Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 6030 ggr
AnnaLundin
0

Snabblagad mat - tipstråden

Antar att det är fler än jag som behöver tips på maträtter som både är någorlunda näringsriktiga och går snabbt och lätt att laga. Vi kan kanske samla dem här… Jag tycker att "halvfabrikat" är okej, sånt som man ofta har hemma i skafferi eller frys.

Jag börjar:

1 påse Quorn bitar (300 g)
1 påse frysta wokgrönsaker (600 g)

Värm i wokpannan, salta efter behag och krydda gärna med wokkrydda. Servera och ät!

Detta räcker lagom till mig och mina 3 ganska små men matglada barn.

Jag har valt Findus "classic" wokgrönsaker men det går säkert med andra sorter också.

Abico
0

Jag brukar koka upp lite ris, skölja "färdiga" bönor (kidney är godast med ris tycker jag ^^) från Gogreen blanda ihop detta och sedan ta lite sallad till. Snabbt, billigt och enkelt :)

Hanna 

MimmieM
0

Jag brukar göra en tomatsås (krossade tomater, vinäger, salt, peppar, timjan, lök, vitlök, cayenne) och hälla i kikärtor. Koka tagiatellepasta och rosta solrosfrön och pumpakärnor med salt och strö över. Smakar kalas med brytbönor till! Superenkelt!

Carpe Diem

Sarah
0

Sallader i alla former. En snabb och enkel är typ avocado, bönor, paprika, tomat och gurka. På med balsamvinäger och örtsalt. Tada!

peaches
0

När jag är riktigt hungrig kör jag på äggnudlar med wokgrönsaker :D

Här är en mumsig pastasallad som tips..

100g fullkornspasta-kokas i osaltat vatten
2 tsk pesto
8 körsbärstomater (spelar ingen större roll egentligen)
2 nävar linsgroddar ev. böngroddar
1 msk solroskärnor
100g Fetaost

botakt
0

Det här är väl mer efterrätts recept men man stekta äpplen med kanel

Man tar och  steker äpplen i en smörad stekpanna strö över kanel och rör om till äpplena blivit mjuka och kanelen har smält. Servera med glass eller nåt som du tycker om eller ät som dom är Skrattande

Hennum
0

Jag brukar äta havregrynsgröt när jag är riktigt hungrig. Gott och nyttigt :D Kanske inte något som är taget efter kostcirkeln, men om man tex kokar den i mjölk istället för vatten och kanske skivar banan på eller nåt, så blir det ju lite bättre.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum
0

Kan ju slänga in den här oxå, som ja för övrigt har i en annan tråd.

1/2 dl nudlar, 1 dl bulgur, 3 dl vatten, grönsaksbuljong. Ungefär!

Först skulle man då steka nudlarna i 25 g fett, sedan i med bulguren och röra runt och sedan skulle vattnet och grönsaksbuljongen i.

Jag gjorde istället så att jag stekte hackad lök i margarinet, hade i en hackad vitlök och sedan nudlarna och bulgur. När det stekt en stund hade jag i vattnet och buljongen.

När allt kokt klart (vattnet ska vara bortångat) så blandade jag i bönor och majs.

Snabbt och gott.

Sarah
0

I gröt har jag gärna lite frön och nötter. Sen gör jag det på bovete snarare än hevregryn. Till det hackad färsk frukt. Alles du behöver ;)

Hennum
0

Eller så går man ut på stan och käkar falafel. 20-25 kr är ju rätt billigt ändå för så mycket mat. ^^

Sarah
0
sighni
0

1 burk ratatouille, 1 burk svamp och 1 burk kikärtor steks eller kokas ihop. Kryddas om man vill. Ratatouille nicoise är mycket gott. R. är en grönsaksblandning. Till detta är det gott med ris eller pasta.

sighni
0

1 burk vita bönor i tomatsås med pasta eller ris.

wokgrönsaker med sojaproteinbitar eller tofu i och ris är gott.

Kokt potatis och sojaproteinbitar eller gröna linser ev. spenat också.

#2 Det verkar vara en god tomatsås! Ett annat förslag är att ha röda linser i. Man kan också ha i rivna morötter.

sighni
0

jo jag kom på ett boktips också: Snabblagat vegetariskt av Eva Strand. Utgiven på ICA bokförlag 1996 så den finns väl på antikvariat då. Den är i alla fall värd att få tag på.

Hennum
0

#8: kokar du fröna tillsammans med gröten, eller strör på efter?

