Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketterallmäntartiklar
Läst 1809 ggr
Sarah
2008-09-04 13:52
1

Reda ut begreppen.

En liten snabb utredning av begreppen som används här inne.

Vegan. Äter ingenting från djurriket. Alltså inga djur, inga mjölk och äggprodukter. De flesta undviker än bivax, honung och andra ämnen från insekter. De flesta undviker även att köpa exempelvis skinn.

Vegetarian. Äter inte djur och då inte heller fisk och skaldjur. Gelatin i godis undviks och en del undviker även skinn. Ägg och mjölkprodukter äter de däremot.

Demi. Äter fisk och skaldjur och är därmed inte vegetarianer.

Frukterianer. Äter endast sådant som inte dödar plantan. Inget kött av något slag. En ganska extrem form av veganism.

Här inne uppskattar vi gladeligen recept från alla ovanstående grupper utom demi-recept.

• Redigerat 2025-05-13 11:39 av Niklas
Ellenfyrkant
2008-09-04 20:52
0

Tack tack, jag som funderat så på detta, en, vuxen 'jag kan allt' människa berättade nämnligen bestämt för mig att jag inte var vegetarian eftersom jag åt ägg, jag var så säker och saemot, men inte då… Jag hade alltså rätt ändå ;) ?

Mvh Ellenfyrkant

Sarah
2008-09-04 20:54
0
Hoppfull
2008-09-07 18:32
0

Är det för att man "stjäl" från insekterna detta undviks som vegan eller finns det andra skäl?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Sarah
2008-09-07 19:02
0

Tror inte att bin mår så dåligt om man tar en del honung, utan det är snarare synen på biet som en vara man sätter sig emot. Exempelvis rött färgmedel är ofta krossade löss så det undviks därför.

Hoppfull
2008-09-08 15:34
0

Aha, så om bina sålde honungen skulle det vara ok Flört

*tittat på beemovie*

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Sarah
2008-09-22 02:03
0

#5 hehe!!!

Läs gärna Gunnels artikel där hon reder ut begreppen bra. Det är jag som lagt upp den men Gunnel som skrivit.

Tindrar
2008-09-26 22:45
0

Man kanske ska sätta fast den så den alltid syns?

Sarah
2008-09-28 20:14
0

Jag vill vara lite restriktiv med vad osm blir klistrat, men ska fundera på det.

Casiopeia
2008-09-29 18:28
0

Sen finns ju uttrycket "pescarian" också, alltså samma som demi: en vegatarian som äter fisk. Vet inte hur utbrett begrepp det är…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

LinaN
2008-09-30 17:24
0

Sen har vi lakto-ovo vegetarianer som äter ägg o mjölkprodukter. sen vet jag itne om de rent generellt äter fisk och kyckling….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Casiopeia
2008-09-30 18:09
1

#10 Lakto-ovovegetarianer är nog det som sarah menar med "vegetarian" i ursprungsinlägget. Som vegetarian äter man inte kött från vare sig fiskar, fåglar eller andra djur. :-)

När man pratar om vegetarianer i dagligt tal är det lakto-ovo-vegetarianer man brukar mena.

Av någon aneldning har missförståndet uppkommit att vegetarianer äter fisk och fågel, men gör man det är man som sagt inte vegetarian. Det finns dom som utesluter rött kött ur kosten (oftast av häsoskäl) men dom har vad jag vet ingen särskilt benämning.

Nu kanske det blev rörigt men man skulle kunna sammanfatta det så här (väldigt grovt):

Vegetarian /lakto-ovo-vegetarian: Äter inte djur

Laktovegetarian: Äter inte djur och ägg

Ovo-vegetarian: Äter inte djur och mjölk

Vegan: äter inte djur, ägg och mjölk (endast mat från växtriket)

Frukterian: äter bara frukter

Demivegaterian/Pescarian: Äter fisk =djur  men inte andra djur ( och är därför inte vegetarian på riktigt)

Köttisar: Resten :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
2008-10-01 01:40
0

Eftersom sidan heter vegetarisk så vill jag koppla ett begrepp till det. Orka döpa sidan till laktoovovegetariskt ;) Vegetarian här är samma som lakto ovo casiopeia säger.