Vad tänka på när man är gravid?
Hej!
Detta är första gången jag är här på detta forumet, verkligen jättetrevligt med ett forum för oss som inte äter kött!
Om man är gravid, vad ska man tänka på som vegetarian då?
Kan man leva helt på vegetarisk kost när man är gravid, eller måste man äta kött för att fostret ska få all näring och kunna växa i magen?
Vore mycket tacksam för svar och råd!

Har bekanta som blivit gravida både som vegetarianer och veganer ett tips är väl att kolla värden (vitamin etc) på hälsocentralen oftast har veggisar till och med bättre värden men det beror såklart på hur man äter! vitamintillskott av järn kan tillexempel även ges till de som inte är veg.
Min syster är blandkostare och har ändå fått järntillskott under graviditeten. Så det är ju olika. Hon har dock fått viss avsmak till kött under delar av graviditeten och då ätit mer vegetariskt. Jag har fått för mig att kroppen lätt säger ifrån om man äter dåligt av något. Som mina extrema saltsug jag får när jag dricker dåligt och får i mig för lite salt eller apelsinjuicesug när jag vart dålig med fruktätandet. Men jag kanske är helt ute och virrar. Prata med läkaren om det. Att du skulle behöva äta kött tror jag inte alls, men kanske tänka på att få i dig en balanserad kost. Dvs inte bara leva på ostmackor och pasta med tomatsås som jag ;)
_No way! Yes way!

Det är ganska nyligen som livsmedelsverket och WHO (kanske tio är sedan??) har ändrat sina kostråd till att det går utmärkt att vara veg om man är gravid. Att tänka på är det man alltid ska tänka på som veg. Protein, zink, järn, kalcium, b12 och omega3. Allt detta finns rikligt i vegankost utom b12. Äter du en del mejeriprod så behöver du inte oroa dig och dessutom fungerar b12-piller utmärkt ;)
Jag har för mig att just brist på omega 3 kan ge problem för barnet i framtiden. Ex att det är lättare att få bokstavsbarn om man har brist. Men det är bara något jag har fått för mig och jag har ingen källa till det.
På livsmedelsverkets hemsida kan du hitta just kostråd för gravida vegetarianer.
Själv tror jag inet på teorin att man blir sugen på det man behöver. Folk förstör sina kroppar och vi blir sugna på de mest konstiga saker. Oftast brukar ju suget riktas mot sådant vi vet är onyttigt. Socker, vita kolhydrater. Hur många har ex saltbrist i sverige idag? Ändå är vi sugna på salt. Nej jag tror att man skapar sina sug helt själv.
Den dagen jag blir gravid kommer jag att äta som vanligt men med extra omega 3. Det är allt.
Det finns nässeldroppar att köpa på hälsokosten om du är orolig för järnet, häll några droppar i ett glas med vatten och drick varje dag.
Det gjorde jag när jag var gravid, kunde inte äta järntabletter.
Om du äter en varierande kost med baljväxter behöver du inte oroa dig för proteinbrist.
det finns vissa saker som man inte ska äta idag, men det ska din barnmorska informera dig om.
Kram och lycka till. cilla.
Under båda mina graviditeter har jag ätit en lakto-ovo-vegetarisk kost med tillskott av omega 3. Linfröoljekapslar finns att köpa på hälsokost. Din barnmorska på MVC kommer att rekommendera vilken typ av järntabletter du behöver äta. Du är välommen att fråga om du vill veta mer, och kolla gärna min blogg (www.vegofamiljen.blogspot.com) om du har funderingar kring barn och vegetarisk kost.
Lycka till!
Javisst kan du fortsätta att vara vegetarian medan du är gravid. Har själv fött flera barn, som vegetarian.
Ät bara en nyttig veg kost; mjölkprodukter i lagom mängd, frukt, bär, grönsaker och rotfrukter av alla de slag, oliv/rapsolja, avocado, frön och nötter, groddar är supernyttigt och gröna blad, om du äter säd så välj fullkorn (knäckebröd eller kanske baka eget).
Välj bort all lightprodukter, och margariner till förmån för riktig mat som rent smör eller Bregott, grädde, standarsmjölk osv.
Ät måttligt, så du blir lagom mätt.
Festa på torkad frukt, det är jätte gott som godis!
Välj gärna ekologiskt så slipper du få i dig kemikalier.
Stressa inte, ta långa promenader, lyssna på avslappningmusik, ta varma bad-njut och lycka till!