"Köttprodukter"
Hur mycket köttersättningsprodukter äter ni? Blir det många sojakorvar?

ingen soyakorv för mig, har väl blivit soyastrimlor och veggoburgare. Thats it! Fast jag vill komma ifrån halvfabrikat..
Carpe Diem
Ytterst lite, blir för dyrt. Går väl åt typ 2-3 förpackningar/månad bara.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Inga alls… innehåller glutamat och ofta jäst vilket jag med min candida ska undvika.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hela tiden, jag är så dålig på att laga mat så jag använder, sojafärs, grytbitar, quornbitar m.m. till allt, det är bekvämast

Jag är lat, så jag packar glatt in sojakorv, sojabullar, sojafilé, sojagrytbitar od.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Här går det väldigt mycker quornfärs, annars köper jag inte så mycket färdigt.

inte många… har dock liten svaghet för hälsans köks sesamnuggets… dom har jag älskat länge.
Bonor är inte riktigt min grej, så för att få i mig protein blir det ofta linser.. Men linser är dödstråkigt. Så kanska mycket qourn för mig, qournbitar, qournfärs, qournfiléer.. Gott iaf.
Inte mycket alls ;) Tycker det där med halvfabrikat är lite halvläskigt ^^, Försöker äta så mycket baljväxter och göra egna saker på sojabitar (från Kung Markatta) eller ekologiskt sojagranulat. Äter ju fisk också.. Men burgare och färs från Hälsans kök händer det att jag äter. Sedan så brukar mamma köpa hem lite frysta köttersättningsprodukter (dock aldrig qourn) som de andra äter ibland, vilket jag tycker är bättre än att de äter kött.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vi köper cirka 4pkt sojakorv/månad, och det är till en familj på 5 pers. Är det mycket? ;)
Quornprodukter äter vi en hel del av :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Äter jättemycket quorn och soya^^, Men mest quornfärs:)
Jag tror att jag överkunsumerar bönor (A) Men visst blir det en del soya- och quornprodukter också, det blir lätt så när resten av familjen käkar kött.
Hanna
Samma här, rätt mycket halvfabrikat. Är så lat så lat…
Tycker inte det finns så många färdiga produkter på marknaden som jag tycker om så det blir inte så jätteofta, mest om man ska äta ihop med köttisar (ursäkta uttrycket
) t.ex grillkväll med vänner eller fira jul med familjen som jag av enkelhet skull köper korvar, bullar etc som liknar det dom äter och som inte kräver så mycket tillagning.
Annars brukar jag köpa tofu och sojaproteinbitar/gryn som jag själv kan transformera till något jag gillar. Gör engna bullar, biffar och burgare av bönor m.m. när jag känner att jag har tid- det blir godare än köpta. Ibland köper jag mock duck/chicken på asiatbitiken (gluten seitan) och gör något av.
Det enda som jag köper helt färdgt och som jag verkligen älskar är tzay! Guds gåva till veganen!
Men det är lyx…
Casiopeia: Vad är tzay?!

Tzay-bitar och falafel är det enda jag köper färdigt, annars blir dte bönor, linser och kikärtort :) lite tofu ibland också
Skrev visst inte fulla, långa listan på produkter vi brukar köpa förut :P
Sojakorvar, veg. bullar, falafel, sesamnuggets, veg. burgare och quorn, även veg schnitzel och quornfiléer ibland. Har säkert glömt något.
Man är väl lat in i själen. Min familj diggar Hälsans Kök och köper det mesta ur deras utbud. ;) Och javisst, blå bands alla såser går verkligen för sig! ^^ Brorsorna slukar även bruna bönor i mängder, men det faller inte i min smak.
Vi har förstås inte allt i frysen på samma gång, bara så att det framgår. ;P Köper kanske 4-5 pkt av olika frysta produkter per mån.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Quorn,sesamnuggets m.m äter jag (:
inte sojakorv *inte gott*
men jag gör det mesta själv, tex. morotsbiffar *mums*

