blötlägga bönor
Hej! Jag undrar hur länge bönor håller efter man har blötlagt dem?
Jag är nämligen usel på att planera måltider och lagar gärna maten med en gång utan att behöva förberda dagen innan.

Några dagar i kylen iaf, men ett tips är att koka dem direkt och lägga i frysen, då kan du ta fram färdiga och slipper vänta på att de kokar.
håller med föregående svar.. jag brukar blötlägga i stort och sen frysa in i mindre fryspåsar och bara plocka fram när det ska kokas :)

jag gör tvärtom :) kokar direkt och lägger sen in i frysen :P
vad roligt 😃 Idag har jag genom er lärt mig något nytt. Jag trodde man var tvungen att koka direkt efter blötläggningen….
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Lämnar man så groddar de ju :) Sköter man det då kan de ligga jättelänge :)
#5 Det är just därför som frysen är en underbar uppfinning =)
Okej! Vad bra! Då skall jag göra storkok och frysa in! :) Hur mycket billigare blir det att tillaga bönorna själv än att köpa bönor som är färdiga?

#6 nej nej, grodda är ngt positivt!
#7 Kan inte säga hur mycket billigare, men billigare och mycket nyttigare.
# 7 På coop online är skillnaden cirka 7 kronor per kilo när det gäller kravmärkta kidneybönor och köper båda i 500g-sförpackning. Kilopriset är där för 1 burk färdigkokta bönor är 62, 09 kr och för de torkade är kilpriset är 53, 90. Men går du till rätt affär kan du få 1- 2 kilo torkade bönor för mellan 10 - 20 kr och då blir det mycket billigare att koka själv.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jaha! Då satsar jag nog på det! :)