vill äta rätt.
Jag har insett att om jag ska kunna fortsätta vara vegetarian måste jag se till att äta rätt för att må bra.
Jag har varit vegetarian ( eller vad man nu kan kalla mig då jag inte äter särskilt vegetariskt ) i drygt 2 år nu. Jag är inget stor fan av grönsaker vilket gör det väldigt svårt för mig att äta rätt. Dock gillar jag mkt gott, dvs godis ( även gelatin), kakor o bullar och drycker, nästan vad som helst med socker. Ibland tror jag nästan att det är det enda jag lever på.
Äter mkt pasta, ris och olika former av potatis. till det brukar det vara vegeschnitzel. Även endel mjölkprodukter, och det mår jag inte heller så bra av. Som ni förstår är det inte mkt varierande mat jag äter.
Jag är ofta väldigt trött och har ont i magen. Men så var det ofta även när jag åt kött. Och för ett årsedan ungefär tog jag massa prover då min skolsköterska ville kolla så jag inte hade näringsbrist, men så var inte fallet.
Det gäller väl egentligen bara att vänja sig vid grönsaker, smaken är det väl egentligen inget fel på. Det är konsistensen jag inte gillar. Då jag vill kunna äta helt veganskt sen om några år så behöver jag ju verkligen hjälp så att jag ska kunna överleva. om ni förstår.
Sen lite yttligare info om det är nödvändigt, men jag är 16 år, 165 cm lång och väger ca 48-50 kg.
Har haft planer på att besöka en dietist, vad tycker ni om det.
vet inte om det blev rörigt, men undrar bara hur jag ska börja..
är tacksam för all hjälp.
/Alinde
Hej!
Tycker absolut du ska ta kontakt med en dietist, hon kan ge dig råd om vad du måste få i dig för att hela kroppen ska fungera, även om man inte har vitaminbrist kan du få andra brister, som med magen tex.
Jag har varit alla möjliga olika veg-sorter under 20 års tid,
ibland är det inte alltid rätt att vara vegeterian, det kanske är något annat fel i din mage.Som laktosintolerans tex.
Har du tagit såna prover?
Säger inte så för att skrämma dig på något sätt, men man måste vara realist och se till helheten.
Kram cilla.

Jag skulle sluta äta allt det du äter. Även om du ät kött så skulle det inte räcka. Inte konstigt att du får ont i magen ;)
Som veg lever man inte på grönsaker endast, utan du behöver äta annat oxå. i grönsaker hittar du framför allt vitaminer, men du behöver ju massor av mineraler, fett, protein etc. Du äter mycket kolhydrater (mest vita ser det ut som) och det kan göra att många får ont i magen. Vit pasta och ris är inte optimal föda. Du bör ex äta bönor och baljväxter för att få i dig proteiner och bättre kolhydrater.
Det är dessutom många som får ont i magen av mejeriprodukter. Inte heller speciellt bra mat.
Så, lägg ner alla kakor och liknande. Ät mer bönor och kämpa vidare med grönsakerna och frukt ;)
tack för svaren!
Jag har tänkt på det där med laktosintolerans, eftersom att mina systrar är det. Så jag dricker laktosfrimjölk nu, har inte riktigt tänkt på om det hjälper eller inte.
Men jag antar bara att det är o kämpa på med maten, lägga ner med det onyttiga o goda och trycka ner det inte riktigt lika goda (enligt mig) men nyttiga. Det är väl en vanesak. Det goda är gott för stunden, men jag känner ju direkt efteråt att det inte är bra för mig, då jag mår dåligt.
Frukt älskar jag däremot, det påminner om godis, men är mycket lättare ( om ni förstår) så mer av den varan! Sen får jag väl prova på lite nya saker.
Jag är fast besluten till att vara vegetarian, och vill ju gärna äta vegetariskt då ;) Senare vill jag gärna kunna övergå till Vegansk kost, men det är först om några år, och såklart om jag klarar av det och om min kropp klarar av det. Ett steg i taget förstås ;)
Tror du tänker helt rätt, du kan inte fortsätta som du gör nu, du måste vara rädd om dig! En dietist tror jag är lösningen för dig, du behöver nog hjälp att skapa nya vanor. Det finns många dietister som är duktiga på vegetarisk kost och som kan hjälpa dig så du får i dig allt du behöver.
Vad det gäller sötsug så är det ofta en vanesak, sockerberoende går i regel ganska fort att bli av med om man orkar hålla ut tills abstinensen tar över. Mycket är dessutom psykologiskt, man är van vid att "belöna sig själv" med sötsaker och så trillar man dit så fort man haft det lite motigt eller varit duktig. Testa om du klarar en sockerfri vecka- ibland kan det räcka för att sockersuget ska släppa!
Om du har laktosintolerans (det låter ju så, och det är väldigt vanligt) tänk på att det inte räcker med att bara byta ut mjölken du dricker. Uteslut alla mjölkprodukter under en period, läs innehållsförteckningar och hela köret. Det kan räcka med väldigt små mängder för att du ska reagera om du är intollerant.

