Kummin
Hej, jag är ny på Vegetariskt. men har ett litet tips för dom som har känslig mage vad gäller baljväxter, det kan ju ta lite tid att vänja magen från gaserna, det kallas för "flatulenser" och man kan ju bli väldigt uppblåst.
Så ett tips är att koka alla baljväxter, kål och lökväxter i kummin. Man kan lägga kumminene i en sluten tesil eller en bit ofärgat tyg och knyta ihop.
Det brukar fungera på mig och jag tycker inte att det smakar kummin om man använder andra kryddor oxå.
Kram cilla.

intressant tips! ska testa helt klart.
Om det inte redan är allmän kännedom så kan jag ju tipsa om att nästan allt som påverkar 'gaseffekterna' av bönor och linser, försvinner om man kokar de med lagerblad.

Bra ideer ;)

#3 Eller om man hatar lakrits=) Jag tycker verkligen inte om det men älskar fänkål=)

Fänkål och lakrits är underbart ;)
någon typ av alger ska tydligen ha samma effekt.
Ja, alger använder hon Anna Skipper på TV3, men det är ganska dyrt, kummin är väldigt billigt.
Lagerblad har jag aldrig testat, måste göra det, fänkål är ju gott men oxå dyr, tack för bra tips.
Kram cilla.

Men, alger kan man hitta jättebilligt i storpack om man letar på asiatiska butiker. Har en del hemma från den tiden jag skulle göra sushi ;)