Diskret goes vegetarian/vegan?
(Observera frågetecknet, hehe)
Tänkte att jag kunde berätta min historia.
Jag är alltså en riktigt inbiten köttätare som nu har tänkt prova en vegetarisk kost. Egentligen vegansk, men nu så här i början kommer jag inte vara så strikt utan faktiskt ibland tillåta mig själv att äta någonting med mjölk eller ägg, men ändock försöka hålla det så veganskt som möjligt. Jag ska väl kanske inte ens säga vegetarisk. Sitter i valet och kvalet om jag faktiskt ska slänga alla omega 3- och järntabletter jag har och köpa nytt veganskt eller helt enkelt äta upp dem jag har. Döda djur all over.
Anledningen till denna plötsliga idé då? Tja, jag vet faktiskt inte riktigt själv. Under den senaste tiden har jag plötsligt drabbats av ett otroligt dåligt samvete över mitt köttätande utan att riktigt förstå varför. Jag kan inte peka ut en specifik orsak till varför jag fått för mig att sluta äta kött. Dock hade jag nyligen en riktigt givande diskussion med ett par veganer som fascinerade mig (veganerna ja, men även diskussionen), så det är klart att det påverkade mig. Men jag menar, det var ju inte direkt första gången jag pratade med veganer, jag känner flera stycken. Ett par här på forumet faktiskt. ;)
Det här är alltså verkligen ingenting definitivit. Jag är en väldigt impulsiv människa som fort tröttnar på saker och ting. Kanske bidrar mitt "allt eller inget"-tänk till detta? Hehe. Men det är sån jag är. Ska någonting göras ska det banne mig göras ordentligt! (Fast nu motsäger jag ju mig själv, med tanke på de vegetariska sakerna och funderingarna över tillskotten.) Så idag och igår har jag helt enkelt handlat veganska och ett par vegetariska matvaror för nästan 1500 kronor. Det här är någonting stort, väldigt stort, för det lilla som finns här hemma i skafferi och kylskåp tillhör kompisen jag bor med. Det som fanns där som var mitt var i princip en flaska saft, en halloumi och ett saltkar. Detta utan att överdriva. Men nu är det alltså välfyllt i både skafferi, kylskåp och frys. Jag handlade på mig i princip alla veganska saker jag hittade, för att pröva på det mesta och hitta favoriterna. Där har jag faktiskt en ganska stor fördel, jag gillar att prova nya saker.
Så den största köttätaren jag känner till (jag alltså) ska prova på livet som vegetarian… Jag är personen som köper skinka/salami och äter direkt ur förpackningen. Personen som steker köttfärs/korv och äter enbart den. Jag lagar inte mat. Jag har lagat mat två gånger det här året. Ena gången en bulgursallad och den andra quornfärssås med pasta. That's it. Jag äter en hel del snabbmat så som Mc Donalds, pizza, färdiga baguetter och sallader, godis, mackor hemma samt att jag ofta äter saker direkt ur förpackningen. T.ex. havrefras, müsli, ost, tonfisk, skinka, korv osv. Som de är.
Så som ni förstår är det här en utmaning för mig på mer än ett sätt. Ska jag faktiskt både överge köttet OCH börja laga mat?!
Mina senaste (vågar inte skriva sista) köttmåltider åt jag i tisdags och de bestod av köttfärssås och pasta, en cheeseburgare, en chicken snack wrap och en redig stekt köttbit. Så tre dagar utan kött - en stor bedrift när det gäller mig. ;)
Vi får helt enkelt se hur det går för mig! Jag ska försöka uppdatera er här. Kan vara kul för mig själv att se i framtiden också (om det här håller) och det kan vara bra för mig att bli lite peppad. Och framförallt pressad, haha.
De där tabletterna vore kanske lite onödigt att kasta..? de är ju redan tillverkade och köpta liksom…
Hoppas det blir kalas för dig! För min del var nog veganismen den största motivationen till att lära mig laga mat när jag flyttade hemifrån, och nu är jag nog rätt bra på det. :)
Rätt sant Robin. Jag får väl tänka så om jag beslutar mig för att trycka i mig dem ändå. Stilla mitt samvete lite. Eller jag ångrade mig. Det handlar nog inte så mycket om samvetet utan allt eller inget-tänket.
Jo jag hoppas att det här kan motivera mig till att börja laga mat! Det är väl kanske på tiden efter att ha bott "hemifrån" i …?sex år, haha.
Om inte annat så får jag väl åter igen be dig att mot betalning laga ett berg av veganska matlådor till mig. ;)
Haha! Om inte annat får du väl komma på lyxkrubb nån gång 
Hahaha :D

