Julbord
Här presenteras årets julbordsmeny
Bollar med jordnötter och hasselnötter (vegan)
Krutonger
Janssons, Potatisgratäng med tartex och havregrädde (vegan)
Sillsallad utan sill (vegan)
Senapssill (vegan)
Polentabiffar/grötbiffar (vegan)
Piroger fyllda med sojafärsröra med kanel, paprika och kanske purjo eller potatis (vegan)
Pepparkaka med ädelost
Julskinka (vegan)
Seitanbollar (vegan)
Prinskorvar (soja)
Youghurt med rödlök och vego-rom (vegan)
Senapsmajonäs (vegan)
Kokt potatis (vegan, nähäääää?!)
Nån varm vitkåljoxgrej
Säg till om ni vill ha några recept eller tycker att det saknar något på bordet som jag glömt.
(vet inte riktigt vilken tråd det här hamnar under, så flytta gärna om admin kommer på nåt smart ställe)

Nån grönsak hade ju inte suttit fel för min del=) Men det ser gott ut!

Mmmm, det här ser jag fram emot ;)
Skulle vara trevligt med recept på jordnötsbollar och pirogerna, låter jättegott!
Tack på förhand,
Frida
Åhh, kom och gör det julbordet åt mig. Jag är alldeles för lat själv ^^
_No way! Yes way!

bollarna är det enda som jag inte har bestämt recept på ännu, sorry. kan återkomma när jag gjort dem däremot. men sannolikt blir det och smet av kikärtor och nötterna, stekt lök, lite olja och dragon och sen rulla och steka.
ja, så får det nog bli. se där! nu har jag ju bestämt recept trots allt
piroger:
Piroger fyllda med sojafärsröra med kanel, paprika, lök, vitlök. Lite spontanröra sådär.
Pirogdeg: Gör så här
50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
13 dl vetemjöl
1. Finfördela jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37°. Rör ut jästen ilite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, oljan och saltet.
Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta till en smidig deg.
Jäs under duk ca 40 min.
2. Ta upp degen på mjölat bord och dela den i 16 delar.

och #1 förresten…
Det blir en stor enkel sallad till också, mest tomater och isbergssallad. nåt lätt för att väga upp den rätt tunga maten i övrigt.
Tackar, tackar!

Aha, ja sallad där det enligt min mening alldeles för lite av till jul=) Jag älskar grönsaker! Verkar rätt tänkt att ha en lätt fräsch sallad till tyngre julmat.

gjorde just vitlökskrutonger, det var ju både superlätt och jättegott. det blir repeat på dem helt klart :)
jag vill gärna ha det veganska receptet för julskinka. :)
kommer tillbringa julen bland massa döda djur så då vill jag iaf äta gott vegetariskt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Det var ett riktigt mumsigt julbord! Cocosgrädden funkade jättebra!
Vilket julbord! Själv är jag ju bara "fuskvegeterian" dvs äter fisk, ägg, mjölk ost…
Så därför är vår tradition, sen några år tillbaka, hemmagjord skagenröra, sååå gott!
I år blir det bara jag och sambon, ingen av barnen kommer, så då kan vi göra som vi vill.
Och jag hoppas att jag lyckas avstyra att sambon vill ha skinka! Och tänker försöker göra "skinkan" av seitan, hoppas hoppas, han tycker den är god! Och jag också förstås, har ju aldrig ätit nån sån, inte ens hört talas om den förrän nu.
På vårt julbord blir det i såna fall, skagenröra, potatis, jansson, ägghalvor och lax. Jag tycker det räcker. Ska försöka slänga in nån grönsak också 
Ska bli så kul att få laga julmat i år! Vi firar alltid jul hemma hos min familj, och min pappa har varit supergullig och lagat tofuskinka, vegbollar, auberginesill och olika sorters gratänger och röror åt mig och min sambo i flera år i rad nu, trots att det bara är vi i vår stora familj som inte äter kött (och det är nog jobb för pappsen att laga mat åt köttisarna). Är jättetacksam för att han anstränger sig, men i år orkar han inte riktigt med allt stök och jag får chansen att själv testa lite recept. Är jättenyfiken på seitanskinkan som jag tänkt göra i säkert fem år men inte fått tillfälle fören nu. :-)
hej!
jag har ett tips till ditt julbord,
Grön zill
eller marinerad aubergin
skala en aubergin
skär längs med till plattor,"strimla" sedan till "sillbitar"
låt dem ligga kvar på skärbrädan,
salta,2-3 dl salt(sic)
en annan skärbräda över + tyngd så vattnet drar ur
(upp till 4 timmar)
inläggningslag:
en del _inläggningsättika_
två delar strösocker
tre delar vatten.
slanta några morötter
rödlöksringar
+ lagerblad o kryddpepparkorn
låt stå över nattena.
det här var min debut både på ifokus
och naturligtvis på Vegetariskt :-- )
jag har läst några ..synpunkter om "köttsubstiutut"
håller både mer..och mot
det gäller väl oxå
att inte skrämma bort de .."djuriska"
som gästar våra matbord ?
kikar vidare i en gammal meny
rablar bara några tips
humus
saffranscouscous
groddar
grönkålssallad
en örtpastej
och fruktsallad som dessert :- )
så,det blir ju fler jular *skratt*
penke

Välkommen Penke!
Tack Sarah!

Mums mums! Önskar att Jag fick mer vegetariska goda rätter på julbordet hemma hos föräldrarna! :)

Rätter på mitt julbord brukar vara:
vegetarisk frestelse - som älskas även av köttätare
bovetsylta
grönkålsallad
löksallad
sojakorv
rödbetssallad (från affären)
rödkål (från affären)
kokt ägg
ugnsomelett och champinjonstuvning
frukter
ostar
För köttätarna brukar jag lägga till skinka, köttbullar, prinskorv och eventuellt nåt mer köttigt.
I år hittade jag många roliga veg-recept, men jag hann inte laga dem… Har dock sparat dem och hoppas kunna använda dem nåt annat år.
Låter himla trevligt. Jag gör egen potatisgratäng och det får räcka för min del :D Men det var så fint min farmor gjorde korngrynsrisotto åt mig på julafton, hon är lagom fin ibland :D