Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 2997 ggr
HannaM
0

Bönguide?

Skulle vilja ha tips på vilka bönor ni använder till vad och vad som passar med vilka smaker? Jag har ju mina egna ideer men det vore kul att få vidga sina vyer lite. Kanske kan det hjälpa någon som är helt grön på det gröna också=)

Casiopeia
0

Jag brukar göra storkok, (köper en massa torkade bönor och blötlägger och kokar allt på en gång- stoppar sedan i portionspåsar och fryser in så har man alltid hemma och det blir mycket godare än sånna på burk. ) och då gör jag alltid blandningar med lite av varje. Det är nog dessa blandpåsar jag använder mest till allt möjligt.

Men annars :

Röda/gula linser Soppor, bas i chili sin carne (när jag inte har något färssubstitiut), linsbiffar, dhal (indisk linsgryta)  pastasås, fyllning i piroger. Mosar ju ihop sig så därför är det gotta att använda i lite mer "kladdiga sammanhang". Gott till röda/gula linser är mustiga kryddor som chili, spiskummin, paprika, tikka masala. kombinerar ofta med tomater i någon form, lök, citron och senap.

Gröna linser Använder ofta i linssoppa och biffar tillsammans med röda linser (brukar ta 50/50) för att ge lite tuggmotstånd.  Gröna linser är gott  med ovanstående kryddor. Går att steka och woka vilket är praktiskt om man t.ex vill göra en pytt. lagerblad och citron är ett hett tips.

Mungbönor Använder jag och kryddar ungefär som gröna linser eftersom dom har kort koktid. Bra att slänga ner i en soppa eller gryta om man har tid att låta det puttra en stund.

Kikärtor Praktisk och användbar böna, gott att bara steka med mustiga kryddor som grillkrydda, chili, spiskummin mm. och sedan slänga i en sallad eller äta i pitabröd. Är även gott kallt att marinera med t.ex fransk senap, olivolja, vinäger, vitlök och örter. Funkar egentligen ihop med alla kryddningar eftersom smaken är så neutral. Supergott i indisk mat och div grytor och jättebra bas i biffar, och naturligtvis falafel.

Kindneybönor Min favorit i sallad eftersom de är så vackra och har mycket smak, men det är också den böna jag kanske använder oftast i grytor. Dessutom är det min favorit när jag gör biffar pga av färgen. Hälften kidneybönor och hälften svarta bönor ger jättefina bruna biffar eller burgare.

Svarta bönor Godaste bönan i mitt tycke. har så schysst smak. Använder mest i soppor och grytor med lite mustigare kryddning.

Stora vita bönor Är jag lite halv-förtjust i så det äter jag inte så mycket ( min sambo säremot älskar dom). Godast kalla tycker jag, gärna marinerade ihop med dill och citron. I sallad eller som tillbehör.

Hinner inte skriva om fler bönsorter just nu men kanske återkommer senare :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
0

Ah tack=) Precis vad jag letade efter. Fler förslag mottages tacksamt.

sighni
0

Jag äter oftast kikärtor, kidneybönor, vita bönor och linser. Jag äter även sojaprodukter. Besök Risentas hemsida så kan du många recept på goda bönrätter.

#1  säger det mesta.

Sarah
0

Grodda mungbönor och gröna linser!

peaches
0

Jag brukar testa lite hej vilt, men jag fick en liten bok av min dietist som hette Lilla bönboken. Den finns att ta ner som pdf sök bara på lilla bönboken på google så kommer det fram :D

HannaM
0

Vad gör ni för mumsigt med blackeyeisarna? Jag gillar dom i biffar tillsammans med kidneybönor men även i grytor av olika slag.

Saga85
0

#6 Om det är de jag tänker på är det väldigt gott att ha i en tomatröra till bakad potatis.

myff
0

Om man har nån slags mixer så är det sjukt gott att mixa kikärtor och lite vitlök och lite lite vatten, då blir det hummus.. gott att ha på mackor eller dipp..

aliciia
0

min syrra gör jättegoda biffar, tror det är kidney,vita bönor och kikärtor mixat :)

men får fråga henne :D