Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 10639 ggr
Zenrin
1

Argument FÖR köttkonsumtion

Jag fick en tanke precis. Jag kom att tänka på när jag pluggade Etik och vi fick i uppgift att dela in oss i två gupper; de som var för aktiv dödshjälp i en grupp, och de som var mot i en annan. Sen fick vi två timmar på oss att leta argument från den sida som vi inte stod på. Alltså de som var för aktiv dödshjälp skulle leta argument mot, och sedan debattera mot "för-sidan" (som dom egentligen stod på), och tvärt om. Förstår ni? Kanske lite Luddigt…

Men så till sak… Skulle det vara bra för oss att försöka argumentera för köttkonsumtion för att vidga våra vyer?! Det kanske är helt meningslöst. Men när jag har tänkt på det så kommer jag fram till att det inte finns några bra argument för att äta kött. Kanske bara att äta vilt eftersom man måste jaga vissa djur som samhället ser ut idag. (Jag äter dock inte vält heller). Vad tror ni andra om det? Vilka argumen finns det för?

kerre
0

Alla kan inte vara veganer/vegetarianer de blir riktigt sjuka har sett det själv.

sen mår de flesta bra av en blandad kost kanske med mindre kött och mjölk än vad som finns på tallriken idag men fortfarande med lite.

bättre att vara semi vegetarian än vegetarian/vegan och leva på enbart morötter och gurka det gäller att få i sig allt man behöver först och främst för att orka göra förändringar i samhället! ;)

ja hmm lite argument :P

Zenrin
0

intressant. Dessa argument har man ju hört, men såklart håller dom inte riktigt. Det var ganska länge sedan man hörde att man skulle bli sjuk av vegetarisk kost. Trodde det argumentet var utdött just eftersom det är så lätt att motbevisa. Min flickvän har varit vegan i tio år och mår hur bra som helst. Men det är klart att om man lever på morötter och gurka så blir man ju sjuk. Men det är ju samma sak som om man skulle leva på Bullens pilsnerkorv ;) hahah… yack Skrikandes

Semivegetarian för visso. Fisk ÄR nyttigt men omega-fett finns ju i te.x rapsolja också. dessutom skadar fiskindustrin miljön väldigt mycket. Och självklart det etiska argumentet med lidande fiskar.

Nä du kerre. Dom håller inte. Jag vill ha argument som håller ;) men det var ju ett bra försök Skrattande kanske dumt av mig att starta en sånhär tråd bland massa övertygna vegetarianer Tungan ute

Casiopeia
2

Jättebra idé! det här är superintressant! För att kunna argumentera för sin sak är det jätteviktigt att förstå motståndarens argument och synsätt, annars blir man lätt en insnöad fundamentalist :-)

Jag tycker det starkaste argumentet för köttindustrin också är det svagaste: Det är bekvämt och gott. Så enkelt är det ju faktiskt, annars hade alla varit veganer. Det är gott med kött (enligt de flesta) och det är bra mycket lättare att leva som blandkostare än som vegetarian. Som köttätare slipper du fundera och ta ställning till något, du slipper ställa dig utanför samhällets norm och uppfattas som konstig eller besvärlig, du slipper läsa innehållsförteckningar, du kan äta vad som helst på menyn på vilken restaurang som helst, prova vilka recept som helst, du behöver inte ha särskilt stor koll på näringslära eller anstränga dig för att undvika näringsbrist. Du kan betrakta mat som mat och inte som ett medel att manifestera en moralisk ståndpunkt med.

…sedan om lättja moraliskt sett försvarar all skit som köttindustrin står för-det är en annan femma. Personligen tycker jag att de negativa sidorna väger upp och att det är värt "mödan" men för många är det beviserligen inte så. Det kostar för mycket.

