att vara vegetarian full ut...
.är inte superenkelt i dagens samhälle.
Men det jag syftar på är allt "du inte vet" som innehåller animaliska produkter. Det finns exempelvis animalisk D-vitamin som man kanske inte tänker på när man ser koden E och en massa siffor.
Eller alla andra tillsatsämnen, e-koder osv.
Eller om man är ute och ska köpa bil- läder runt ratten, läder runt växelspaken :(
Jeans- ska företagen envisas med den där lilla läderlappen bak.
Analog kamerafilm- innehåller gelatin.
Medicin- innehåller animaliska produkter, bla gelatin
Och en massa mer…
Har ni koll på allt? Jag har varit vegetarian i många år, men missar tyvärr säkert många saker- omedvetet- trots att jag läser innehållsföreteckning på varenda vara jag köper….
Men det är klart det är bättre att göra ett val och försöka vara så mycket vegan/ vegetarian det går än att inte göra något alls.
Sen funderar jag bara på hur man definierar "vegetarian" för mig låter det som du tänker mer vegan. Men jag kan inte definitionerna heller.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Rent ursprungsmässigt betyder vegetarian och vegan samma kost. Skillnaden ligger mellan äta och nyttja. Det är därför kan en person som benämner sig vegetarian vara allt från vegan till lakto- ovo vegeterian ( mjölk + ägg, det många i dagligt tal menar med vegeterian. Därför har vi också synonymen helvegeterian till vegan.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jag är bara lakto-ovo vegetarian - utifrån maten. Jag köper läder, har halvskinn i bilen och haft läderjacka m.m. så jag är inte överdrivet noga. Äter Löpe också, för att det tyvärr är mkt lättare.
Vegetarian för mig är en person som inte äter eller använder sig av produkter från döda djur. Vegan, inget från djurriket.
Jag äter både ägg och mjölk, men nyttjar inte biprodukter på det stora hela. Visst förekommer slakt inom mejeri och äggproduktionen också, men utan köttproduktionen skulle vi inte ha det överflöd av biprodukter som vi har. Och så vet jag inte var biprodukterna kommer ifrån.
Jag har ganska bra koll tycker jag. Djurens Rätt har en app till smartphones som heter Djurvänligt, och där är alla e-nummer listade. Den har hjälp mig mycket. Sen syr jag alla kläder själv, så material kan jag välja helt själv.
Det enda jag inte kan kompromissa med är målarpenslar. Jag målar främst med olja och behöver därför svinbortspenslar, eftersom att inget annat är lika bra. De penslarna räcker dock en livstid om man tar hand om dem.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Är svårt idag. Äter mestadels veganskt, men det finns djurprodukter här och var i mitt liv. Jag har lädersaker i stallet, katterna har leksaker med ngn fjäder på, jag har några gamla skinnskor. Alla hemmalevande djuren barfas och jag köper ibland ägg från grannen, främst för äggula till djuren, men jag tar äggvitorna. Päls, dun och kött för människoföda skulle aldrig finnas i mitt hem, men visst finns det en hel del saker jag skulle kunna bli bättre på i den här frågan.
För mig är det lättast att säga att jag är vegan när jag ska bli bjuden på mat. Fast egentligen är jag hobbyvegetarian, dvs att jag tolererar om någon bjuder mig på något som innehåller ägg som t.ex. quorn. Har mer tolerans för ägg så länge det är från frigående höns. Komjölk går dock helt bort, dels av etiska skäl, dels pga jag utvecklat laktosintolerans.
Hemma lagar jag endast vegetarisk mat (undantaget var när jag hade iller och gav dessa äggulor, då kändes det onödigt att slänga bort vitan) och köper nästan uteslutande saker på second hand.
När det gäller saker som gelatin i mediciner så ser jag bort från det. Behöver mina mediciner för att överleva, och visst suger det att en av dessa har gelatin i sig.
Det är svårt det där. Säger man att man är vegetarian idag så tänker de flesta att man äter både ägg- och mejeriprodukter. I vissa fall även fisk…
_No way! Yes way!
Funderar varför tror och är det så många som säger att som är vegetarianer när som äter fisk? Jag måste nästan påpeka för vissa restauranger att jag inte äter kött fisk eller kyckling.
#9 jag med. I varje restaurang måste jag säga ingen fisk eller kyckling! För säger man att man vill ha en helt vegetarisk rätt så har det hänt att de kommer (eller ger förslag) med en kycklingrätt! Lika med ägg, fått stekt ris med ägg allt för många gånger fast än jag sagt "stekt ris utan ägg!"
Har tack och lov bara råkat ut för det där missförståndet med fisk en gång - beställde in en vegetarisk lasagne, tyckte den luktade unket och frågade vad det var i (luktade som om de råkat blandat i ruttna grönsaker), och det visade sig vara tonfisklasagne
T.om. mina omnivorvänner tyckte att det luktade lite konstigt…
_No way! Yes way!
#10 Usch, så trist. Själv har det gått bra när jag brukar beställa pizza utan ost.
_No way! Yes way!
Pizza utan ost *fniss* själv består min pizza bara av ost och tomatsås haha (plus botten). Jag vet en som äter pizza utan deg! Hon får pst och fyllning serverat på aluminiumfolie! (LCHF) Jag har fått fel köttbullar i skolan en gång när jag var 8, jag märkte direkt. Urk, en grå äcklig färg när man skar i den.