Finns det något som är veganskt har jag inga problem att använda det fast jag ser det som en proteinkälla inte som ersättning för kött. Det är ganska behändigt när man ska ha mat med sig till jobbet. Jag äter annars mest kikärtor,linser,kidneybönor o.s.v. Det största hindret för "färdigmat" är ju priset. Man har ju knappast råd att äta det särskilt ofta.
#15 guds gåva till veganen! (eller vegetarianen). En sojaprodukt som ser ut som små runda bitar som antingen köps lösa eller på spett. Tzay importeras av Ridderheims som säljer delikatessprodukter (oliver, delikatesskorvar och sånt) och marknadsförs snarare som en delikatess än vegetariskt köttsubstitut så det är good stuff :-) Det finns i flera olika smaskiga marinader, t.ex honung, mangojapapeno och örter. Är lite trådigt som kyckling i konsistensen, men mjukt och får en jättegod krispig yta när det steks eller grillas. Är också supergott kallt. Dock inte helt lätt att hitta, men välsorterade butiker har det i delikatessdisken eller frysen och man kan även hitta det i hälsokosten om man har tur. Det vattnas i munnen på mig bara jag skriver om det…
Vi köper väl en 12-18 paket med olika substitut i månaden.
Basfödan här i hushållet är quornfilé, det använder vi i allt möjligt. Allt från wok till grytor.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack Casiopeia! Ser gott ut på bilden. Ska kolla in ridderheims… 
Jag är inte vidare förtjust i köttkopior, men lite quorn slinker ner ibland. Är inte alls förtjust i sojaprodukter, sojaköttbitar tycker jag är rent vidriga liksom sojaburgare (som man kan få på Texas burgers t.ex.).
Annars föredrar jag att göra "riktig" vegetarisk mat som inte ser ut som kött och inte smakar som kött. Vegetariskt som inte är köttkopior ser mycket aptitligare ut och smakar bättre tycker jag.
I julas blev jag dock så provocerad av att folket på dåvarande jobbet över huvud taget inte tänkt tanken att det fanns vegetarianer i staben (vi var i alla fall 3 "riktiga" vegetarianer och ett par till som åt fisk eller kyckling), så då gjorde jag på eget initiativ ett vegetariskt julbord som såg ut precis som "köttbordet" - vegetarisk julskinka på quorn (tog mig 3 dagar att göra, men det var det värt!! Sjukt god plus att det var värd all tid i världen att se tanternas förvåning), vegetarisk julsill (aubergin), vegobullar på hasselnötter samt lite andra småsaker. Det var slitigt och jag lär inte göra om det, men det var SÅ värt det! Skinkan var lite mindre än köttskinkorna, men såg ut som dem, och folk tyckte till och med att den vegetariska sillen var godare än köttsillen. :)
Men ja. I övrigt föredrar jag att inte göra köttkopior.

#23 Åh, vad gott! Snälla, berätta hur du gjorde den vegetariska julskinkan :)
#25 Det var ett projekt kan jag lova!! *phew* Jag höll på 3 kvällar och lagade all mat, men det var det värt för den enda gången.
Receptet finns här: http://www.vegerian.se/0003rec/0412vinter.htm
Följande skrev jag i en kommentar till en bekant som fick receptet: När det gäller quornskinkan, som är rätt pysslig och ska stå i 12 timmar bl.a., så körde jag med quornbitar istället för quornfiléer, körde 2 paket och 1½ sats av resten (jag tror faktiskt att 1 paket är fullt tillräckligt för det blir mer än man tror), jag hade i en extra buljongtärning istället för grönsaksfond, jag förlängde tiden i ugnen med en kvart ungefär, och sen måste man ha på rätt ordentligt med olja när den ska in i ugnen för att den inte ska fastna i folien och gå sönder. Låt också skinkan svalna ordentligt innan du har på griljeringen, jag tror att det blir bättre så för min fick bubblor mellan skinka och griljeringslager. Man kan nog också vara rätt generös med både griljering och kryddor/senap. I slutändan blir den riktigt god!

Senapsaugergine vill jag vet ahur man gör!!!
Vegansill finns här: http://www.vegankrubb.se/?p=9
Obs att det inte ALLS blir lika bra om man gör det med "kött-grädde" (kogrädde ;) ), utan det skall vara sojagrädde!
Jag äter typ nästan bara sånt xD :D
Sesamnuggets, sojakorv, vegetariska snitzlar m.m :D

yea pliiiis!!!!

