Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: allmänt
Läst 2617 ggr
ninaochica
0

får inte för föräldrarna! :O

jag är 15år och vill bli vegeterian, eller iaf. så att jag inte äter "klövdjur" såsom ko, gris, lamm osv men äter kycling o fisk.

jag äter vegetariskt i skolan, men problemet är att jag inte får äta vegetariskt hemma.. mina öräldrar säger att det är för jobbigt att laga 2 sorters mat om dagen..

om vi då har tex. kotlett med potatis och så.. så tar jag antigen en väldigt liten bit kött eller försöker att låta bli att ta kött utan att någon märker det. jag tycker lixom att det är väldigt äckligt att äta sådant som varit blodigt, eller är senigt eller fett. dessutom tycker ju att det är helt hemskt för djuren som är så söta att bara slaktas som om de inte var någonting värt.

frågan är Hur ska jag få mina föräldrar att tycka att det är ok för dom att laga vegetarisk mat till mej? den är ju tom. lite dyrare så det e ju inget att lägga fram.. HUR ska jag göra?

Abico
0

När jag bestämde mig för att sluta äta kött i december förra året så visste jag också att det innebar att jag skulle få ta större ansvar för min mat. Jag tycker inte att det är rätt att begära att föräldrarna ska laga extra mat bara för att en person (av fem i vår familj) inte vill äta allt som står på bordet.
I dagsläget lagar jag ca. 40% av maten här hemma för då får jag det som jag vill ha det. När mamma och pappa gör maten så kommer jag upp till köket och gör iordning något extra till mig, istället för köttet, när dom är klara med den övriga maten.
Ett par dagar i månaden så lagar jag också mat till hela familjen och då blir det vegetariskt för alla. I gengäld betalar mamma och pappa all min extra mat.

Sen måste jag bara påpeka att kyckling och fisk har lika mycket blod, senor och fett i sig som övriga matdjur ^^'

Hanna 

ninaochica
0

#1 okej :)
ja det vet jag ju.. :P men fisk känns inte riktigt lika mkt djur för mej, även om jag också tycker synd om dom (missuppfatta mej inte!) och sen vet jag inte vrf men jag tycker helt enkelt att det är värre med de andra djuren, även om det också är väldigt hemskt för fiskarna och kycklingarna. <3

Sarah
0

Du kan väl erbjuda dig att laga mat en eller två gånger i veckan? Då lagar du vegetariskt till hela familjen. Om de ska göra kött och potatis kan du be dem steka en quornfile till dig. Samma mat men ändå olika. Min mamma gjorde alltid samma sås till grytor och sen la hon i kött i den ena och bönor till mig.

Vegetarisk mat är inte dyrare, det är mycket billigare. Men ska man äta köttliknande produkter blir det dyrt.

Kyckling är nog det värsta man kan äta om man tittar på hur djuren har det.

mangobango
0

Du kan använda globala klimatet som en förevändning också, det är ngt vuxna oroar sig för, eller borde. T.o.m Socialstyrelsen har på gång att rekommendera att vi äter mer bönor och vegetarisk mat för att minska den globala uppvärmningen. Det var ett argument.

Men sen tänker jag precis som de andra att du får erbjuda din arbetskraft. T ex vara med och handla, laga en del mat. Det kan ju bli spännande för de andra i famlijen att få prova nya recept också. Försök hitta fördelar för deras del också. Men kom ihåg att för föräldrar handlar det inte bara om att acceptera att du valt en annan etik för mat, utan det innebär mer jobb också. Jag är själv förälder till 3 barn och alla extra önskemål man får är merjobb som man kanske inte alltid orkar. Därför är ditt erbjudande om att dela arbetsbördan ett bra argument, det kan tom bli lättare för dem att laga mat om du tar över vissa sysslor som de gjort innan.

Jag tycker du ska be om ett möte med dina föräldrar. Säg att du vill att ni "bokar in en tid" för att prata om detta. Få dem att avsätta tid för att prata ordentligt om det. Med din "tidsbokning" markerar du att det är viktigt för dig. Var noga med att lyssna på deras argument och säg att du hör vad de säger och försöker förstå dem. Men säg också att du vill att de ska försöka förstå dig. Du är deras barn och de vill ditt bästa, men de är inte mer än människor, och man måste hela tiden avväga vad man orkar med.

Är de oroliga för din hälsa så finns det argument för att vegetarisk mat inte bara är ok utan i längden förmodligen bättre än blandkost. Du kan googla och hitta argument. T ex har Svenska vegetariska föreningen bra info att ge. De arbetar även med skolor för att få dem att laga mer och bättre veg mat. De har litteratur att sälja också.

http://www.vegetarian.se/ 

Stå på dig och lycka till!

LinnB
0

När jag slutade äta rött kött + kyckling för 2 år sedan så började jag laga all min mat själv. Det har gått bra och jag trivs med att själv få bestämma vad jag ska äta. Visst är det rätt jobbigt ibland att ställa sig och laga sin egen mat (jag är ju trots allt en rätt bekväm *hostlathost* människa), men det är många fördelar med det också. Jag har lärt mig laga mat! Fantastiskt!

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Casiopeia
0

Jag var 15 år och bodde hemma när jag beslutade mig för att sluta äta kött. Mina föräldrar reagerade inte så possetivt, mamma var väl mest orolig för att jag skulle få näringsbrist och bli betraktad som "annorlunda och besvärlig" av omgivningen- men pappa sparkade bakut och tog det hela som en personlig förolämpning mot sin matlagning. Han röt "Här i huset äter man minsann vad som bjuds!" och såg mig inte i ögonen eller tilltalade mig på över en månad, så arg var han.

