Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 24000 ggr
Yin&Yang
35

Ersätta kyckling?

Finns det något vegetariskt som smakar kyckling?

Dorthy
1

http://www.halsanskok.se/produkt.php?page=130

Den här produkten har jag provat en gång, och jag tyckte ialla fall att det smakade lite kyckling. Enda jag tycker är fel med den, är att det promt måste innehålla ägg, försöker undvika ägg så gott det går.

[Moa-]
4

Quornfilér kan man krydda till smaker som ligger nära kyckling med olika kryddningar, det är det som jag använder mig mest frekvent av.

Yin&Yang
1

#1 Aldrig sett den, ska leta efter den :)
#2 Okej, det kanske funkar.

[Moa-]
2

Ja, jag föredrar personligen Qourn framför Hälsans Köks varianter, jag anser att de senare är väldigt torra i konsistensen. Det är en smaksak så du får pröva dig fram… =)

kelfwing
2

Jag tycker Veggo smartmat   Bitar istället för kyckling är bäst.  Dock tycker jag de är svåra att  hitta (tror att det är endast hemköp som har dem, men kan minnas fel).. Quorn hittar du i många mataffärer

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

TerriZue
2

Håller med om att Quorn fungerar mycket bra som kycklingsubstitut. Till och med min sambo blev imponerad över likheten med kyckling och tykte det smakade riktigt gott och han är mycket känslig och tycker inte alls om vegetarisk mat i andra fall.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Yin&Yang
0

Härligt, måste testa det! :)

Saga85
3

Min mor lurade på min vegetarisk-mat-är-för-kaniner-farbror "kycklinggryta" med quorn i och berättade inte förrens efteråt vad den egentligen innehöll. Han märkte ingen smakskillnad.

Men det är väl som med det mesta att det är kryddning och tillagning som ger smak - vare sig det gäller kött- eller soja/quornprodukter.

TerriZue
2

#8 Det stämmer helt och hållet!

Jag blir så irriterad på folk som säger att vegetarisk mat inte smakar någonting alls. Det gör knappast en köttbit heller om du låer bli att krydda den innan du tillagar den, allt hänger på kryddningen. Varför kan inte folk bara förstå det? :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[ElisabethYL]
0

För att det är omöjligt att förstå innan man provat själv Flört

Har flera vänner och bekanta som vet hur sojadryck smakar, men har aldrig smakat och tänker inte smaka överhuvudtaget. Men jag ska dricka mjölk enligt de (har inte druckigt mjölk på flera år och innan jag slutade var magen konstant konstig).

Men ts - alla tips du fått är bra, men kan säga att Hälsans kök även har ett bra baconsubstitut, smakar iaf som jag kommer ihåg att bacon smakar.. Lurat flera med Hälsans köks mat (att det är kött och de har tappat hakan när jag sagt det är vegetariskt)

Lina R
0

Seitan kan funka bra också, man kan göra det själv av en påse mjöl och lite tid :).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Seitan

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Sarah
1

www.vardagsmatad.nu (eller.se) finns bra seitanrecept för kycklingersättning.