Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 2113 ggr
maaro
0

Krav odlat?

Hej!

Köper du krav odlade grönsaker, frukt?

Mvh Malin

Sarah
0

Så mycket jag har råd med. På sommaren odlar jag stor del av mina grönsaker själv och köper resten av grannen som bara har ekologiskt. Vintertid är det lite sämre.

Saga85
0

Lite sisådär på den fronten. Däremot är jag mer noga med att köpa så närproducerat som möjligt.

maaro
0

Själv så försöker jag köpa så mycket som möjligt krav odlat, men det är tyvärr dyrt.

I sommar ska jag odla själv lite grönsaker, har nu plats för ett stort trädgårdsland, har flyttat ut på landet.Glad

Casiopeia
0

Jag brukar sikta på att ha åtminståne halva korgen ekologiskt när jag går och handlar. Dessutom köper jag en stor låda  ekologisk mat från nätet varje månad.

Tyvärr finns det inte alltid ekologiska alternativ till det jag vill köpa, och ibland när plånboken är tunn blir jag lite snål om priskillnaden är för stor tyvärr. Skäms

En annan sak som gör att jag väljer bort ekologiskt är att man av någon ofattbar anledning envisas med att förpacka de ekologiska grönsakerna i en massa plast jämt! Ibland vill jag ha fem äpplen, och då tar det ju emot att köpa en förpackning med fyra i (eller två förpackningar så jag får fler än vad jag vill äta upp) och köper jag t.ex avokado och champinjoner vill jag plocka dom lösa så jag kan kolla att dom är bra.  Har hänt att jag köpt en förpackning och så har grönsakerna varit dåliga när jag öppnat…

Framför allt känns det idiotiskt kontraproduktivt att jag ska betala för produktionen av en massa miljövidriga onödiga platsförpackningar när jag försöker göra ett miljömedvetet val Skrikandes

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

svartelbas
0

#4: word!! jag tycker också det är superstörigt med förpackningar runt frukt och grönsaker! idiotiskt. det är som att de VILL göra det svårare och dyrare för folk att handla ekologiskt!

i övrigt är jag nog som de flesta andra, köper ekologiskt ibland och "vanligt" ibland. jag tycker det är svårt att veta vad som är bäst, ett exempel ur nån dokumentär jag såg är att det krävs en mängd energi för att odla tomater i sverige, i form av el och värme, medan de växer mer "naturligt" i t ex spanien. svårt att veta hur mkt energi som krävs för frakten från spanien vs hur mkt som krävs för en "onaturlig" odling här i närheten….

HannaM
0
Casiopeia
0

Fast energiåtgången är ju bara en del av miljöaspekten. Om man tittar på mijögifter, konstgödsel osv. är ju den ekologiska odlingen alla gånger bättre än den konventionella, även om det fraktas längre. Visst ska man stödja närproducerat när man kan, men man gör ändå nytta genom att välja att stödja ekologisk produktion eftersom man stödjer ett naturligare och snällare sätt att odla på. Dessutom tror jag det är bra mycket vettigare för kroppen att äta giftfritt :-) Både närproducerat och ekologiskt är förstås bäst!

svartelbas
0

#7: precis, mitt snack om närproducerat var egentligen bortkopplat från ekologiska varor, jag menade inte att blanda ihop de två begreppen. jag bara menar att i största allmänhet är det ibland svårt att veta vad som gör mest nytta och minst skada. lite som när du skrev om plastförpackningarna till eko-frukt.

Casiopeia
0

#8 jo, det håller jag med om. :-)

moonflower
0

Ekologiska äpplen från Syd-afrika eller om det var Chile hittade jag i min mataffär, men om jag ska va ärlig så köpte jag dom inte, kunde inte låta bli att tänka att oavsett transport, så är det väl inte så naturvänligt att forsla frukt över halva världen ändå…? Nä jag vet inte…vad tänker Du/Ni?

moonflower
0

#4, Casiopeia är lite nyfiken  var på nätet Du köper de ekologiska grönsakerna ?!!!

Casiopeia
0

Jag köper dom på Hedenborgs. Dessvärre levrerar dom bara till göteborgsområdet, Kungsbacka, Vallda & Mölnlycke, Landvetter och Borås.

aliciia
0

Jag har ingen aning Skrattande
Vi köper iallafall Ekolokiska Morötter och äpplen till djuren :)

maaro
0

#10 IBLAND KÖPER JAG EKO ÄPPLEN SOM KOMMER LÅNGTBORTIFRÅN SVERIGE, DET ÄR JU BÄTTRE FÖR KROPPEN ATT ÄTA KRAV.