En annan grej är det kerre tar upp. Jag tror dessvärre att alla männsikor är skapta olika i frågan om vad de mår bäst av att äta. Det är därför den ena mirkaeldieten mot fetma funkar på den ena men inte på den andre. Vissa mår som prinsar på vegetarisk kost, men det är inte säkert att alla gör det, även om de äter efter konstens alla regler… Det finns ju dessutom extrema allergier som gör att vissa bara kan få i sig protein från t.ex nötkött. Däremot är männsikan inte skapt för att äta de mängder kött vi gör idag (vi har aldrig ätit så mycket som nu historiskt sett) så jag tror absolut att alla och en var kan minska sin kosnumtion betydligt- och måste göra det ur ett hållbarhetsperspektiv. Dessutom tror jag på tekniken, vi är inte långt från att producera kött i laboratorier utan lidande och miljöpåverkan och den dagen kan alla magar bli tillfredställda utan att det går ut över vår planet och våra medvarelser. Ju fler som väljer bort det konventionella köttet ju större blir efterfrågan på och viljan att utveckla alternativ…

Jakt är också en knvig fråga som det just nu inte finns något bra alternativ till som jag ser det. Det har ju diskuterats i andra trådar…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
1

#2 men om #1 själv sett någon blir sjuk av vegetarisk kost måste det ju kunna hända?

Och min fundering är, varför skulle inte människor kunna må dåligt av det? Människor är olika och verkar må bra av olika saker. Ta LCHF tillexempel där man äter kött och fett i stort sett. För en del är det rena mirakeldieten, dom går ner i vikt, slipper problem med mage och tarm och koncentration och gud vet allt. Andra får jätteproblem av samma kost. Varför skulle inte det gälla även den vegetariska kosten?

Saga85
0

Det finns ju t.ex. sojaallergi, och då antar jag att det blir väldigt svårt att leva på vegetarisk kost. Har man vissa allergier eller vissa (permanenta) dåliga ämnen är det väldigt förståeligt att man väljer att leva som blandkostare. Skulle jag ha något sådant problem skulle jag utan tvekan äta en liten del kött.

Enligt min åsikt ska man varken vara för slapp eller för hård när det gäller kost. Hur man äter påverkar det levande liv negativt. Även vegetarisk kost. Gnagare som kan råka illa ut i skördetider, insekter som tas ihjäl i skadedjursbekämpning, mm. Men som den svensk jag är säger jag att man ska vara lagom bekväm, fast medveten.

Personligen orkar jag inte kolla upp att ALLT jag köper är etiskt hela vägen från start, men försöker välja det som är mindre oetiskt när jag kan. Det anser jag är att vara "lagom bekväm".

Zenrin
0

#4 Ja som sagt om man lever på morötter och gurka så är det klart att man blir sjuk. LCHF-metoden är ju starkt kritiserad och det finns dom som dött av den. Ingen har väl dött av vegetarisk kost vad jag vet?!

sen är det kanske inte rättvist att prata om dessa extremt små minoriteter om man ska prata i ett stort perspektiv. det finns länder och kulturer där ingen äter animaliska produkter och dom mår ju bra av det.

HannaM
0

#6 tror nog änd på att människor är olika och mår bra av olika saker, sen är kanske just lchf ett extremt exempel men jag tror nog att det finns dom som kan må dåligt även på en vegetarisk kost som består av mer än en morot och lite gurka.

Casiopeia
0

Jag håller med HannaM, tror tyvärr inte det finns någon diet som fungerar ultimat för alla. Vi fungerar så olika. Men som jag skrev i mitt inlägg ovan så behöver det inte vara ett hinder i framtiden med teknikens framsteg och det finns i mitt tycke ingen anledning att under några som helst omständigheter äta de mängderna kött vi gör idag. den som inte kan bli vegetarian kan åtminståne minska på köttet en hel del och ändå må bra tror jag.

Sarah
0

Ett argument är att det är lättare för kroppen att ta upp näring ur kött… ex järn och proteiner.

Zenrin
0

jo jag håller med er båda. självklar är folk olika. men jag tycket inte att det är ett bra argument för köttkonsumtion eftersom jag tror att det är ytterst få som skulle må dåligt av en vegetarisk kost. jag tror dessutom att det kan finnas en placebo-effekt också. just att man har hört så mycket att man blir sjuk av att inte äta kött så tror jag att man faktiskt kan bli sjuk om man tror på det. men också som Casiopeia skriver så kan nog alla minska sin köttkonsumtion radikalt och må prima ändå Skrattande

Sarah
2

Det många mår dåligt av i den vegetariska kosten är ofta alla kolhydrater och grova produkter. Men, det går ju att äta vegetarisk låg-kolhydrat kost om man vill.

Casiopeia
0

Kom igen, nu ska vi inte fastna i mot-argumenten här :-)

Zenrin
0

#11 nä man behöver ju inte äta bara potatis och pasta lixom Tungan ute då lär man faktiskt bli sjuk. hmm men jo vissa har ju känsliga magar å så… Dedär med "grova" produkter. Har för mig att vissa har svårt att smälta te.x potatis.

