Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 3039 ggr
Abico
0

Vegetarisk husmanskost sökes

Slutprov i hemkunskap i vår är att tillaga en lunch under lärarens uppsikt och all mat ska passa in under svensk husmanskost (hur tråkigt får det blir? ;) Varför inte indisk mat eller något…)
Jag har ju absolut inga tankar på att ställa mig och göra pasta och köttbullar *urk* För pasta är äckligt och köttbullar är just köttbullar. Och bullar av quornfärs känns så fantasilöst även det.

Har ni några tips på något vegetariskt som skulle kunna passa in under svensk husmanskost, jag har funderat hela dagen och kommer inte på en enda grej..

Hanna 

HannaM
0

stuvade morötter kanske=p nej men rotsaker är väl lite husmanskost? rårakor?

ElinKee
0

Förkoka lite rotselleri och persiljerot sen tärnar du det. Fräs lök, vitlök och soltorkade tomater i botten på en kastrull, sen ska det tillsättas en stor förpackning cremefraische. Lägg rotfrukterna i en ungsfastform och häll över CFröran, sen gratinerar du det i en ugn. Serveras med potatismos =) Det är billigt (förutom soltorkade tomaterna) går fort och smakar som att det tagit lång tid att göra!

Casiopeia
0

Rårakor eller raggmunkar är ju vegetariskt! Servera med lingonsylt och en god sallad. Enkelt men gott!

En annan favorit är kåldolmar eller kålpudding om du gillar det. Lätt ordnat med vegetarisk färs.

Sen vet jag inte om korv stroganof räknas som husmanskost, men det är i alla fall också gott att göra på tofu, vegkorv eller liknande.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

FeliciaS
0

Hur enkelt ska det vara?
Raggmunk är ju väldigt lätt, men man kan ju göra lite tillbehör till. Eller vegetariska kroppkakor - det måste väl imponera? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

kerre
0

sparris stuvning med kokt potatis och rödbetsbiffar?

eller den klassiska husman tallriken som jag alltid fick i början när jag blev vegetarian med enbart rivna morötter och andra rotsaker kallt haha den tiden :p tänk vad som förändras på mer en tio år

FeliciaS
0

Förresten, här har du en länk med Vegetarisk Husmanskost! :) Länk!

Kanske en länk värd att lägga in i Länklistan? Sidan är fylld med läckra recept ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sarah
0

Jag är ett stort fan av pyttipanna hur tråkigt det än låter ;) olika rotfrukter och grönsaker tillsammans med gröna linser. Mums mums.

aliciia
0

Vegetarisk lasange med chili keso och morötter :) å kanske nån sallad till  eller nått :)

Casiopeia
0

Lasagne hör väl snarare till den italienska husmanskosten..?Flört

Abico
0

Tack för alla förslag :D
Jag ska prata lite med läraren och se hur mycket han tillåter att jag kommer med egna idéer ;)

Hanna 

insel
0

kåldolmar! det är megasvenskt! använd typ sojafärs eller bönfärs istället bara!

dessutom kan du göra en svampstuvning och typ hasselbackpotatis till. eller rotmos, det är old school också.

Sarah
0

är inte det turkiskt… Karl den tolvte och allt…  ;)

Casiopeia
0

#12 japp, kom till sverige på 1700-talet om jag inte missminner mig. En försvenskad variant av vinbladsdolmen. Jag tror iof att den med ålderns rätt övergått till att räknas som svensk husmanskost. Pastarätter däremot är väl tveksamt mordernt…

Men vad som räknas som svensk husmanskost och inte är ju faktiskt en intressant diskussion! vad tycker ni?

Sarah
0

Haha, ja den kanske är gammal nog. äckligt är det iaf ;) lessnat.

Abico
0

#13 - Svenskhusmanskost i min lilla värld är potäter och köttebullar ;) Men inte är det gott *s*

Hanna