Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 2313 ggr
HannaM
0

Kålpudding tack=)

Jag hade en gång ett bra recept på kålpudding men det har gått och gömt sig verkar det som och jag är mycket sugen på att förpesta trapphuset igen med den härliga doften av kål. Har någon ett bra recept att dela med sig av månntro?

Errare-humanum-est
0

ååååå jag Älskar Kol mmm kålpudding kålsoppa mmm åååå vad härligt  gått

Casiopeia
0

Typiskt! Jag lagade en störtgo kålpudding förra veckan, tänkte skriva upp receptet och dela med mig av här men det glömmde jag så klart bort att göra.

Rent ut ur minnet så gjorde jag något i den här stilen:

1. Hackade ett halvt (stort) vitkålshuvud och kokade några minuter i saltat vatten. (ska bli mjukt men ha tuggmotstånd)

2. Mosade ett paket tofu (fast sort, ca 500g) och fräste med en gul hackad lök i en stekpanna. Kryddade med mycket kött-och-grillkrydda, senap och sojasås.

3. Hällde i en burk tomatkross, ½-1 dl ketchup, salt och peppar och lät puttra en stund

4. La ett lager kål i botten på en form, hade på tofufärssåsen och toppade med ytterligare ett lager kål. Ringlade ljus sirap ovanpå härligheten.

5. Gräddade i ugn (200C) tills översta kållagret fått en fin yta. ca 10-15 min.

6. Åt med veg. brunsås och lingonsylt :-)

Helt klart en av världens mest underskattade rätter!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
0

Hmmm, lät spännande. Tror aldrig jag ätit ngt sånt…

HannaM
0

mums mums… tomat har jag aldrig haft i.

Casiopeia
0

Detta är grundat på min pappas recept, så det är så här kålpudding alltid smakat hemma hos mig. Möjligtvis kan man dra ner lite på tomatkrosset om såsen blir för lös. Ketchup är den hemliga ingrediensen och absolut nödvändig även om den kanske inte känns så traditionell. Det blir en perfekt balans av surt och sött som gifter sig fint med kålen! Sen går det säkert lika bra att byta ut tofun mot annan vegfärs om man vill :-)

HannaM
0

#5 jag som tänkte göra tvärtom, skippa ketchupen men prova tomaten=)

sighni
0

Det är väldigt gott att blanda kokt ris med malda hasselnötter och ha i kålpuddingen.

#2 Jag skulle nog vilja ha potatis till ocksåGlad

Casiopeia
0

ja just ja, ris ska man ha i. tänkte väl att jag glömmt något! Förvånad

Å andra sidan glömde jag ha i ris när jag gjorde kålpuddingen sist, och det blev bra ändå. Nästa gång ska jag ha det dock.