Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettpresentationer
Läst 3586 ggr
Freja15
2008-12-20 18:05
0

Djur?

Hej

Blev precis medlem på denna sajt eftersom jag är en semi-veggo. Jag äter fisk och ägg och ost, mjölk har jag precis blivit väldigt känslig för, så det undviker jag så gott det går.

Men nu till min undran. Jag vet inte om det är komiskt eller ironiskt från er sida. OBS, jag klandrar er inte jag bara undrar.

Hur kommer det sig att det på en veggosajt förekommer bilder på djur som presentationsbild. Inte bara en utan det är flera användare som har det? Är det ett skämt eller? Själv tycker jag att det är lite lustigt, med betoning på roligt just för att denna sida är för vegetarianer. Skrattande

Creation
2008-12-20 18:47
0

iFokus är ett nätverk av många olika communities med olika intriktningar. Glad Man kan vara medlem på flera sidor samtidigt, däribland finns det många djursidor.

T.ex. skriver jag mest på http://marsvin.ifokus.se(därav marsvinet som visningsbild), men då och då tittar jag in här också och lägger en kommentar, för att jag är vegetarian också.

Du kan se alla iFokus sajter som finns om du scrollar ner på sidan iFokus.se och läser under "Vårt nätverk av communities".

Sedan är det ju fritt vad man vill ha för profilbild, även om man inte är med i ett djurforum också. Man kanske bara har lust att låta sin profilbild vara ens hund eller iller eller vad man nu kan tänkas ha.
Bara för att man är med i en vegetariansajt behöver man ju inte nödvändigtvis ha en visningsbild i form av en grönsak. Tungan ute Själv skulle jag tycka att det vore ganska trist och opersonligt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Freja15
2008-12-20 20:25
0

Jag tyckte bara att det var lite roligt att det var så många djurbilder på veggosidan, en helt harmlös reflektion…Flört

Jag är också med på flera sajter här inne, men tack för informationen *L*

HannaM
2008-12-20 22:09
0

Djurvän kan man ju vara på flera sätt. Både låta bli att äta upp dom och leva med dom=)

kerre
2008-12-20 23:05
0

många veggisar är kluvna till att ha djur så tycker också det är en rolig iaktagelse men såklart har man släppt ut en iller kanske man inte vill att den ska vara lös i skogen och rubba ekosystemet eller nåt ;)

annars tar ju ofta veggisar hand om djur som andra inte kan ta hand om tog själv hand om en katt en gång när en bekant bekants började ha ihjäl alla sina katter och när jag hann dit fanns det bara en liten stackare kvar resten var nackade eller dränkta en sorgsen syn men så kan det gå i ett röka på rus verkar det som :( nog för att människor inte borde ha djur som en egendom men endel förtjänar än mindre att ha dem.

Freja15
2008-12-21 01:17
0

Jag menar ju så klart inte att man inte kan ha djur då man är vegetarian *L* Själv har jag två katter och en hamster i mitt hus.

Saga85
2008-12-21 04:46
0

#4 "Släppt ut en iller"? Du tänker inte på folk som "befriar" minkar? Dessa får nog en knäpp och kan förstöra en del i sin väg, men en enstaka iller kan nog inte göra särskilt mycket skada (mer än mot sig själv).

Jag är lite dubbelmoralisk och egoistisk när det gäller husdjur, men har djur trots allt. Dubbelmoral är dubbelt så bra ;) Dock kommer jag nog aldrig mer skaffa mig "burdjur".

kerre
2008-12-21 11:58
0

#6 hmm tänkte nog på chinchillor känner ingen som släppt ut minkar ;p

Casiopeia
2008-12-22 02:22
0

Jag förstår inte det komiska alls, eller är jag bara korkad..?

Att vara vegetarian/vegan och tycka om djur går ju som hand i handske, eller?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
2008-12-22 11:39
0

Med casiopeia här… förstår inte heller ;)

sighni
2008-12-24 12:36
0

#8 & 9 Inte jag hellerSkäms

Javisst gör det det.

sighni
2008-12-24 12:45
0

#8 & 9 Inte jag hellerSkäms

Javisst gör det det.

kerre
2008-12-24 12:50
0

tycka om djur och äga djur är olika saker avla fram dem till konstiga raser etc bara för att vi vill ha en katt som ser ut som en hund eller vad som helst :/

sighni
2008-12-25 18:15
0

#12 Om man äger ett djur betyder det med automatik att man är positiv till alla sorter av avel?

HannaM
2008-12-25 19:27
0

#13 Jag är det då inte=) Jag är starkt emot massavel, avel där avelsdjuren hålls under taskiga förhållande, avel som bara har en inrikting (skönhet, storlek, temperament tex.). Jag tycker att det ska tas större ansvar av uppfödare av olika djur och även av dom som köper djur. Bra häsa, mentalt stabila individer, bra förhållande, bra mat, stor kunskap, användbar kroppsstruktur…. ja det är en del av det som är viktigt för mig hos uppfödare och djur jag vill köpa.

sighni
2008-12-25 19:49
0

Jag är också kritisk till en del fenomen inom husdjursaveln. Frågan ställdes för att #12s påstående kan tolkas som att om man äger något djur skulle man vara positiv till alla varianter inom husdjursaveln. Iofs behöver man inte tycka om djur bara för att man äger dem. Det har han ju rätt i. Påståendet är kanske lite väl schablonartat. All husdjursavel innebär ju inte lidande för djuret. De flesta uppfödare sysslar inte med experimentavel som man väl får kalla det du syftar på, genom framskapandet av nya raser o.s.v.

