Quorn och andra "köttsubstitut"
Hej alla glada och oglada :).
Det här kommer väl att bli en blandad post, en kort presentation och några frågor. Jag är en kvinna på 30 år som bor i Stockholm. jag har precis bestämt mig för att sluta äta kött, även om jag i nuläget inte direkt kallar mig vegetarian. Det lär jag nog börja göra när jag är lite mer van vid att äta vegetarisk mat och när jag vet att jag kommer att fortsätta äta vegetariskt. I nuläget har jag inte ätit kött i en vecka.
Redan innan jag slutade äta kött hade jag provat på en del köttsubstitut eftersom jag hade en kompis som var vegetarian. För det första har jag insett att jag absolut inte gillar quorn, för det andra tror jag inte att jag gillar sojaprodukter heller. Det återstår dock att se eftersom det var ett tag sedan jag åt någon form av sojaprodukt.
Det jag försöker att komma fram till är: Vilka av er äter inte alls köttsubstitut som quorn, soja, mm?
Kan man få i sig alla näringsämnen man behöver utan att äta sådant?
Finns det produkter som är naturligare än just quorn och typ sojafärs eller sojabiffar? Det jag menar är sådant som inte tillverkat på femtioelva olika ställen och inte är halvfabrikat och transporterat över halva världen? Nu har jag inte några källor på detta så det kan ju lika gärna vara något jag har fått för mig, rätta mig om jag har fel.
Som jag förstår det är seitan, tofu och tempeh produkter som inte är lika dåliga för miljön och som har använts länge ur historisk synpunkt, stämmer detta?
Har ni tips på köttsubstitut som man kan tillverka själv? Jag läste på en blogg om en kille som gjorde "köttfärs" av svamp, aubergine oliver mm, det låter himla gott.
http://chubbyvegetarian.blogspot.com/2009/11/mushroom-meat.html
Det jag är ute efter är ett helst proteinrikt "fokus" att planera en måltid kring, det behöver inte smaka som kött eller ha samma konsistens som kött. Istället vill jag ha någonting som ersätter kött näringsmässigt och som går att äta med till exempel potatis utan att det blir kaka på kaka. Jag åt en blomkåls och potatisbiff med hamburgerbröd för ett tag sedan och även fast det var gott kändes det som att jag missade en del komponenter för att få i mig allt jag behöver.
Nu blev detta ett jättelångt inlägg, men jag känner mig lite vilsen och känner att jag behöver råd.
Thistle

Grattis till ditt braiga beslut :)
Du får i dig allt du behöver om du bygger din mat runt baljväxter, alltså bönor, linser och ärtor, sen är frön och nötter nyttiga oxå.
Ur ett miljöperspektiv kan du nästan hårddra det och säga att allt vegetariskt är bättre än animaliskt. Så blir det enkelt.
Eftersom du bor i Stockholm. Gå förbi Goodstore vid nytorget, där finns allt man kan önska sig i ersättningsväg. Alltså fuskkött, ost osv. Mycket är gjort av seitan och du kan även köpa glutenmjöl för att göra egen seitan. Kolla bra grundrecept på www.vardagsmatad.se och variera din seitan i det oändliga med olika kryddor.
Jag föredrar också att bygga min mat runt proteinet, baljväxter har bra proteinmängd men är inte fullvärdiga ensamma (utom sojabönan), därför ska man variera vilka bönor etc man äter. Sen innehåller all mat protein så man brukar inte behöva vara så orolig för det. Ersättnignsprodukter äter jag mest då¨jag inte orkar fixa mat. Just nu sitter jag och kraprar på en rå kall vegansk falukorv :) (Polony från goodstore)

Under "artiklar" finns det guider till att göra egen tofu och egen seitan också. Men efter att ha testat flera recept så tycker jag att seitanen på vardagsmatad blir bäst.

Tack för ditt svar. Nu har jag köpt lite "mock abalone", seitan med fisksmak tydligen. Det ska bli spännande att prova. Jag har köpt sojakorv också och hoppas att det funkar. För några dagar sedan åt jag tofu och måste tyvärr säga att det inte alls var gott. Jag ska följa ditt tips om baljväxter och börja äta mer bönor :).

Tofu smakar ingenting i sig, man måste krydda. Jag brukar steka i god marinad, ha i grytor eller mixa i smoothies. Bra protein och lite kolhydrater.
Nu är det ett år sedan du Thistle frågade. Men om du inte har upptäckt det än så har vi vår alldeles egna trollkarl i köket TrevorS. Han trollar fram det mesta och från naturliga råvaror. Han har bland annat kommit på att göra "fisk" av sparris och aubergine och veggoklubbor istället för kyckling. Kolla in hans sajt veganifokus och hans blogg veganen.blogspot.se
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.