Jag äter nästan bara de där "köttsubstituten" men jag ser dem inte som substitut för kött. Det är visserligen godare att göra egna biffar och annat av bönor, men jag har varken tid eller ork att göra det så ofta som jag hade velat, så det blir snabbvarianten.
Qorn (köttfärs, biffar, "köttbullar"), Vegetariska schnitzlar, sojaprodukter och förutom det så äter jag såklart en massa bönor och annat grönt:)
Tyvärr blir det sådana i stora lass. Jag gillar varken linser eller bönor och inte heller färska grönsaker (grönsaker är gott i gryta tex, men äter itne tex sallad) så det blir en hel del. Nästan varje dag med några få undantag så kanske 4-5ggr i veckan
Jag är iofs inte vegetarian men äter gärna vegetariskt några gånger i veckan. Undviker halvfabriakt så långt jag bara kan. Quorn tycker jag smakar radergummi, har fått ont i magen av det någon gång och tycker inte det är aptitligt att äta alls.
sojakorv funkar att äta men äter hellre bönor/linser/kikärtor.
Hälsans köks sesamnuggets är ju goda men jag försöker bojkotta israeliska varor och alla hälsans kökprodukter är tillverkade i Israel.
Jag vill protstera mot din termologi,jag ser det inte som substrtut för djurdelar,bara för att ..formen är gamal o beprövad,jag tycker det verkar dumt att inte ta tillvara den erfarenheten från historien , innehållet är viktigare,än ytan.
nu kan en klurig person kanske gissa att jag äter en del ..sådant(?) det stämmer,bla. soyakorvar,quornfärs-pytt,det är väl inte alltid idealt,men bekvämt om o när jag har ont om tid,oki,jag tycker det smakar ok oxå.
..om annat,läste i denna tråd om tzay..,undrar hur jag misslyckades med sökning innan jag startade en ny tråd,,hmm..
Ibland är jag mer renlärig,maten idag,var grönsakspaj med kikärtor i kryddad olja brevid.
Äsch,jag tycker det är ..bakåtsträvande,att .."peka-finger" åt de som inte hunnit så långt på sin vegetariska bana.Det viktigaste är väl att fler o fler hamnar *här* ? duger bara veganer ?..hellre en lacto-ovo-veg, än en militant animal
penke

#36 Jag tycker inte om din slutkläm. Jag tror inte veganer är mer intoleranta än någon annan grupp i befolkningen. Som vegan äter man också "biffar" och "korv". Det är ju som du skriver tidigare i inlägget att formen är beprövad. Det är innehållet som gäller. Så är det. #19 är mitt svar på frågan.
Äter nästan inga alls, det är ägg i många av dem. Finns nån bönburgare och pytt utan, men de finns inte där jag brukar handla.
#37 + #38
förlåt mig,jag tar med mig förmycket utifrån/från mitt IRL ..
jag läste in mer än vad som stod där,på sina håll är det mycket "tävlande" där,att vara mest vegan/renlärig. Jag blir less för de ..små pikar jag får,för jag "bara" är vegetarian,det finns orsak att jag inte träffar dem ..dagligen.
..såriga knä mot korset!
penke
När jag bor själv äter jag inga köttersättningsprodukter/halvfabrikat. Nu bor jag dock tillfälligt hos föräldrarna och lever till större delen av det pga dålig matlust/ork.
_No way! Yes way!

#40 Det är lugnt! Jag känner till det där tävlande. Det finns nog mest (enbart?) hos ungdomar och är väldigt trist. Jag tror att vissa av dem kommer att sluta äta veg. enbart för att de sätter så höga krav på renlärighet att de inte orkar. Ofta ska det förutom veganskt vara rättvisemärkt, ekologiskt, kravmärkt, utan barnarbete, inte sexistiskt.. name it. Man orkar inte vara ok på alla fronter alltid även om man skulle vilja.
Matvanor är något man har med sig från barndomen och ändras inte över en natt. Det är en god början att du äter veg.

jag äter nästan aldrig sojakött. men det blir någon sojakorv ibland, det är nog det enda. men då det känns rätt dyrt med soja o quorn i jämförelse med bönor så blir de inte så ofta.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

jag älskar också tzay, så det blir det ibland. en annan grej jag är rysligt svag för är veggo burgare. annars händer det att jag köper andra grejer, typ morotsbiffar eller falafel när jag inte orkar laga nån annan mat precis… utbudet i frysdisken minskar ju dock drastiskt när man är vegan, korv t ex äter jag ytterst sällan eftersom vegankorv är asdyrt

köper tofu och soyafärs! utan dem skulle det bli väldigt mycket soppa :P sen har jag något paket med frusen mat hos släkt och vänner för enkelhetens skull
brukar köpa tofu pulver så man kan få iordning färsk tofu när man vill!

Jag har verkligen en "köttperiod" veg-korv och liknande. Blir nog soja schnitzel ikväll.