HannaM
2008-12-25 20:32
0

#15 Visste inte riktigt var jag skulle rikta svaret, var en fortsättning på ditt men svar på det innan… hoppas du missförstår mig rätt, känner mig lätt förvirrad

kerre
2008-12-26 10:25
0

en vanlig schäfer är väldigt framavlad tex det behöver inte vara extrema saker tycker att endel saker som anses normala är överdrift redan.. men såklart att man inte behöver vara för framavel men köper man ett djur gynnar man oftast sånt.

som ökenråttor har blivit framavlade väldigt mycket och inavlade så de ofta föds med olika sjukdommar och dör efter tre år när de igentligen kan leva i minst tio+ tex och dö av ålder istället för sjukdommar och deformeringar.

Hennum
2008-12-26 17:49
0

det skulle ju kunna vara som så att man som vegan/vegetarian är emot allt djurförtryck. Och att ha djur i fångenskap för vårt eget nöjes skull är ju en sorts djurförtryck, de existerar för vår skull (generellt) inte för sin egen skull.

Sedan kan man, som jag, göra ett val och bara ta hand om "oönskade" djur. Så att man ger dem en chans att leva vilket de har rätt till, men samtidigt inte stödjer dem som föder upp djur och tjänar pengar på deras existens.

stämmer, men jag kan ändå se det roliga i situationen. De flesta djuren som människan har i sitt våld är en del i djurförtrycket. Sedan finns det ett gäng hundar, katter, kaniner, hästar, getter, osv som lever relativt bra liv där de finns till för sin egen skull, samtidigt som människor har glädje av dem.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sighni
2008-12-28 21:31
0

#16 jag förstår inte ditt inlägg.

#17 & 18 naturligtvis är inte avel som leder till sjuka och defekta djur acceptabel. Filosofiskt kan man ju tycka att våra sällskapsdjur är slavar och förtryckta o.s.v.

Jag tror inte sällskapsdjur lider av att vara hos oss om vi har tid, kunskaper och intresse för dem. Det är naturligtvis vår skyldighet att se till att deras liv blir bra. Även "oönskade" djur är uppfödda av människor. Om djuren har det bra spelar det då någon roll ifall någon "tjänat pengar" på dem?

Sarah
2008-12-28 22:32
0

Visst finns det filosofiska aspekter om husdjur och om huruvida man ska ha det och om det är etiskt försvarbart. Jag själv anser att det är helt ok så länge de lever bra liv. Vlket många husdjur uppenbarligen inte gör. En starkare djurskyddslag, körkort för att få ha djur och en djurpolis!!! sen kanske det kan fungera ordentligt. Men, att människor och djur kan leva tillsammans tror jag bara är bra för människors empati och förmåga att se djur som annat än handelsvaror.

sighni
2008-12-28 22:42
0

#20 Nej, tyvärr finns det ju många människor som är olämpliga som djurägare. En bättre djurskyddslagstiftning och en bättre djurskyddstillsyn är ju det minsta. Dessutom måste brott mot djur få högre prioritet inom rättsväsendet. Fast detta har ju egentligen ingenting med husdjursavel att göra. Att djur får människor att må bra finns det ju många bevis för både vetenskapliga och "vardagsberättelser".

Hennum
2008-12-30 02:22
0

Jag undrar om våra tamkatter, tamhundar och tamhästar får fullständigt utlopp för sina naturliga beteenden så som de flesta lever idag. Vi behandlar våra djur som barn och förhindrar dem att vara 100% naturliga. Och varför gör vi det? För att vi älskar dem som barn, lider för att de lider och vill skydda dem från allt ont. Och då jag inte är katt så kan jag omöjligt veta vad de egentligen mår bäst av. Lidande är en del av livet… Men människor är så rädda för lidandet att vi vill ta bort det helt och det är såklart rätt till en viss gräns, men för att leva måste man oxå ta risker… Nåja, jag vet inte riktigt vart jag vill komma nu. Bara tänker högt :)

Jag är inte ute efter djurskydd i slutändan, utan djurrätt. Det finns en viss skillnad där emellan. Jag anser att vi inte har någon rättighet att utnyttja djur, utan djuren har rätt till sitt eget liv och frihet. Sedan kan vi behandla dem exemplariskt, men det är fortfarande så att det är ett förtryck och utnyttjande.

Att djur får människor att må bra är ju sant. Jag vet inte vad jag skulle göra utan mina djur. Men det är oxå själviskt och ett utnyttjande av andra liv för min egen skull.

Som vanligt finns det en konflikt i mig som handlar om ifall jag håller på rättigheter eller på utilitarism. :P Jag kommer aldrig fram till ett riktigt svar till vilket jag tycker är bäst. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sighni
2008-12-30 03:49
0

Spelar det någon roll ifall det är själviskt om inte djuret far illa av det? Det är själviskt att skaffa barn också.

Det är tråkigt när djur ses som barn tycker jag. Djur är djur och mår bäst om man behandlar dem därefter. Det kan inte förnekas att många tamdjur lever torftiga liv. Vår skyldighet är att se till att deras liv inte är det.

Ja det är skillnad på djurskydd och djurrätt.

Sarah
2008-12-30 13:43
0