Ja ett steg i taget är vettgigt. Det är svårt att bli vegan över en natt ;)

baka kakor med soyamjöl och havregryn gott och lite nyttigare och proteinrikare älskar själv kakor så har hundra varianter på sådana kakor för veggisar behöver inte leva helt utan socker! och med din vikt behöver du inte oroa dig äter själv kakor varje dag och går inte upp för det.
Baka bröd med bönspad ät pålägg gjorda på bönor och kryddade efter eget tycke (mackor kan vara lättare än att laga riktiga måltider jämt för de som är ovana på köksfronten eller har lite tid) lägg i någon grönsak eller ät en frukt! frukt är sött och ger mycket av det som behövs från grönsaker dock behövs fortfarande bönorna och lite grönsaker. prova koka själv (godare) eller prova olika sorter gör biffar eller annan lätt äten mat och unna dig kakor och efterätter inte dygnet runt men en gång om dagen minst (alltid efter maten) ;) koka soppa (annan konsistens på grönsakerna eller rosta dem/ grilla dem) läsk är onödigt socker och bara konstigheter i försök att skippa helt. (även om det är svårt) och som alltid för vegetarianer och bönor ät minst 1-3 dl bönor/ärtor/linser etc per dag i olika former så blir alla dietister nöjda!
lycka till =)

*och veganer
Känner igen mig. Vad gäller att övergå till att vänja sig vid grönsaker har jag stor erfarenhet av sånt. ;) Jag var anti-grönsaker och -frukt ända tills jag nådde upp till 11 års ålder. Detta var jag trots att jag var vegetarian, och hade alltså nästan samma kost som du i ungefär 11 år; ganska enformig bestående av i princip bara pasta/ris/potatis, en morotsbiff och keso till, varje gång.
När jag fyllt 10-11 år övergick jag långsamt mer och mer till att äta en näringsriktig kost. Och idag kan jag inte förstå hur jag någonsin kunde leva utan grönsaker. ;) Mitt förslag är att börja med att äta tillagade grönsaker(wokade grönsaker i sojasås med ris är jättegott!), de har en annan konsistens än färska och fick i alla fall mig att uppskatta smaken mer, så att jag utan problem kunde övergå till vanliga grönsaker senare, för att jag tyckte att det var så gott ändå. :) Konsistensen spelade ingen roll längre(det hade också varit något som bidrog till min "grönsaksfobi").
Lycka till, hoppas att jag varit till någon hjälp!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
När jag var i din ålder var jag likadan ;) Blev vegetarian när jag var 12, och det var först när jag blev 18-19 år som jag "vågade" börja äta mer grönsaker och olika bönor. Levde nästan uteslutande på godis, ostmackor, vegvårrullar och pasta med tomatsås fram tills dess. Och de enda grönsaker jag gillade var tomat, gurka och morot. Numer är oliver och avocado det enda jag inte tycker om. Och selleri är väl lite sisådär.
Och jag lovar - när man väl börjar trycka i sig de där jävla nyttigheterna så blir det bara godare med tiden. Jag tror dels att man förstör smaklökarna något när man äter så mycket sött, dels att de förändras lite ju äldre man blir. Experimentera med olika kryddningar så kommer du nog inse snart hur gott det kan vara med mat! Det är mycket vana som ligger bakom vad man uppfattar som "gott".
_No way! Yes way!
Håller med #8. Det kan ofta vara lättare att börja med tillagade grönsaker. Ett hett tips (särskilt om du misstänker laktosintolerans) är en gryta på kokosmjölk och grönsaker (jag brukar köra på paprika, lök, minimajs, aubergine och vattenkastanjer) smaksatt med röd currypasta (OBS! Finns vissa som innehåller räkor) och servera med ris.
Jag lärde mig uppskatta grönsaker genom att göra diverse grytor/röror.
_No way! Yes way!
Försök att sakta men säkert utesluta socker i alla former och minska på kolhydrater och mjölkprodukter. Många tål inte mjölk, men ost väldigt bra.
Margariner är bara skräp (läs innehålsförtäckningen och förfasas) och det kan dietister ibland rekom (!) så jag är inte så mycket för det släktet. Riktigt smör och oliv och rapsolja är bra fettkällor, likaså nötter, frön och avocado.
Mogna tomater, basilika och mozzarella är en väldigt god förätt (eller enda rätt om man gör som jag lassar på tomater) som kan få dina smaklökar att börja uppskatta annan mat än kolhydrater och socker (som i princip blir detsamma i kroppen)
Det är viktigt att du får i dig fett, bra fett! Men inte i kombination med kolhydrater (som du bör minska rejält).
Att lära sig att tycka om grönsaker kan de flesta, men det tar tid. Se till att köpa fräscha ekologiska grönsaker och ha en god dressing till.
Öka mängden grönsaker pö om pö, till slut blir det naturligt att äta grönsaker till varje måltid.
www.vegomums.com har väldigt bra tips på vego mat! Lär dig en rätt i taget, och till slut kommer du att kunna växla mellan många olika maträtter som är nyttiga och goda!
Själv använder jag bara olivolja och örtkryddor och tycker salladerna blir supergoda.
Potatis kokt med skal (och ätes med skal) innehåller mycket vitaminer och är bra mat (i måttliga mängder),finns fin eko potatis på Konsum.
Lycka till!
Tack så jättemycket allihopa för tipsen ! :)
Känns skönt att veta att det är fler som känner igen sig lite. Det känns inte lika hopplöst då.