Hej, ny medlem här!
Hej, är väldigt nyfiken på att bli vegeterian, mitt sikte är inställt på det, men jag är inte där än tyvärr. Och jag förstår inte varför? Jag mår dåligt av att äta kött. Jag ser verkligen många fördelar med att bli vegeterian.
Älskar vegetarisk mat och tycker den är väldigt god och går att variera mycket.
Mitt frågetecken är, detta med att få i sig alla nyttigheterna och inte gå miste om något - då jag ibland tänker på den gamla slitna klyshan "att på stenåldern åt man ju kött…" (ja - så "knäpp" är jag!"
Nu har Ni fått en glad men frågvis, medlem på "halsen" - hoppas Ni står ut!
Hälsningar från en deltidsvegeterian som har starka förhoppningar att bli en "heltidare"…
/Kerstin, kallar mig även för moonflower här inom iFokus.

Välkommen! Det är en myt att allt man behöver finns i kött. Det som finns är i princip protien järn och zink. Det får man enlekt i sig genom att byta ut mot ex baljväxter. Än så länge finns det artiklar om protein järn och kalcium. Kolla dem så får du lite ideer om vad man kan äta. Kött innehåller däremot inte vitaminer etc som kroppen behöver.

Tackar ! Jag ska titta på dessa artiklarna med det snaraste!
#0 …På stenåldern blev man oftast inte äldre än 30 år heller ;-)
Hjärtligt välkommen, hoppas du ska trivas och inspireras till att leva mer vegetariskt! Bara att fråga om det är något du undrar!
Att äta bra och nyttigt om man håller sig till lakto-ovo vegetarisk kost ( alltså äter ägg och mjölk-produkter) är inte svårt. Då är det nog lättare att få näringsbrist som blandkostare. Håll koll på proteinerna bara, uteslut inte köttet utan byt ut det mot annat proteinrikt så ska du se att det går hur bra som helst. Så länge som man inte försöker leva på tomat noch gurka utan anstränger sig för att lära sig laga vettiga vegetariska rätter är näringsbrist inget överhängande hot. Här på sajten finns massor av recept och en del bra artiklar om var man hittar bra näring.