Jag försökte dock lägga fram det så försiktigt och fint jag kunde- erbjöd mig att laga min egen mat, t.om köpa den för mitt studiebidrag och intygade att dom inte skulle behöva ha några beskymmer för min skull. Lovade också att sätta mig in i näringslära och äta kosttillskott. Dessutom tog jag det stegvis (mest för föräldrarnas skull) och började först med att utesluta fläskkött, sedan nöt, sedan, fågel, sedan vilt etc… På så vis fick dom en chans att vänja sig utan att det blev för mycket på en gång. Det roligaste var när jag uteslutit nästan alla djur jag kunde komma på, då kom pappa hem en dag aldeles lycklig. " jag har hittat något du kan äta! Struts!" Jag minns hur jag tvingade i mig den där strutsköttbiten, kunde ju inte säga nej när han ansträngt sig så…Skäms

Vegan blev jag först när jag flyttat hemifrån. Kan säga att mina föräldrar faktiskt vande sig så småningom och började laga vegetariskt åt mig så jag behövde inte lägga hela studibidraget på mat. Dom lärde ju sig att jag menade allvar och inte gick att övertyga om motsatsen, och ville ju inte att jag skulle svälta ihjäl. Men argumentet- "ni ska inte behöva drabbas av detta" fungerade faktiskt riktigt bra.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Mysan59
0

Tänk också om köttätare kunde förstår att man inte BEHÖVER äta kött/korv/färs, varje dag!

Det går att äta mat som inte innehåller sånt… Flört För då kunde ju hela familjen äta mat utan kött i, 1-2 ggr/veckan.

Men det är så svårt att få folk att testa mat som inte innehåller kött. Nån gång har jag sagt till folk att dom gärna får smaka, men det verkar nästan som om dom är "livrädda"för att smaka och då är det ju inte ens några "konstiga" saker i. Glad

Men hur som helst har jag inga bättre förslag än dom som du redan  har fått här ovanför… Lycka till!

sighni
0

Om problemet är att de inte vill laga extra mat till dig är det väl enklast att du lagar maten själv. Det gäller ju bara det du ersätter köttet med. De kanske blir intresserade senare när de ser att det inte behöver bli så krångligt. Förstår inte varför kyckling skulle vara ok. Det är nog det mest pinade av alla djur i livsmedelsindustrin möjligen med konkurrens från grisen.

Mysan59
0

#8 Håller med dig om att många tycker att det är ok med att äta kyckling. Fy fan för dom bilder jag  har sett av hur dom behandlas, precis som grisar och kossor! Äter inte kyckling.

Det konstiga är att många säger att dom är vegeterianer men äter kyckling, fast om man säger att man är vegeterian men äter fisk, då säger andra vegeterianer till en att man inte är vegeterian. Hur kan man då vara det om man äter kyckling, har jag ofta undrat.

Fast jag kallar mig inte vegeterian, eftersom jag äter fisk (även om jag vill minska på det också)

Casiopeia
0

Äter man kyckling är man definitivt inte vegetarian. Då är man helt ute och cyklar.

Mysan59
0

#10, Jo jag tycker detsamma, men för en del verkar det OK att säga så. Och det tycker jag är konstigt… Obestämd

Abico
0

#9 - Jag har också hört den varianten "Jag är vegetarian men äter vitt kött" Erhm..

Hanna 

Mysan59
0

#12 Ja visst är det konstigt! Obestämd

peaches
0

#13 Det känns som att idag frågar folk en väldigt ofta om man äter vitt kött precis efter att man berättat att man är vegetarian. Och i väldigt många fall antar de det bara.

Mysan59
0

#14 Jo och många tar för givet att jag äter kyckling, när jag har sagt att jag inte äter kött. Fast ok, jag äter ju fisk…Glad

Men just det där att det verkar så ok att äta kyckling när man är vegeterian?! Förvånad

peaches
0

#15 Ja, så är det verkligen. De frågar nästan "Ja, men du äter väl kyckling och sånt?".

Mysan59
0

#15, Ja precis! Nej säger jag, jag äter inte fågel heller, även om jag äter fisk ibland.

Fast jag skulle vilja sluta med det också, men jag väntar tills jag bor själv. Det blir lättare då, tror jag.

Yeay
0

Jag bor ju på internat och på internatet äter jag den vegetariska maten och å helgerna när jag är hemma tar jag säg att dom andra äter köttbullar och potatis, så tar jag potatis men steker en qournfile eller något annat och gör lite sås till mig själv. Då blir det ju inget extra jobb för dina föräldrar om du steker din vegetariska del själv.

Casiopeia
0

Jag är pacifist men jag dänger folk på torsdagar! *IRONI*

aliciia
0

#19 haha ;)

Creation
0

Alltid när jag säger att jag är vegetarian och inte äter kött undrar folk om jag äter fisk också… förstår inte riktigt. Är det inte självklart att fiskar räknas till kött? :/ Min hemkunskapslärare har fått mig att försäkra henne tre gånger om att jag faktiskt inte äter fisk.

Men för att svara på #0. Det är inte alls svårt att hitta en vegetarisk lösning åt dig. Det finns många färdiga veg. produkter i frysdiskar som man kan steka/micra en stund, så är det klart. :) Om man vill ha färskt är det inte så svårt heller, en god sås kan man ju ordna med att bara mixa lite grönsaker, värma på och krydda. Smaskens!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.