Hahahaha. Jag hoppas att du kommer igång att laga lite mat! Vi kan ha kurs någon gång.
#7 Det måste vi definitivit ha! Matlagningskurs då när jag kommer upp till dig. Du gör ju så god mat.
Tofulines vanilj-, päron- och jordgubbsglass är himmelskt god. Mums…

Men, du ska äta mat, inte sötsaker!

Det gäller att komma till punkten att man tycker att det är rofullt att laga mat. När jag har mycket på jobbet kan jag längta hem till spisen. Ibland ställer jag mig och lagar mat bara för att frysa in sent på kvällen.

Jag önskar dig lycka till! Ta det varligt. Dom flesta blir inte veganer rakt av efter att ha varit blandkostare. Det får ta den tid det tar annars kommer du garanterat att tröttna för det blir för jobbigt. Du måste hitta det som passar dig.

Matlagning för lata veganer:
Öppna en burk med bönor, riv morot, dela en tomat och kanske skiva lite paprika och gurka. Ät.=)

Åå glömde tillägga, är man riktigt på hugget kan man servera couscous till, koka upp vatten i vattenkokakren (eller på spisen) häll över önskad mängd couscous, salta, låt dra tills vattnet är borta och ät tillsammans med ovan nämda fantastiska rätt.
#9 Haha, men Sarah du vet ju hur jag är. ;) Dock faller ju flera av mina favoritgodissorter bort nu iom gelatinet, jag älskar gelatingodisar. (Fizzy bottles, mmm…) Så det blir väl lite mindre godistryckande för min del nu kan jag tänka mig. Kanske kan jag bli lite mer hälsosam på kuppen?!
#10 Jag hoppas att även jag kommer till den punkten!
#11 Ja som sagt så köpte jag vissa saker med mejeriprodukter/ägg i. Äter upp dem men får se om jag beslutar mig för att köra en strikt vegandiet senare. Kommer undvika mejeriprodukter och ägg rätt mycket i vilket fall.
#12 + 13 Tack så mycket! Det ska jag absolut pröva på. :)
--------------------------------------------------
Dag fem utan kött nu och idag har jag faktiskt lagat mat för tredje gången i år..! Dock var det köttfärs och pasta till min sambo… ;) Jag själv föredrog att micra lite av de olika frysta färdiggrejerna jag köpte och äta bara det, för att pröva allt. Falafel, sojakorv, "köttbullar" etc. Men det kommer, det kommer!
Jag chockerade mig själv lite inatt faktiskt. Fyllehungrig och dan och det enda som erbjöds på efterfesten som var veganskt var Falu Rågrut. Smöret som fanns var Lätta så jag satt och knaprade enbart knäckebröd halva natten, heh. Och kylen var full med kött.
Hur gåååår det?

Hehe, vad duktig du är!

Hur går det för dig?
Tror du gör det svårt för dig genom att byta från blandkostare till vegan över en natt, inte bara för att det kommer bli jobbigt att hålla motivationen och lära sig att laga mat när du inte är van vid det, utan också för att jag är tveksam om de tär så nyttigt för din kropp… Magen måste få tid att vänja sig vid alla fibrer och bönor som du är ovan vid.
Så skippa "allt eller inget-tänket", och se detta som ett långsiktigt projekt. Folk som byter kosthållning över en natt (vare sig det handlar om veganism eller bantning) brukar tyvärr inte orka särskilt länge. Sluta med rött kött till att börja med, och bestäm dig för att laga minst en måltid i veckan. Gå en vegetarisk/vegansk matlagninskurs och ta dig tid att verkligen lära dig näringsläran. Detta är ingen tillfällig diet , utan en helt ny livstil som du ska bygga. Du kommer snart tröttna på halvfabrikaten och då måste du vänja dig vid att laga egen god mat så du inte skiter i allt ihop bara för att sojakorven är slut, affären är stängd och du är trött och hungrig en kväll. Det får ta tid, och det är ok med återfall så länge som du inte släpper målet ur sikte. Sätt upp delmål om det känns för tufft!
Lycka till!