de "smakade verkligen köttbullar".. Det handlar nog om vår bild av hur mat ska smaka och är man inte öppen för nya smaker så vågar man inte testa på okända saker här i livet. ICAs tolkning handlar just om det som varit ska bevaras, allt nytt är konstigt. Förvånad? Nej…
Är lite förvånad över att icke-vegetarianer är här inne och diskuterar, trodde liksom att den här sidan var för dom som inte äter kött. Jaja missförstå mig inte nu, ni f år gärna diskutera, men - ehhh jag förstår inte vitsen. Att ni ska "omvända" oss eller vad?
Eller som vanligt - bara tjafsa?
Jag undrar bara…
#32 Jag är mest intresserad av att höra åsikter och diskutera. Jag vill inte omvända någon alls. Jag anser att är du vegeterian så lär du ha en bra anledning bakom det:p
Den här reklamen är dock ingenting som endast är om vegeterianer. Så varför ska jag inte diskutera då?
-Stephen Hawking
Där har du rätt. För mig kan du inte omvända. är 50+, så jag har hunnit vara "inne i köttfabriken" men…. eftersom det finns alternativ och goda sådana dessutom.så är valet inte valet svårt, för mig.
#34 Har som sagt inget intresse av det:p Jag är väl ingen sektledare som letar folk heller -_-
-Stephen Hawking
Nähä nej jag bara undrade varför…. nyfiken bara. För själv är jag inte intresserad av "köttsidor" eller vad den nu kan heta… så därför undrar jag…
#37 Jag finns lite här och var på ifokus:p Där man minst anar det dyker jag upp, alltid sugen på att lära mig något nytt, höra åsikter och diskutera :)
-Stephen Hawking
Ja men det är ok - som sagt, var bara nyfiken 
Du är mer än välkommen även på detta forum Geru, nytt blod och nya synsätt är av godo. =)
Sedan råkade vi ju vara överens för en gång skull, och det är ju alltid trevligt. P
Mysan59; "köttsidor" kan ge mycket viktig information, att vara insatt och påläst är aldrig fel, varesig du äter kött eller ej. =)
Asså jag förstår båda sidor i den här disskussionen!, men jag tycker att efter dom la ut den här ica reklamen så borde väll något annat vegetariskt företag eller så ha lagt ut en vegetarisk reklam isåfall!!? . . .
If Not You, Who? If Not Now, When?