är bovete nyttigare än havre? jag har rätt dålig koll på sånt ^^

när jag äter havregrynsgröt brukar det nästan (obs, bara nästan) bli sylt med gröt. hahaha :P helt plötsligt inte lika billigt och inte lika nyttigt. nåja ^^

För vegetarianen så är pasta och ädelostsås en bra grej. ostsåsen gör man lätt genom att smälta gräddfil tillsammans med lite vatten, sedan i med osten och salta lite o peppra o vad man nu vill. och så har man i vatten tills man är nöjd med konsistensen.

sighni
0

Couscous är mycket snabblagat. Det kan blandas med baljväxter och någon fryst grönsaksblandning så blir det snabbmat.

Potatis kokar fortare om den skivas. Någon kanske drar sig för potatis och rotfrukter eftersom de ska skalas och kokas. Det är synd.

Röda linser har kort koktid. Det kan användas på olika sätt när det är bråttom.

# Nej, det kan man inte säga att bovete är nyttigare än havre. Bovete är glutenfritt men vissa glutenallergiker sägs tåla havre. Har du inte glutenallergi kan du gott äta havre. Det är billigare och godare (fast det är ju en smaksak).

Någon har redan nämnt GoGreens bönblandningar men de är ju ett snabbt sätt att få i sig nåt. Det finns ju flera att välja på. Vad man har till kan variera.

Både kidneybönor och kikärtor finns färdiga på burk. Det finns väl egentligen fler bönsorter men dessa finns det flera märken av. De är lätta att hitta.

Blå bands färssåser är också goda till pasta och ris. Detta är inte så dyrt heller.

Pastasåser finns det ju hur många som helst nuförtiden.

Konsum har en jättegod pastasås med basilika. Det är märket "extra". Så den är billig också.

Pitabröd med något i är snabbt och gott. Sallader kan också vara ett alternativ. Den kan göras av vad man vill och tycker om. Har baljväxter i så höjs näringsvärdet och mättnadskänslan blir större.

Casiopeia
0

Apropå pitabröd har jag en favorit som jag gör ibland (dock inte just nu när jag undviker gluten men innan)

• en gul lök
  • en skvätt matolja
  • en burk kikärtor
  • goda kryddor
  • färska tomater och ev. annat grönt
  • pitabröd

Joghurtsås:

• naturell alpro sojajoghurt (går säkert utmärkt med "vanlig" joghurt också)

• lite soja/havregrädde (eller annat mjölkigt?)

• en pressad vitlöksklyfta

• örtsalt, peppar…

Hacka en gul lök och stek ihop med en burk kikärtor, lite olja och goda och "matiga" kryddor, t.ex grillkrydda, curry, spiskummin, vitlök, paprika, chili m.m. Ta det du har hemma!

Blanda en kall joghurtsås på naturell sojajoghurt, sojagrädde, lite vitlök, örtsalt och peppar.

Hacka lite tomater och ev annat grönt du har hemma och stoppa allt i ett pitabröd som du värmt lite i ugn eller micron.

Supersnabbt och supergott! Vill du lyxa till det och har mer tid på dig är auberginedipp fantastiskt gott att ha i också. (Tror jag får finkamma stan efter glutenfria pitabröd ikväll Tungan ute)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Hennum
0

halloumi är ju väldigt snabbt och lätt att tillaga oxå. vill man ha lite omväxling så kan man vända den i mynta och sedan steka. till det är det gott med dressing med granatäpple o grejer i, kommer inte riktigt ihåg vad den innehöll.. Kokar man sedan bulgur/potatis till det så blir det mumsmums. och en massa sallad såklart.

Hennum älskar halloumi :D

Sarah
0

Gröten ja, som jag säger om allt, det kommer artiklar. Även om bovete haha.

Jag kokar med frön och sånt i gröten och slänger sen i färsk och torkad frukt. ett bra sätt att få den att svalna.

Hennum
0

Ska prova på att koka med frön nästa gång ja gör gröt ^^

vilken bra tråd det här är. man får massvis av tips.

en bekant från pakistan lagade väldigt gott ris en gång. han hade någon pakistansk kryddblandning med en massa olika hela grejer i, en del av dom kände jag igen, men några hade ja ingen aning om vad det var, så kommer väl aldrig lyckas med att få samma speciella smak som han fick ^^

Så man kan ju laga ris, som man stekt med lök och vitlök och kikärter och önskade grönsaker tex morötter o majs, andra omtyckta kryddor o så kokar man det i vatten tills riset är klart. blir en riktigt god röra. till det är det gott med en enkel yoghurtdressing och sallad.

anebit
0

Jag brukar grovriva morötter och vitkål som jag steker tillsammans med stor fina russin, kryddar mer trocomare, lite honung eller vad man vill.

