Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 5047 ggr
Casiopeia
0

Vegansk "daimtårta"?

Gubben min fyller år och ska ha lite kalas. Han är inte så rysligt förtjust i sötsaker, men något vill man ju gärna bjuda på. Det enda jag vet att han tycker riktigt mycket om är sådan där "daimtårta" som dom brukar sälja på caféer, typ en sån här:almondy

Eftersom jag själv skulle tycka det vore trevlivgt att kunna äta av den funderar jag på om det skulle gå att baka en egen, vegansk variant (allt går ju!). men problemet är lite att jag inte har någon aning om vad den består av. Har ju aldrig smakat det själv.

Har sökt på nätet efter recept men allt jag hittar med namnet "daimtårta" är någon marängbaserad historia med grädde på som inte alls liknar den som gubben brukar köpa och definitivt blir svår att veganisera.

Någon här som vet något recept eller finns det någon mjölk/ägg-ätande person som kan anylsera innehållet så jag kan sno ihop något liknande själv?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
0

Hmmm, någon typ av krokant med mörk choklad på istället…

Milka
1

Har ätit sådan där för ganska länge sedan… Hmm… Det där gula är väl någon slags vaniljgrej/smörkräm har jag för mig, och själva kakan är ju någonting med mandel som det står..  Du kanske kan googla på mandeltårta och se om du hittar någonting passande?

Casiopeia
0

Snackade med min kak-guru till kompis som hade en ganska bra idé om hur man skulle kunna göra daimtårtan. Det största frågetecknet är egentligen hur man ska göra själva bottnarna- det ska ju vara någon typ av knäckig mandelbotten. Hittar inga recpet som inte bygger på ägg ochärligt talat har jag svårt att räkna ut hur man ska få den hårda, stabila konsistensen utan…. Någon som gjort äggfria mandelbottnar som vet?

Sarah
0

Typ sockerkaka med riven mandel i ;)

kerre
0

ta mandelmassa eller gör egen och forma ut till en kaka och grädda.. blir lite som en biskvi botten lite för sött för min del men bekanta älskar det kanske passar bra även till en daimtårta? sen är det ju att göra en fast(!) vanilj kräm drapera med choklad och göra lite hemmagjord daim.

Lycka till =)

Casiopeia
0

Sitter här och känner mig som en enormt nöjd, lätt galen vetenskapsman. Har precis fullbordat mitt verk som står och gottar till sig i kylen. Vi ska äta den senare idag och jag ska fota och skriva ner receptet så ni kan få se. Det blev en hel del speciallösningar och det var verkligen inte lättlagat men det gick! Kul utmaning! Den ser dessutom väldigt god ut! Tungan ute

Sarah
0

Duktigt! Hoppas att dte smakar!

moonflower
0

Åh - som den gottegris jag är så blir jag lite avundsjuk, att har en smarrig kaka i kylskpet som väntar…är inte det sämsta…! Blir kul att få se hur den såg ut!

maaro
0

Vart tårtan god?

svartelbas
0

ge oss receptet dåååå! ;)

Casiopeia
0

Det kommer! ska bara ladda ur kameran så receptet kan kompletteras med bild också. och ja- den blev supergod :-)

maaro
0

Längtar till recept och bildernaFlört

Casiopeia
0