HannaM
0

"människan har alltid ätit kött" är ju ett fantastiskt argument=p Eller att peka på sina huggisar

Sarah
0

Hihi, min ena huggis är nedslipad för att jag tuggar på min piercing.

Sarah
0

Ett agrument är väl att hålla ängsmarkerna öppna. Sen att i princip inget kött kommer från ängsmarker är ju en annan sak.

I princip har jag inget emot själva köttätandet. Så länge djurhållningen inte är storskalig, djuren verkligen får leva naturligt, det inte finns några djurtransporter, slakt som är human och snabb, att det sker på en mijövänlig nivå och att djuren blir pussade på och älskade varje dag.

Casiopeia
0

#16 det är sant, det är ett argument man hör ofta. Vad är det då som håller landskapet öppet?

Sarah
0

Visst är det ju en del som går ute och betar, men inte så många. På somrarna här ute är det ganska mycket kor ute men mer får. Hästar känns vanligare. De är inte lika många på samma yta och förstör inte marken på samma sätt.

Hos grannen går korna ute året om, men de trampar sönder marken och äter framförallt hö och kraftfoder. Väldigt få kor lever på ängsgräs oavsett om de går ute.

Att det öppna landskapet försvinner anses vara ett stort hot mot bio-diversity kom inte på det svenska ordet och köttindustrin är ett av de största hoten mot samma sak. Så att kor hjälper till för att hålla biodiversity uppe är en lögn! Suprice! Spec i tropisk natur. Här är det väl lite bättre. Men eftersom så få faktiskt är ute och äter gräs istället för hö och för att de är för många på en yta så hjälper de inte mycket. Får är däremot en större hjälp för att hålla ängar öppna.

Sarah
0

Men, det ska sägas att även får släpper ut en hel del växthusgaser.

Abico
0

Det argumentet som jag fått höra oftast är: Man måste äta kött, annars blir det för många kossor och grisar, vad ska man göra med dom då?

Näst vanligast är: Det är dyrt att äta vegetariskt.

Där efter kommer: Människan har alltid ätit kött.
Och: Kött är för gott för att avstå.

Jag tycker att det är bullshit alltihop ;)

Hanna 

HannaM
0

Jag tycker många motiverar sitt köttätande med att dom inte gillar bönor och linser och konstiga grönsaker

penke
0

Hälsoskäl..i enstaka fall,det är som flera redan har skrivit,det finns några enstaka mäniskor som nästan bara ..tål kött + vissa frukter. Jag har bara träffat på EN,en kvinna på besök,det enda jag kunde bjuda på i matväg var te .. :- /

det är som #0 skriver,det finns inga arrgument för köttkonsumtion!

¿ undrar,stämmer #9 Sarahs påstående,att kroppen lättare tar upp näring ur kött ? jag trodde det var ..tvärtom,att kött är så "tungt" för magen att det är förstoppande,och att kroppen inte orkar ta ut så mycket näring ur köttet..,trots att det finns mer protein per cm2..

och ett krystat arrgument för köttkonsumtion:om inte mäniskan dödade o åt upp djuren skulle dessa överbe..djura världen(det skulle födas så många o inga dödas ,så de skulle svämma över alla breddar)trampa ned allt,all sin grön-föda att det skulle ta slut o då skulle djuren tvingas svälta o lida…  öööööh :- /

Jag har faktiskt hört ung. det arrgumentet,det "föds" ju miljoner kor  grisar,får o kycklingar varje år,bara i sverige …

( inte helt svårt att ..punktera) :- )

penke

Sarah
0

#22 Nej det stämmer. De artiklar jag lyckats knåpa ihop om protein och järn har gjort att jag inser att det är så ;) sen behöver det inte betyda at det är bättre näring eller liknande. Men järn och protein vet jag att det stämmer på.

Zenrin
0

#14 att "människan alltid ätit kött" är ett argument jag snabbt lärde mig att parrera. Människan har också alltid fört krig, våldtagit och mördat kvinnor och barn osv, men det är något vi också försöker sluta med eftersom vi tycker att det är oetiskt Flört

HannaM
0

#24 jag håller helt med, bara för att man alltid gjort en sak så betyder itne det att det är det bästa sättet, förändring kan ju faktiskt vara positivt ibland=)