Till det stekt tofu eller hallomiost eller vegekorv eller dyl.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Tindrar
0

1 burk kikärtor
1 paket krossade tomater
1 burk majs
½ tsk sambal olek
Salt & peppar

Häll upp dom krossade tomaterna i en stekpanna och låt det värmas. Häll sedan i kikärtorna och majsen.  Ta i sambal olek, salt & peppar. Klart! Åt det med spagetti som det passade till, men funkar säkert till vad som helst^^

Saga85
0

Jag brukar köra på en snabb spenat- och tofusoppa, har dock inget riktigt exakta mått, utan brukar köra på som jag vill.

I med fryst spenat och smulad tofu i en kastrull och tina/fräs det. Eller fräs tofun först och häll sedan i vatten + spenat. Koka en stund och krydda med peppar, salt och muskotnöt. Och/eller vitlök. Jag har vitlök i allt.

I med lite hackad lök om du vill. Eller grönsaksbuljong. Eller en klick matlagningsgrädde/creme fraiche. Eller varför inte allt av ovanstående, det funkar också finfint.

Casiopeia
0

Häromdagen kände jag mig lat och lyxade med varma mackor. Använde vegansk smältbar ost , rashers och cheatin' påläggskorv. Dessutom bladspenat, rödlök, tomater, paprika och dijonsenap och glutenfritt bröd (sambon körde på vanligt). Använde våffeljärnet eftersom vår smörgåsgrill gått sönder. Jösses så gott det var! Tungan ute

En annan variant av varma mackor som man kan göra i ugnen är med svampstuvning. Bara att hacka lite champinjoner och kanske en lök och fräsa med en pressad klyfta vitlök, hälla på sojagrädde och en svampbuljongtärning samt krydda gott. Brukar reda med majzena så det blir ganska tjockt och ligger kvar på mackan. Vill man kan man lägga på en skiva (vegansk eller vanlig) ost eller en tomatskiva och så in i ugnen en stund tills brödet blivit krispigt. Det är också gott att återanvända tofu/sojafärs till varma mackor om man har över lite rester.

insel
0

punkgryta 1.0:

ganska mycket röda linser

på med två burkar krossade tomater

2 lagoma skedar sambal oelek (olek?)

gurkmeja

lite balsamvinäger ifall huset erbjuder.

lagar och äts med flertalet skedar i/ur samma kastrull = ingen disk.

Sarah
0

#24 vi hade ngt liknande på tentafest för två veckor sedan. en enorm kastrull med pasta och en lite mindre enorm kastrull med varma krossade tomater… kryddat med salt och peppar. Hmm… efter en flaska vin gick det bra att äta.

Saga85
0

Det lättaste, godaste och snabbaste jag äter mycket av numer då jag har dålig aptit/ork:

Behövs: Vatten, torkat sojakött, couscous och pulversoppa.

Bara att slänga lite torkat sojakött och couscous (brukar låta köttet dra någon minut innan jag slänger i couscous) i en skål, pudra på lite pulversoppa som krydda och hälla på kokat vatten. Voila. Mat på några minuter ^^

Casiopeia
0

#26 hur stora sojaköttbitar använder du då?

Saga85
0

#27 Jag brukar köra på Veggi Sojastrimlor, är väl ungefär 2-4 cm långa. De ska egentligen förvällas och sedan stekas, men det funkar att bara låta de dra i varmt vatten (och helst pressa ut överskottsvatten, men det är jag för lat för ;))

Casiopeia
0

Ah, har sånna hemma. Viste inte att man kunde göra så med dom men det får jag testa. Tycker iof dom är lite småläbbiga när dom inte är kryddade och har stekyta men det lät ju intressant.

Saga85
0

Jag kan iof äta de där strimlorna som de är. Låter de dra i vatten som kryddas med svampbuljong eller viltlökspulver, pressar sedan ut vatten och snackar på.

Fast jag är en väldigt lat människa som innan jag skaffade vattenkokare gjorde couscous och snabbkaffe med vanligt kallt vatten ;)

myff
0

Mycket snack om gröt.. Om man gör mycket gröt och sen inte äter upp allt så kan man göra biffar av den.

Släng i kikärtor och lite mjöl, sen kryddar du på som bara den, med vilken krydda du vill.

Sen steker du biffarna i smör.. Det blir kalasgott