Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 3953 ggr
Tzatu
0

Tål inte kött, tycker inte om vegetariskt

Min kropp har dom senaste åren fått skumma reaktioner på kött. Min kropp vill helt enkelt inte behålla det och gör vad den kan för att få det ur sig vilket inte är helt angemämnt. Jag har då funderat på att bli vegeterian, men problemet där är då att jag har ätit väldigt få saker som jag tycker smakar okej, och det är ytterst sällan som jag äter några grönsaker då jag inte alls gillar smaken av det. Jag älskar verkligen kött, men vet inte om jag kan fortsätta äta det då det bara blir värre och värre. Några förslag på vad jag kan göra eller några recept som jag kan tänkas tycka är gott?

Sarah
0

Vad för typer av rätter tycker du om? Är det bara stek med sås? det finns ju mycket köttersttningsprodukter man kan äta om man inte vill äta baljväxter och liknande.

Tzatu
0

Min kost består oftast av pasta eller potatis med någon sorts kötträtt till; köttfärsås, korv stroganoff, råbiff, köttbullar, panerade fläskotletter, bacon, lasagn, ganska rött stekt nötkött ovs. Just nu blir det dock en jäkla massa pyttipanna då det är ganska billigt och inte brukar få min mage att krångla, men det är inte så kul i längden… Jag provade quorn (är det så det stavas?) någon gång i nån maträtt, och det var väl ätbart, men inget jag skulle kunna äta varje dag tror jag. Finns det nåt annat man kan ersätta kött med?

insel
0

gör korvstroganoff på de här http://www.halsanskok.se/produkt.php?page=28 det blir jättebra :) det finns även en mindre kryddigare version som är ännu godare.

sojakött som du köper torrt i asiatlivs-butiker är väldigt billigt och de kan du dessutom krydda/marinera precis som du vill. då kan du ju få till köttsmaken ordentligt.

gör fiskpinnar på tofu, finns recept här på sidan.

lycka till!

Casiopeia
0

Jag tror det blir väldigt svårt för dig att få i dig en nyttig och mångsidig kost om du inte lär dig äta nya saker. Det påstås att man måste äta en ny maträtt 3 gånger innan man börjar tycka om den, men man kan lära sig att tycka om vad som helst. När jag gick från köttätare till vegan var det massor av saker som jag inte tyckte om; bönor, rotsaker, sojaprotein, senap, wasabi m.m. Men jag bestämde mig för att lära mig äta det och tog det lite i taget. Idag är jag tokig i dom där grejerna, tycker det är hur gott som helst. Det behöver inte vara skitgott de första gångerna, sålänge som man inte tycker det är så vidrigt att man nästan får upp det så kan man gott ta en tugga till och ge det en ny chans nästa gång. Är det desutom bara konsistensen man inte gillar så handlar det med största sannolikhet bara om att vänja sig. Testa nya recept som låter gott och använd de kryddor och smaksättare som du brukar gilla så ska du se att det kommer bli godare och godare för varje gång du äter det.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Åsa S
0

Inte riktigt vegetariskt men efter vad du räknar upp av vad du äter hittar jag ingen fisk eller skaldjur i din kost, det är ju också ett alternativ till kött ifall du inte vill gå över helt till vegetariskt på en gång.

+En lätt vegetarisk maträtt du kan testa är att göra en välkryddad ratatouille med ex. chili + släng ner lite kokta röda linser i den. Gör sedan en lasagne som vanligt med bechamelsås och varva ratatouillen med denna och lasagneplattor + sedan ost på toppen. Jag är inte vegetarian men gör nog denna typ av lasagne oftare än vanlig med köttfärs.

Som många här säger det tar tid att vänja sig vid en del nya saker. Jag har försökt att äta mera vegetariskt för att det är nyttigare + ofta billigare. Jag beslöt mig för att testa mera bönor och linser som jag trodde jag inte gillade, men man kan göra annat än bruna bönor och de där läskiga vita bönorna i någon slags syntetisksmakande tomatsås (usch!!) av baljväxter har jag lärt mig. Efter en hel del provlagningar har jag hittat recept och kryddningar som jag tycker passar min smak och nu tycker jag ex. att pasta med kikärtsgryta är jättegott, trots att jag förr tyckte att kikärtor hade en läskig konsistens (men det var ju burkvarianten, hemkokta blev både godare och billigare)

Sarah
0

Du har nog problem även om du äter kött ;) den kosten du berättade om är fattig på det mesta.

Om du gillar pytt-i-panna så går det ju jättebra att göra vegetariskt. JAg lägger upp ett recept åt dig i menyn.

Men, som Casiopeia säger, man kan lära sig att äta allt. Baljväxter är det många som ogillar av någon anledning, men det är ju mumsigt om man bara ger det en chans.

Tzatu
0

Det stämmer, jag äter aldrig skaldjur och sällan fisk. Sushi tycker jag är hur gott som helst, men jag har sällan råd med det. Annan fisk är jag inte så förtjust i, undantag fiskpinnar.

#4 och 6

Jo, det har jag fått höra hela mitt liv :P Jag har alltid vart fruktansvärt kräsen med allt jag stoppat i mig, men har faktiskt gjort en hel del framsteg de senaste 5 åren eller så. Fram till att jag var 17-18 åt jag inte grönsaker över huvudtaget, aldrig! En del påstår att det är därför jag är så fruktansvärt blek, för att jag har vitaminbrist. Efter jag blev 17 började jag lite smått äta ett salladsblad då och då och någon enstaka tomat, och idag kan jag (hör och häpna) äta tacos som inte bara innehåller köttfärs och clementiner (clementiner i tacos har jag alltid tyckt vart vansinnigt gott).

Jag ska kolla runt lite i mataffärerna runtomkring där jag bor och se om jag hittar något jag kan mumsa på istället för kött. Ska prova recepten ni lagt upp här med och se om något faller mig i smaken :)

Saga85
0

Som Casiopeia sa - var inte rädd för att prova fler gånger. Jag var väldigt kräsen vegetarian i flera år innan jag började prova på andra grönsaker än tomat och gurka och började äta bönor. Tyckte det var sådär från början, men jag var envis och nu tycker jag t.o.m om paprika (förr kunde jag inte ens äta något som nuddat paprika då jag tyckte det smakade så illa). Vägen dit kanske inte är så kul, men tänk vad underbart när man har MASSOR av saker man tycker är gott ^^

aliciia
0

som de där uppe säger, jag har precis blivit "riktig" vegeterian, har vrit det i 2 månader idag, som soya korv tyckte jag smaka värre änn det värstaTungan ute men nu är det en sak bland det godaste, så det är bra att försöka vänja sig. sen äter jg typ inte så myvket grönsaker, eller jag "får inte i mej" tomat,paprika å alla läskiga grönsaker :P

Lycka till om du ska bli vegeterian Skrattande!

mayolica
0

jag är till största delen vegan . slutade äta kött när jag var barn och fick reda på att det var djur,mådde illa av tanken på att äta djur.

~ mayolica ~

insel
0

haha! clementin till tacos, det måste jag fasen pröva. galet Flört